Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till Nikon D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Vilket minneskort bör man välja? Vad är t.ex. vinsten med att köpa ett Extreme IV över ett Ultra II? Är det inte bufferten som används först i kameran ändå? Enl. den hypotesen skulle alltså enda vinsten vara vid långa serietagningar eller har jag missat ngt? Blir det även fördröjningar innan man t.ex. kan titta på bilderna på monitorn?

Extreme 4 skriver ca 25 mb/s och Ultra 2 ca 9 mb/s.

Ett snabbare kort kan tömma bufferten snabbare och därmed kan du även kolla på bilderna snabbare. Med dagens låga priser på CF kort tycker jag att det vore skamligt att sitta ett Ultra 2 kort i en D300.

Skillnaden ska väl vara att du kan 8 b/s om du använder Extreme IV. Jag själv har både Ultra II och Extreme 111, men jag märker ingen större skillnad. Jag använder mig dock inte av 8b/s. Om du tittar på prisskillnaden hos tex Datorbutiken, skiljer det inte så mycket mellan dem. Det kan kanske vara värt någa tior extra att satsa på de snabbare minneskorten. Tänk bara det att du kan få ett bra minneskort på 4 GB hem till dig för ca 400 kr. För inte så många år sedan fick man inte 10 rullar diafilm för denna summan, och då ingick inte framkalling av filmen för det mesta

För att du ska få ut 8b/s måste du använda Exteme IV, MB-D10 med batteri EN-EL4 eller 8 alkaliska, NiMH, Litim eller Nickelmanganbatterie i AA storlek

chiyoda skrev:
För att du ska få ut 8b/s måste du använda Exteme IV, MB-D10 med batteri EN-EL4 eller 8 alkaliska, NiMH, Litim eller Nickelmanganbatterie i AA storlek

Är du verkligen säker på det? Minneskortet hastighet borde inte spela någon roll förrän bufferten är full vad gäller antal bilder/s.

ja, men du laddar upp och du laddar ner, dvs. om du vill ta 30 bilder i snabbt serietagningsläget, där får du problem med bufferten. Inte nödvändigtvis vid 5 bilder.Men varför chansa när prisskillnaden är så liten?

charley1968 skrev:
ja, men du laddar upp och du laddar ner, dvs. om du vill ta 30 bilder i snabbt serietagningsläget, där får du problem med bufferten. Inte nödvändigtvis vid 5 bilder.Men varför chansa när prisskillnaden är så liten?

Det var bara påståendet om att man MÅSTE ha ett extreme 4 kort för att kunna få ut 8b/s som jag var skeptisk mot. Vad man väljer att köpa för sina pengar är ju upp till var och en.

Jag har extreme IV till min D300. Är jäkligt skönt, skulle bufferten fyllas (har inte gjort det i fält) så tar det 10 sekunder att tömma hela till minneskortet.

SINGO skrev:
Jag har extreme IV till min D300. Är jäkligt skönt, skulle bufferten fyllas (har inte gjort det i fält) så tar det 10 sekunder att tömma hela till minneskortet.

DET håller jag fullständigt med om:) Har själv två 8GB Extreme IV till D300 och D3 och skulle jag byta dem så skulle det knappast bli till något långsammare...

Har man ekonomi till det så är det ju enkelt. Handla alltid det snabbaste...om inget annat har man ju alltid nytta av hastigheten när man överför till datorn, såvida kortläsare stödjer hastigheten förstås.

chiyoda skrev:

Enligt manualen till D300 sidan 408 krävs batterigreppet, extra batteri(er) eller nätadapter men inget nämns om krav på minneskortet.

Det måste väl finnas en begränsning hur snabbt KAMERAN kan tömma bufferten dvs skriva på kortet. Tvivlar att det är 25 Mb/s

ANNONS
Götaplatsens Foto