Annons

Minolta A1 och fokus prestanda

Produkter
(logga in för att koppla)

Maalse

Aktiv medlem
Har någon hört några mer rykten om hur snabb A1 egentligen är på att fokusera? Man blir lite skeptisk när man läser på Minoltas hemsida (http://www.dimage.minolta.com/a1/01.html):

Autofocusing is as fast as 0.2 seconds, the fastest among 5.0-megapixel SLR-type digital cameras with a built-in lens system with 5x or optical zoom.

Vilkor för att vara snabbast: 5Mp, SLR, fastlins och min 5ggr zoom. Hur många sådana finns det? Kan inte vara så svårt att vara snabbast... Dessutom är det: ... as determined using Minolta measurement standards.
 

.Z.

Aktiv medlem
Förmodligen så jämför Minolta med Sony 717 som ska vara snabbast i klassen, fast den har ju förstås inte 5ggr zoom. Coolpix 5700 däremot har väl ändå större zoomomfång men ska enligt uppgift vara långsammare än både 7i/Hi samt 717.

Sony skryter med att deras nya 828 ska bli snabbast, vi får väl se hur tävlingen mellan Minolta & Sony slutar...


Larsa
 

Maalse

Aktiv medlem
Fick svar från Minoltas support idag ang fokuserings prestanda i A1:

Tack för att du kontaktade Minoltas tekniska support. Som svar på din
fråga;

Enligt våra tekniker är 7Hi'n hälften så snabb som 1A'n. Läs gärna mer på
http://www.minoltaphotoworld.com
 

.Z.

Aktiv medlem
Om detta stämmer så är den mao ungefär lika snabb som Olympus E-10 som jag använt lite & då är jag nöjd. Jag förväntar mig inte att den ska komma upp i DSLR-hastighet.

Snabbhet är dock inte allt utan känsligheten måste också vara bättre, att hitta skärpan med D7serien i motljus är ju inte alltid så lätt.

Minolta skryter dock att den ska vara duktig i svagt ljus så då borde ju känsligheten vara förbättrad.

Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
En dubbelt så snabb AF som 7Hi imponerar inte på mig iaf. Fast ett större problem eller åtminstone lika stort tycker jag är att kameran har svårt att hitta skärpa över huvud taget. Det skulle ju vara intressant att få erfarenheter på det från A1.

Fast för egen del ska det mycket till innan jag köper minolta igen. Jag känner mig ganska lurad på min 7Hi och den faller nog in på åtminstone andra plats över sämsta köpta pryl.

Mvh
Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Maverick skrev:

Fast för egen del ska det mycket till innan jag köper minolta igen. Jag känner mig ganska lurad på min 7Hi och den faller nog in på åtminstone andra plats över sämsta köpta pryl.

Mvh
Maverick
Vad faller in på första plats?

Mvh/En nyfiken Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
En blixt som inte gick att använda alls. Den var helt manuell och helt hopplös att fotografera med. Digitalkameran har jag ju trots allt lyckats ta ett par bra bilder med.

Mvh
Maverick
 

KGS

Aktiv medlem
Mmm visst luktar det skumt när Minolta själva beskriver det... Hökaren på hörnet, en Expertbutik, hävdar att han har klämt på den o att den är mycket snabbare än en 7Hi... men lika snabb som en DSLR verkar den inte vara, något jag inte kan begripa, borde väl vara enkelt.

Finns det nån kamera som är snabbare än Dynax 9? isåfall är den kameran onödigt snabb... kom A1 i närheten av den farten så är lyckan total när jag packar upp min A1:a.

Preliminär leverans till mej i nästa vecka...
 

bjanha

Aktiv medlem
KGS skrev:
Mmm visst luktar det skumt när Minolta själva beskriver det... Hökaren på hörnet, en Expertbutik, hävdar att han har klämt på den o att den är mycket snabbare än en 7Hi... men lika snabb som en DSLR verkar den inte vara, något jag inte kan begripa, borde väl vara enkelt.

Finns det nån kamera som är snabbare än Dynax 9? isåfall är den kameran onödigt snabb... kom A1 i närheten av den farten så är lyckan total när jag packar upp min A1:a.

Preliminär leverans till mej i nästa vecka...
KG, vad gjorde att du valde en DiMAGE A1 framför Sonys kommande F828?
 

KGS

Aktiv medlem
bjanha skrev:
KG, vad gjorde att du valde en DiMAGE A1 framför Sonys kommande F828?
Framförallt bildstabiliseringen... o sen har jag ju en D7 med en del tillbehör som jag kan återanvända igen. Hade 828:an haft nån form av IS hade jag läst på och övervägt den, men nu låter jag den passera, orkar inte studera in mej på ALLA alternativ. Den är säkert jättebra.

Alternativen för mej när det gäller A1 är 300D o 10D, men jag vet inte om jag vill trassla med lösa linser igen...
 

bjanha

Aktiv medlem
KGS skrev:
Framförallt bildstabiliseringen... o sen har jag ju en D7 med en del tillbehör som jag kan återanvända igen. Hade 828:an haft nån form av IS hade jag läst på och övervägt den, men nu låter jag den passera, orkar inte studera in mej på ALLA alternativ. Den är säkert jättebra.

Alternativen för mej när det gäller A1 är 300D o 10D, men jag vet inte om jag vill trassla med lösa linser igen...

A1 är helt klart en intressant kamera. Ser fram emot några fina skrytbilder från din kamera när du får den. :)
 

.Z.

Aktiv medlem
KGS skrev:
hävdar att han har klämt på den o att den är mycket snabbare än en 7Hi... men lika snabb som en DSLR verkar den inte vara, något jag inte kan begripa, borde väl vara enkelt.
Preliminär leverans till mej i nästa vecka...
Det är tydligen inte så enkelt med den kontrastavkännade teknologi som man använder sig av. Fråga mig inte varför man inte kan överge den & använda samma teknologi som SLR-kamerorna, kanske kostnadsskäl?

Jag är nöjd om den blir dubbelt så snabb som 7i/hi som det ryktas om, viktigare då att den klarar motljussituationer bättre än dom gamla.


Larsa
 

Linmajon

Aktiv medlem
larsaz skrev:
...Fråga mig inte varför man inte kan överge den & använda samma teknologi som SLR-kamerorna, kanske kostnadsskäl?
En anledning är nog att de kräver speglar i strålgången som länkar om ljus till linjesensorer. Speglar ivägen för CCD'n betyder dåligt för EVF'en...Dessutom måste spegeln bort helt när bilden tas. På en
(D)SLR sitter länkspegeln i gångjärn på den stora spegeln baktill.
Halvgenomskinliga speglar är ett alternativ, men de stjäl ljus..och ganska mycket...
 

KGS

Aktiv medlem
finns det verkligen någon fördel med en spegel som ska röra sej mekaniskt? Varför inte låta elektroniken sköta det hela i en DSLR? såg nånstans hur mycket vibrationer spegeln kan åstadkomma om man inte kan låsa den före exponering. Sånt e väl onödigt, eller har jag missat nåt? Dessutom låter de väl?

Minolta har ju varit så "roliga" så de har byggt in slutar/spegelljudet från en Dynax kamera + att sökaren blir svart just när bilden exponeras...

Hoppas det är valbart på A1, har för mej att man kan ta bort ljudet helt på 7Hi...
 

Maalse

Aktiv medlem
Jo i 7Hi finns det två slutarljud att välja på plus möjligheten att stänga av det helt. Tyvärr är det även så att pipljudet när focus är låst också tystnar när man stänger av slutarljudet.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
KGS skrev:
finns det verkligen någon fördel med en spegel som ska röra sej mekaniskt? Varför inte låta elektroniken sköta det hela i en DSLR?
På sikt tror jag sökert vi hamnar där. Men innan dess måste LCD-skärmarna få mycket högre upplösning och bli mycket snabbare om de skall utgöra ett seriöst alternativ till en riktig spegelreflexsökare.
 

KGS

Aktiv medlem
Maalse skrev:
Jo i 7Hi finns det två slutarljud att välja på plus möjligheten att stänga av det helt. Tyvärr är det även så att pipljudet när focus är låst också tystnar när man stänger av slutarljudet.
underbart!! en tyst kamera är en bra kamera! Jag har stängt av allt ljud på min sjua men likväl låter "slutaren" och sökaren svartnar. Gamla fotoentusiaster som bestämt sej för att digitala kameror inte är riktiga kameror har blivit tårögda när de sett och hört det!!
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
Fick Dustinkatalogen idag... de har fått med A1 och skriver:

"Minolta Dimage A1 är en från grunden nyutvecklad digitalkamera..."

från grunden? really? samma optik o samma form o fason som föregångarna...

"... bildstabilisering, blixtsnabb autofokus..."

det förpliktigar väl? blir man inte nöjd då kan man väl lugnt returnera kameran o hävda att de farit med osanning.
 
ANNONS