Annons

Minolta-blixt till en Pentax-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ove Johansson

Ny medlem
Jag köpte för en tid sedan en Pentax K100 D. Nu har jag möjlighet att få en blixt av modellen Minolta 4000 AF och undrar om den fungerar tillsammans med min kamera. Jag vill ju inte gärna bara testa, då kan det ju sluta illa har jag hört.

Tack på förhand.

Du kommer inte att kunna används den annat än manuellt, dvs. den skjuter allt den har, sedan är det upp till Dig att beräkna bländare. Det är en ganska kraftfull blixt ( GN 40 @ 50 mm / ISO100 ), så räkna med mycket överexponerat, innan Du hittat fram till hyfsade inställningar.

Jag vågar däremot inte uttala mig om den skadar kameran eller inte, jag hittar inte sidan med "Trigger Voltage". Jag TROR inte att den har högvolts-trig, men jag VET INTE. Invänta svar för säkerhets skull.

Du snackar strunt Christer. Ska Du uttrycka Dig tvärsäkert, så vill det till att Du läst på historien, eller i alla fall inte glömt av den.

Så här lyder den första meningen i manualen till Program Flash 4000AF: "Program Flash 4000AF är konstruerad för helautomatisk blixtfotografering tillsamans med Minolta autofokussystemkamera."

För säkerhets skull kollade jag vilka kameror som den fungerade med och hittade på nätet att de blixtar som hade den gamla ISO-skon, 1800AF, 2800AF och 4000AF, fungerade med Minolta Alpha/Dynax/Maxxum 7000 och 9000.

Lite noggrannare läsning manualen, sid 15:
"Kontrollera att filmkänsligheten ligger inom kamerans arbetsområde för TTL-blixtautomatik: ISO 25 till 1000 för Minolta 7000 och ISO 12 till 1000 för Minolta 9000."

Det ÄR den nya skon på AF kamerorna (samma som på sony) dom gamla manuella kamerorna typ x 700 å srt 101 hade den "vanliga" skon den som du hittar på nikon o canon så kom inte å säg till en minolta ägare sen gammalt att han inte har klart för sig det e du som blandar ihop begreppen

jag såg nu att du har en massa minoltagrejer själv då bör du ju veta att dina blixtar inte passar något annat märke.

Suck - om inte ord räcker, får jag väl ta till bilder.

Jag hävdar att denna fot - ISO - fanns på tre blixtar, 1800AF, 2800AF och 4000AF, alla avsedda för de första AF-kamerorna, Minolta 7000 och 9000. Jag kan inte plåta min Dynax 7000, då den är på utlån sju mil bort, tillsammans med en 2800AF.

Försök sätta denna blixt - som Du hävdar har iISO-fot - i blixtskon på en Sony a700. Du får ta Din egen a700 - jag vill inte ha sönder min :D

Bilagor

• 4000af.jpg
    4000af.jpg
    94.6 KB · Visningar: 92
jag har inte hävdat något om "isofot" de enda jag sa var att minolta bytade blixtsko när AF kamerorna kom (vilket var lite fel) bytet kom i och med lanseringen av dynax 7000 (hade en sådan själv)
likadant på dynax 8000 samma som på sony alpha 700 som jag har nu

Sätt Dig på tåget och kom hit och titta på prylarna i mitt skåp. Jag har alltid kaffe hemma.

ANNONS
Götaplatsens Foto