Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minolta dimage 7,0

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
nej, läs testen på www.dpreview.com, jämför med E10.. en E10 kan du få till bra pris idag då E20 har kommit. Jag har ägt en E10, mkt bra o robust, milsvidd skillnad i känsla då man håller i respektive till E10 fördel.
/Johan
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Köp ....

...inte en Minolta Dimage 7. Du blir bara besviken. Visst den e en värsting, och den har 5.2 PIXLAR. Men å andra sidan har den en sunkig skärm som påminner om en kass svartvit tv från slutet av 60 talet, och dessutom har den INTE någon blixtsync, som du kan koppla.Släng skiten !!! I min butik e den sänkt från 15000 till 11000 bara för att bli av med skiten.

Lägg hellre pengarna på en Olympus E-10 eller E-20.De har blixtsync och andra finresser.Gör inte som alla andra: stirra dig blind på pixlarna, utan titta på optik,finesser och pris.

Lycka till,
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Gör inte som alla andra: stirra dig blind på pixlarna, utan titta på optik,finesser och pris.
Håller med fullständigt.
Det som är väldigt underligt idag är att folk accepterar sunkiga kamerahus, usla sökare och annat bara för att kameran är digital.
Vem skulle betala 14.000:- för en analog kamera med så värdelös sökare som Minoltan har? Jag fattar inte det här...
Olympus E-20 är nog skaplig, om man inte har råd med en D1x, som verkar vara den vettigaste digitalen hitills. Ska försöka låna en E-20 vid tillfälle o kolla in den.
 

julgus

Aktiv medlem
mer info om E10..

+ bygg kvalitet, riktigt bra, känsla o helt i paritet med en film baserad kamera i övre prisklassen.
+ bildresultat, fina färger (kanske något dämpade), hög upplösning, lagom kontrast, stort dynamiskt omfång
+ intuitiv hantering, mkt bra, de flesta nödvändiga funktioner sitter på lättåtkomliga knappar
+ "shutter lag" obefintlig, vid pre fokus, längre men inte besvärande vid fokus+release
+ ljusstyrka på glugg
+ enkelt att ansluta extern blixt
+ mycket säker exponeringsutvärdering

- batterilivslängd, "äter" batterier, NiMh batterier ett krav och ett antal omgångar
- mkt långsam review av tagna bilder (riktigt dåligt)
- långsam buffertömning
- tar inte microdrive
- långsam fokus i vissa lägen, generellt en osofistikerad fokus jmf med vilken film baserad kamera som helst
- bildbrus vid höga asa
- något osäker vitbalansering
- den manuella fokuseringen fungerar ej mekaniskt utan elektroniskt, känns inte helt bra
- något begränsad zoom, 35-140, ej utbytbar. Kan dock utökas genom kompletettering med försätts linser.

men trots minus tecknen så rekommenderar jag kameran. Jag sålde den då den inte ersätter en professionell SLR och jag ansåg att den var för dyr att ha som digitalt komplement.

en del bilder tagna med den då jag precis hade köpt den, ligger kvar på nätet.

http://www.geocities.com/e10semipro/

Fler frågor om denna? Återkom!

Mvh
Johan

väl medveten om att diskussionen ej avsåg att handla om denna kamera. Jag anser trots allt att det är relevant då E10/E20 är en så mycket bättre kamera än Minoltan (min egen åsikt)
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Jag skulle fota en liten gruppbild till en tryckproduktion i höstas. Efterom bilden skulle vara ganska liten och tryckeriet tog allt digitalt ändå så tänkte jag att "OK. Istället för att bränna en massa film med min EOS 3 och ta den dyra omvägen fota-framkalla-kopiera-skanna så lånar jag min polares Dimage 7 och får en massa pixlar direkt. Utan knussel, jobbet krävde ju inga proffsgrejer ändå."
Dessutom så såg jag fram emot att äntligen få en värdig (nåja) motståndare till min analoga trotjänare [Canon EOS 3].

Men ack-ack vilken våldsam besvikelse. Visst, jag har hanterat en del digitala prosumer-maskiner tidigare och tänkt "OK. Kul och inte så pjåkigt."
Men det är en helt annan sak att försöka jobba med en Dimage 7:a. Okej att den nog inte är tänkt att användas i produktion, men den kostar nästan lika mycket som min EOS.

För att göra en lång och sorglig historia kort:

Dimage 7 är nästan helt oanvändbar vid sidan av tex en EOS. Långsam, omöjlig att kontrollera skärpan på och jobbig. På det hela taget svårt frustrerande att använda vid sidan av ploj. Jag gav upp nästan direkt. Köp inte. Finns billigare och roligare leksaker.

/ PJ
 

Uffe/Gävle

Guest
Mina negativa intryck ang Dimage 7:n

Det jag tyckte var riktigt jobbigt var den lilla skärmen i sökaren,det blev lite konflikt när det gällde att lita på autofokusen och det som ögat såg.Autofokus fuktionen sög rejält då den tog gått om tid på sej,inte så bra när det är bråttom.

Den manuella fokusfunktionen känndes lite svårjobbad förmodligen för att man inte upplevde att man hade full kontroll på den i den lilla sökaren.

Batterier konsumerade den med stor aptit,och det var man inte van vid.

Skulle det dyka upp en ny version med optisk sökare och snabbare autofokus så skulle nog ingen sakna kameran i dess nuvarande utförande.
 

jansta

Aktiv medlem
Digital kvalitet

Jag har testat E10 och Minolta Dimage 7 använder annars Canon EOS

Att fota digitalt är inte framme i samma kvalitet som analogt. Det gamla systemet har fler möjligheter ännu. Men av Olympus och Minolta sätter jag Olympus före. Ett enkelt råd - gå ner till en affär och känn på bägge samtidigt så känner du och ser du skillnaden.



MVH
Jan
 

Kem

Aktiv medlem
Minolta Dimage 7 är riktigt bra

Frågar du mig så är min Dimage 7 alldeles ypperlig !
Jag har dock uppgraderat den till 7i.
Det bästa med den är att den är så duktig och så smidig ändå. Visst, man kan klaga på mycket på alla kameror men jag har mycket glädje med min.Jag är dock ingen yrkesfotograf.
Lycka till med ditt köp / Kenneth
 

Pisces72

Aktiv medlem
Sony

Jag har nu uteslutande fotat med sony´s F-707 i ett år och är kanonnöjd med det mesta. Både bilder gjorda i labb men framför allt egna utskrifter på canon s9000 i A3 blir förträffliga!

Det jag har saknat är "hot shoe" snabbare slutartider (även om jag sällan använder det) och bulb. Samt en del tillbehör av god kvalitét (tele, större minneskapacitet).

Nu finns F-717 med "hot shoe", 1/2000 slutare, 2,0x kvalitétstele och i Januari lanserar Sony memorystick PRO med 256, 512 och 1024Mb storlek....dock saknar jag fortfarande bulbläge.

En riktigt stor fördel som jag ser det är att man kan fota IR bilder med den. Hittar man rätt motiv kan IR vara helt fantastiskt!

Designen är något som förbryllar många, men jag har endast positiva saker att säga om det, och låter man dessutom snabbfästet till stativet sitta permanent på kameran så är den KANON att hålla.

Kan hålla på och ösa beröm över kameran länge men messa gärna om det är något du undrar över.

Hoppas du hittar den kameran som passar dig när det gäller kvalitét/användbarhet vs. pris! Kan även tillägga att Sony sänkt priset sedan jag köpte min F-707.....12493:- på Cyberphoto.
http://www.cyberphoto.se/sony/717.php

Mvh

Mattias
 
Senast ändrad:

RolandM

Aktiv medlem
Jag har använt en Minolta Dimage 7i sedan juli då jag köpte den. Det som är bra med den är att den kan ta bra bilder. Dock är den långsammare än en vanlig traditionell systemkamera som tex Canon EOS 1000 som jag hade tidigare. Batterier käkar den som snapsarna konsumeras på en firmafest.Autofokusen litar jag inte på för ett öre. Jag tycker att den mäter fel, när uppgiften kontrolleras. Kameran har en utmärkt CCD och bra signalbehandling, så länge man inte använder mer än ISO 100 som känslighet. Objektivet är märkt som ekvialent 20-200 mm, men tyska tidnigar har mätt det att motsvara 30-165 mm omjagminns rätt. I verkligheten är brännvidden 7,2-50,8 mm som det är märkt på objektivet. Jag upplever att dte är objektivet som gör att det är svårt att få skarpa bilder utan att justera länge....Fokuseringen sker elektriskt utifrån analys av en videobild.

En förbättring vore att Minolta byggde en kamera med sitt existerande objektivsystem och skippade den lilla videosökaren och ersatte den med traditionell optisk sökare och optisk autofokus i en spegelreflexkamera.

Till kamerans försvar ska jag säga att jag inte är missnöjd med, snarare tvärtom med tanke på att jag får bilderna direkt och kan direkt lägga in dem i datorn för beskärning korrigering, duplicering etc.

Rent allmänt verkar det vara en fem år kvar innan kameror med bra CCD > (14 miljoner bildpunkter) och filmegenskapssimulering i storlek av en 135 film och pris är i paritet med dagens filmkameror.

Väntar just nu leverans av en Minlota filmskanner, för att kunna prova den analoga fotograferingen i den digitala miljön.

/Roland
 

Kem

Aktiv medlem
HAHAHAHAHAHAHAHA

hahahaha.....1 år sedan....sorry jag är ny och ivrig hära på sidan !!!
Ber om ursäkt för att jag dragit i gång en 1-år gammal diskussion...hihihihihihi
 
ANNONS