sagan
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Kim: Whatever...Ingen av kamerorna har riktig manuell fokusering då alla är motordrivna ändå......
det gör ingen skillnad att de är motordrivna, känslan är exakt den samma, och det är det som är det avgörande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jeppe skrev:
Kim: Whatever...Ingen av kamerorna har riktig manuell fokusering då alla är motordrivna ändå......
Nu får du förklara, jag är inte med alls.Jeppe skrev:
Vilka mätvärden baseras de på?
Samma mätvärden som gav ett visst objektiv högre siffror än vad som är optiskt möjligt?
Tidningen FOTO fick inte svar på den frågan ivarjefall...
det som skiljer sig är greppet som är mycket bättre på 7i och ytbehanligen som inte alls är lika plastig som på 5:ananders84 skrev:
Angående minoltan kan jag bara säga att jag tyckte den var oerhört plastig och ogedigen...hm det var nog iofs 5an jag kände på, men skiljer sig skalet på dem avsevärt?
anders84 skrev:
Ett metal chassi som det är på olympus 5050 tycker jag verkar skönt, fast den ligger kanske prisklass under dessa nämnda?
Jeppe skrev:
Det var ett test för något år sedan som colorfoto presenterade och ett objektiv hade fått värden som inte var möjliga. Dvs bättre egenskaper än om gluggen inte innehållit några glas alls.
Colorfoto har inte tillgång till MTF-utrustning utan förlitar sig till en annan aperatur.. Men det är klart.. det var ett tag sen jag läste tidningen.
Jag bara menade i mitt ursprungliga inlägg att hur man kan ge Soligor 100-400 ett högt betyg när resten av världen har sågat det fullständigt är för mig en gåta.. Det kan iofs ha att göra med att Soligor är Tyskt![]()
Jeppe skrev:
1. Vet inte..det var några år sedan...
2. MTV-kurvor? Hmm det jag hört är att de använder en annan testmetod än den som FOTO (Hasselblads MTF) som inte alls är i klass med Hasselblads och producerar ett något felaktigt resultat.
3. Vet inte vilket nummer men saxat från cyberphoto "Svenska FOTO testade den i nr 4/97 och gav den underkänt.
Tyska Fotomagazin gav den betyg 4 av 5, vilket är mycket bra. Fick betyget 4 av 5 i Tyska Color Foto; och 1 av 5 i Amerikanska Popular Photography; och 2 i optisk kvalitet och 3 i prisvärdhet och 3 i allmänt intryck av 5 i Franska Chasseur d'Image"
Ett litet mönster här är att båda Tyska tidningarna gav 4 av 5
4. Nej det var bara ett exempel på skalan, naturligtvis är zeissoptiken alltid av hög klass, det var mer som ett referat i förhållande till soligoroptiken.
steinick skrev:
Lite billigt att göra dig lustig över ett skrivfel. Vilken trovärdighet har Cyberphoto när det gäller tester? Det är svårt att kontrollera källorna med så luddiga referenser. Vem påstår att MTF-mätningarna är av låg klass?
Du tror inte det färgar hans åsikt att han uttalar sig om en konkurrent?Jeppe skrev:
Den tekniska redaktören på FOTO påstår att de tester (värden) som colorfoto använder inte är likvärdiga med Hasselblads MTF-tester (som är vida kända).
joker skrev:
Kolla förra numret av FOTO och bilda dig en egen uppfattning. Alla tips i denna tråd är inte helt objektiva.
steinick skrev:
Anser du att FOTO är objektiv?
Kim7i skrev:
... fattar inte varför du rekommenderar ett så fattigt test för att kunna bild sig en egen uppfattning,...