Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta DiMage-serien

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik, syftet var inte att övertyga dig att min Dimage 7Hi gör bättre och brusfriare bilder än din Dynax 7-a eller Canon 10D-an, det inser man fort om man beskådar dem otaliga bildbevis som finns bl.a. här på fotosidan. Jag ville bara säga att det gick att göra tillfredställande A4 kopior av 7Hi-s bilder, om än inte lika brusfria, men dock fullt använbara.

Om jag är nöjd med min 7Hi kan disskuteras på samma sätt som jag tar upp frågan om min lön med mina överordnade,man blir alldrig helt nöjd med den, men man hittar en gylene medelväg och tills vidare blir 7Hi min följeslagare ett tag.

Fast nu är jag lite småsugen på den lilla Canon S1 IS rackaren med 10X stabiliserad zoom. Den använder CF och vanliga AA batterier som man lätt kan få tag i överallt.

Här är lite smakprov vad en Dimage 7 kan göra i rätta händer o lite fantasi:

http://www.pbase.com/zylen/infrared_with_dimage_7

Hur vackert som helst, men har för mej att bara Dimage 7 klarar IR-bilder, 7i och Hi kompenserar på nåt vis... men jag kan ha fel, det har hänt förut, hösten -69...

KGS skrev:
Hur vackert som helst, men har för mej att bara Dimage 7 klarar IR-bilder, 7i och Hi kompenserar på nåt vis... men jag kan ha fel, det har hänt förut, hösten -69...

Nej, du har rätt KG, 7i o 7Hi har en annan filter (IR blockerande ) i optiken som omöjligtgör att ta IR bilder med dessa kameror på samma sätt som med 7-an.

Men naturligtvis kan även jag har fel som trodde att Berlinmuren skulle hålla som den stora Kinesiska muren gjorde genom århundraden av vädermödor :)

Maverick skrev:
Jag har bara en handfull lyckade bilder från min tid med 7Hi. Jag returnerade kameran med motiveringen att den inte följde spec samt att exponeringen var ojämn, vilket den är.

Du har spytt mycket galla över denna kamera Fredrik...

Om du bara fått en handfull bra bilder med din Hi så är det ju synd. Kolla vad Kim W & Janne A åstadkommit med 7i & fundera lite på om det i ditt fall bara berodde på kameran...

Ok, jag har bara sett deras bilder små på FS men själv gjort A4-förstoringar som varit fantastiskt bra (100 Asa). 200 Asa-bilder med Ni-behandling har också varit bra medan Ni-behandlade 400-bilder har varit bra men gränsfall vid närmare betraktning.

Jag har svurit över 7i:s tröga AF, detta då jämfört med SLR. Man ska dock betänka att den när den kom var en av dom snabbaste i sin klass, det var inte bättre än så.

Sedan är det en annan sak att även jag inser att en DSLR, i bildkvalite, är överlägsen på alla punkter. Jag kan dock inte ta den totala smutskastning av Dimage 7-serien som du gör. Om man köper en beg. sådan för 4-5000 kronor & tycker att kompaktkonceptet passar så tycker jag att man gör en bra affär, har man tidigare använt SLR med AF så kommer man dock att svära över dess AF-hastighet, det var inte bättre...

Mvh/Larsa

Jag vill bara påpeka att mitt köp av Dimage 7i (en av cyberphotos sista ex för 6995 kr) är den bästa kamera jag ägt hittills. Givetvis inte att jämföra med en DSLR när det gäller hastighet på AF, byggkvalitet och brus, men den funkar bra i de flesta situationer som man fotar i som avancerad hobbyfotograf. Även om vissa här verkar haft måndagsex av kameran, så är i alla fall min åsikt att den tar grymt bra bilder i ISO 100 läget. Det är bara att surfa runt här på fotosidan och se hur otroligt mycket bra bilder det finns tagna med dimagekamerorna. Jag ångrar inte mitt köp en sekund och jag resonerar fortfarande så att om jag skulle köpa en ny DSLR med samma omfång, dvs 28-200 mm zoom, samt macro, så är vi uppe i de dubbla beloppet helt plötsligt mot vad en ny A1 kostar och det tycker jag inte det är värt. Kanske tycker jag att det är värt det om några år, om jag tycker det är viktigt att kunna fota rörliga motiv i svagt ljus på ISO 800 och över, men hittills har jag inte tagit en enda sådan bild och har inga planr på att göra det heller. Pappersutskrifter från lab från min 7i är riktigt bra ända upp till A3 storlekar. Har ett par förstoringar hemma på väggen ("Båtar i Stockholm" och "stockholm skyline" i mina kritikbilder) som är riktigt riktigt bra i A3 format!

håller förstås med och har svårt att skiljas från min D7:a, som jag blev kvar med av olika skäl fast den egentligen var såld *s*, för de pengar som man rimligen kan begära för den... hoppas att dottern så småningom ska bli intresserad av foto... fast då garvar hon väl lika mycket åt den som jag gjorde åt farsans bälgkamera...

Kan man sälja lotter på kameran? någon får den för säg 100 kronor... o jag kanske kan kränga 40-50 lotter o har fått hyfsat betalt för den... skickar jag med 1 GB Microdrive kanske intresset ökar *s*

KG, lite OT men blir inte dinna bilder mörka från fuji, det blir mina. Från VSFL ser de dock ut som på skärmen.
niklas

nope, de blir helt underbara... o jag överdriver inte... jag blir lika positivt överraskad varje gång. VSFL använder jag inte, det e väl dem som OnOff nyttjar!? de kan inte ta emot filer från riktiga datorer så de får inte vara med!

larsaz skrev:
Du har spytt mycket galla över denna kamera Fredrik...

Om du bara fått en handfull bra bilder med din Hi så är det ju synd. Kolla vad Kim W & Janne A åstadkommit med 7i & fundera lite på om det i ditt fall bara berodde på kameran...

Ok, jag har bara sett deras bilder små på FS men själv gjort A4-förstoringar som varit fantastiskt bra (100 Asa). 200 Asa-bilder med Ni-behandling har också varit bra medan Ni-behandlade 400-bilder har varit bra men gränsfall vid närmare betraktning.

Jag har svurit över 7i:s tröga AF, detta då jämfört med SLR. Man ska dock betänka att den när den kom var en av dom snabbaste i sin klass, det var inte bättre än så.

Sedan är det en annan sak att även jag inser att en DSLR, i bildkvalite, är överlägsen på alla punkter. Jag kan dock inte ta den totala smutskastning av Dimage 7-serien som du gör. Om man köper en beg. sådan för 4-5000 kronor & tycker att kompaktkonceptet passar så tycker jag att man gör en bra affär, har man tidigare använt SLR med AF så kommer man dock att svära över dess AF-hastighet, det var inte bättre...

Mvh/Larsa

Varför skulle jag jämföra med deras bilder när jag kan jämföra med mina egna bilder tagna med andra kameror? Ett par av mina bästa bilder är förvisso tagen med 7Hi, men andelen bra bilder är alldeles för lågt jämfört med mina andra kameror. Jag föredrar att kunna vara någorlunda säker på resultatet än att få en av 1000 bilder bra. Kameran har också gett katastrofala resultat på tagningar som den absolut inte fick falera på. Vid båda tillfällena var det fabrikationsfel.

Motivområde spelar också roll. Jag fotografera mycket rörliga föremål och min uppfattning är att det inte går att fotografera rörliga motiv om man inte vill frysa bilden.

För mig har det hela tiden varit otänkbart att anpassa mig efter kameran, kanske för att jag aldrig behövt göra det tidigare i sådan omfattning. Jag har vidare hela tiden hävdat att ekonomin är viktig faktor, men den påverkar inte vad som är bäst enligt mitt sätt att se på saken. Om det är ekonomi eller andra orsaker spelar inte så stor roll, dimage kamerorna har inte mycket att sätta upp mot en DSLR.

För övrigt är vi väl överens om att om man verkligen vill ha en dimage 7 kamera så är 4-5000 ett bra pris. Fast det jag säger är att med de kunskaper jag har så vill jag inte ha en såvida jag inte springer på en för under 1000-lappen.

När det gäller bruset så fungerar kameran på iso100 och 200 därefter krävs det efterbehandling om man har lite krav på bilden. Det har jag sagt hela tiden.

Om jag inte minns fel så blir en jpgbild i bästa läget på Dimagen drygt 5MB. Motsvarande är på en 10D är runt 2.5MB, enligt vad jag har hört så är skillnaden i storlek lika med BRUS. Om jag inte minns fel så var det i Kim som sa det på chatten men jag kan ha fel. Är det sant så säger det en del om skillnaderna.

Personligen tolkar jag det faktum att jag fick reklamera kameran som ett litet bevis för att jag hade rätt i de synpunkter jag hade på kameran.

Mvh
Maverick
(som ska försöka ge upp den här diskutionen)

Maverick skrev:
Om jag inte minns fel så blir en jpgbild i bästa läget på Dimagen drygt 5MB. Motsvarande är på en 10D är runt 2.5MB, enligt vad jag har hört så är skillnaden i storlek lika med BRUS. Om jag inte minns fel så var det i Kim som sa det på chatten men jag kan ha fel. Är det sant så säger det en del om skillnaderna.

Det stämmer bra det.

Maverick skrev:
Varför skulle jag jämföra med deras bilder när jag kan jämföra med mina egna bilder tagna med andra kameror?
Vad jag menar är att det helt klart går att ta bra bilder med kameran, det låter på dig nästan som att det är omöjligt. Jag tycker själv att jag lyckats bra med min 7i än om jag många gånger svurit över en seg AF.
Maverick skrev:
Kameran har också gett katastrofala resultat på tagningar som den absolut inte fick falera på. Vid båda tillfällena var det fabrikationsfel.
Fabrikationsfel är ju tragiskt, jag håller med om att det varit lite för mycket problem med dem. Samtidigt så får man betänka att dom sålt i stora mängder också.
Maverick skrev:
Motivområde spelar också roll. Jag fotografera mycket rörliga föremål och min uppfattning är att det inte går att fotografera rörliga motiv om man inte vill frysa bilden.
Förstår inte riktigt vad du menar med den sista meningen där, "inte går att fotografera rörliga motiv om man inte vill frysa bilden"? Är det ewf:ens släpning du åsyftar?

Denna typ av kamera lider ju annars mycket av en mycket seg AF, detta då jämfört med SLR. Nu är det som det är & 7-serien är faktiskt bland dom bästa i klassen. Att fota rörliga motiv utan att förinställa & låsa skärpa är dock i det närmaste omöjligt, antar att det även är detta du menar...
Maverick skrev:
För mig har det hela tiden varit otänkbart att anpassa mig efter kameran, kanske för att jag aldrig behövt göra det tidigare i sådan omfattning.
Där har vi problemet, har man kört SLR så måste man anpassa sig för att orka med denna typ av kamera, det bara är så...

Avslutningsvis så vill jag säga att om kameran är behäftad med fabrikationsfel så ska den helt klart reklameras. En "frisk" 7:a kan dock vara ett bra verktyg för den som på ett billigt sätt vill ha en ganska så fullmatad kamera med ett stort zoomomfång som faktiskt rätt använd kan ge ett riktigt bra resultat.

Jämför den dock aldrig med en DSLR/SLR, det finns mig veterligt ännu ingen kompaktdigital som tål den jämförelsen, än om dom blir bättre...

Mvh/Larsa

larsaz skrev:

Jämför den dock aldrig med en DSLR/SLR, det finns mig veterligt ännu ingen kompaktdigital som tål den jämförelsen, än om dom blir bättre...

Mvh/Larsa

Bra då är vi ju överrens eftersom det är det jag försökt få fram i denna tråd. I övrigt tror jag du förstått mig rätt.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Kameran har också gett katastrofala resultat på tagningar som den absolut inte fick falera på. Vid båda tillfällena var det fabrikationsfel.

------

Om det är ekonomi eller andra orsaker spelar inte så stor roll, dimage kamerorna har inte mycket att sätta upp mot en DSLR.

En defekt kamera kan aldrig mäta sej med en frisk... men för övrigt så tror jag inte många människor kan se skillnad mellan en bra bild från en D7/A1 och en bild från en DSLR med jämförbar optik... sen är det klart att en DSLR kan byggas ut med mycket vassare optik och större brännviddsomfång, men då jämför vi verkligen äpplen o päron.

/kg vars dimager inte falerat ofta

när jag läser här blir jag ju nästan rädd... ska man bli tvungen att spara ihop till en 300D för att kunna ta bra digitala bilder? Eller är det helt enkelt så att ni är väldigt petiga med bildkvaliteten? Ni har iaf skrämt bort mig från Dimage 7 (och därmed Dimage 5 eftersom det lägre numret får mig att tro att det ska vara en sämre modell)... Andra börjar skrämma bort mig från analoga kameror... Priset på digitala systemkameror skrämmer mig ännu mer... Och min Ixus 330 tar bannemig inte bilder som duger till publicering (dessutom ser man ju inte riktigt lika proffsig ut om man tar porträttfoto med en kompaktkamera som om man har en systemkamera med alla tillbehör och en ljusrigg som man lånat av E-type ;))

Här kan du se bildexempel från 300D.

Här kan du se bildexempel från D7..så kan du själv avgöra vilken bildkvalitet du anser dig behöva.

Fullstorleksbilder går att ladda ned från sidorna.

PerKr skrev:
dessutom ser man ju inte riktigt lika proffsig ut om man tar porträttfoto med en kompaktkamera som om man har en systemkamera med alla tillbehör och en ljusrigg som man lånat av E-type ;)

Det är nog det främsta skälet till att folk hoppar på ofärdiga produkter som DSLR... satsa du lugnt på en D7 för 2-3000 eller D7i för en femhundring till eller en Hi för säg 5000... du kommer inte att sakna nåt när det gäller bildkvaliteten. Räcker 28-200 mm så go for it! (finns converters för större omfång med om det behövs...)

När du har slitit ut din D7:a så kostar inte en DSL kamera mer än din beggade D7:a gjorde... men bra optik kommer fortfarande att kosta plenty... o ett bra kamerahus med taskig optik ser inte heller proffsigt ut...

The ratrace is on!

Da´Russian Stallion skrev:
Har presis (idag) införskaffat mig en begagna Dimage 7hi för 5000kr och är grymmt nöjd, ni som funderar på att göra det samma kan sluta fundera. Det är en grymmt skön kamera. Har till och med hunnit med att lägga upp en nytagen bild.
Kolla in den: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=172075

Grattis till ett bra begköp!

Jag kan hålla med flera tidigare talare om att AF-en är långsam, särskilt innomhus i lite sämre ljus, då är det förinställa fokus och låsa den som gäller. Men jämfört med andra digitalkameror ej DSLR) så är autofokusen både säker och snabb. Men som i de flesta fall får man vad man betalar för och bildkvaliten är mycket bra på dimageseriens kameror. Men för sportfotografen duger den bäst som dörrstopp. Men för glada amatörer som mig, samt fotografer som mest fotar ickerörliga motiv, eller rörliga motiv där skärpan kan låsas innan bilden tas, då är en begagnad 7x ett löjligt bra köp!

Vet inte om jag håller med dig om det där med dörrstopp. Man kan allt ta bra rörelsebilder om man trixar lite, man kan ju tex låsa MF och trycka av när ombjektet rör sig förbi den punkten. Vad gäller AF tycker jag den som är på 7hi verklar klart snabbare än den som är på 7:an (som en kompis har). Dom enda nackdelarna jag ser just nu är som sagt AF i mörka omgivingar (sitter och leker lite på mitt rumm), och att bilderna är lite brusiga, men det fixar man lätt med Neat Image. Men kameran slår ju andra kameror som man kan köpa för 5000kr med hästlängder. Älskar redan min kamera :D, ser proffsig ut för att den e svart oxå ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto