larsaz skrev:
Du har spytt mycket galla över denna kamera Fredrik...
Om du bara fått en handfull bra bilder med din Hi så är det ju synd. Kolla vad Kim W & Janne A åstadkommit med 7i & fundera lite på om det i ditt fall bara berodde på kameran...
Ok, jag har bara sett deras bilder små på FS men själv gjort A4-förstoringar som varit fantastiskt bra (100 Asa). 200 Asa-bilder med Ni-behandling har också varit bra medan Ni-behandlade 400-bilder har varit bra men gränsfall vid närmare betraktning.
Jag har svurit över 7i:s tröga AF, detta då jämfört med SLR. Man ska dock betänka att den när den kom var en av dom snabbaste i sin klass, det var inte bättre än så.
Sedan är det en annan sak att även jag inser att en DSLR, i bildkvalite, är överlägsen på alla punkter. Jag kan dock inte ta den totala smutskastning av Dimage 7-serien som du gör. Om man köper en beg. sådan för 4-5000 kronor & tycker att kompaktkonceptet passar så tycker jag att man gör en bra affär, har man tidigare använt SLR med AF så kommer man dock att svära över dess AF-hastighet, det var inte bättre...
Mvh/Larsa
Varför skulle jag jämföra med deras bilder när jag kan jämföra med mina egna bilder tagna med andra kameror? Ett par av mina bästa bilder är förvisso tagen med 7Hi, men andelen bra bilder är alldeles för lågt jämfört med mina andra kameror. Jag föredrar att kunna vara någorlunda säker på resultatet än att få en av 1000 bilder bra. Kameran har också gett katastrofala resultat på tagningar som den absolut inte fick falera på. Vid båda tillfällena var det fabrikationsfel.
Motivområde spelar också roll. Jag fotografera mycket rörliga föremål och min uppfattning är att det inte går att fotografera rörliga motiv om man inte vill frysa bilden.
För mig har det hela tiden varit otänkbart att anpassa mig efter kameran, kanske för att jag aldrig behövt göra det tidigare i sådan omfattning. Jag har vidare hela tiden hävdat att ekonomin är viktig faktor, men den påverkar inte vad som är bäst enligt mitt sätt att se på saken. Om det är ekonomi eller andra orsaker spelar inte så stor roll, dimage kamerorna har inte mycket att sätta upp mot en DSLR.
För övrigt är vi väl överens om att om man verkligen vill ha en dimage 7 kamera så är 4-5000 ett bra pris. Fast det jag säger är att med de kunskaper jag har så vill jag inte ha en såvida jag inte springer på en för under 1000-lappen.
När det gäller bruset så fungerar kameran på iso100 och 200 därefter krävs det efterbehandling om man har lite krav på bilden. Det har jag sagt hela tiden.
Om jag inte minns fel så blir en jpgbild i bästa läget på Dimagen drygt 5MB. Motsvarande är på en 10D är runt 2.5MB, enligt vad jag har hört så är skillnaden i storlek lika med BRUS. Om jag inte minns fel så var det i Kim som sa det på chatten men jag kan ha fel. Är det sant så säger det en del om skillnaderna.
Personligen tolkar jag det faktum att jag fick reklamera kameran som ett litet bevis för att jag hade rätt i de synpunkter jag hade på kameran.
Mvh
Maverick
(som ska försöka ge upp den här diskutionen)