Annons

Minolta Scan Dual II

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hejsan!

Har kommit över en begagnat Minolta Dimâge Scan Dual II till bra pris. Duger alldeles utmärkt för mig. Nu tänkte jag höra med er. Skall man använda scannerprogrammet som förljer med eller något annat? Vart hittar man det i så fall?! Och om man scannar med något annat, kan man då göra det från PS 6.0?

Hur scannar den? Måste man ändra inställningar mellan en dia och neg???

Hur snabb dator har du? Vuescan ger våldsamt mycket bättre prestanda om datorn är slö. Programmet har fler fördelar också, men det är mest om du går i väggen med originalet. Gör du det, så testa Vuescan.

Jag har en 1.5 ghz hemma! Med 512 i RAM! Vart får man tag på Vuescan?

"Går i väggen"? Brukar den gör det?

Ja, alltså för att förtydliga mitt något korta svar, om du installerar programvaran (ladda gärna hem senaste versionen, 1.03 tror jag). Så kan du scanna direkt från PS via Arkiv>Hämta In.

Men som Jim säger så ger VueScan betydligt bättre prestanda/scanningstid än orginalprogrammet. Men det kostar en slant...

Tillägg: Nej, med den datorn går du inte in i någon "vägg"

Ok, Det låter bra. Har inte fått hem den än så jag vet inte hur den funkar. Vart kan jag köpa vuescan då?

Jorå, fyrtio dollar brukar han ta. Om du inte gillar vattenstämplar i dina bilder förstås, då är det gratis.

Originalprogramvaran är ju kostnadsfri. Varför letar du efter något annat?

Från tredjepartshåll är det annars bara Vuescan som är användbart. Det finns ju lite unixgrejer, sane och sånt, men det är inga seriösa alternativ. Silverfast funkar inte med SD2 och den är ändå rätt dyr.

Jag har hört (bla härifrån) att den programvara som följer med inte skall hålla måttet. Varför har jag inte förstått.

Det har du säkert bl a hört från mig, men jag bör kanske läsas mellan raderna ibland :)

Om vi helt bortser från prestandaproblemen med långsamma datorer är originalprogramvaran helt ok till dia. Svartvita negativ beter den sig dock mycket dåligt med. För mig i alla fall. Det verkar inte finnas något sätt att separera hårdvaruinställningar från efterbearbetning och det gör det omöjligt att få en korrekt svartpunkt.

Skulle prestandan vara likvärdig skulle jag nog använda originalet till dia och vuescan till svartvitt. För originalet har ett bra mycket bättre gränssnitt även om det också har sina brister. Vuescans gränssnitt skall vi inte prata om.

Nu har ju du en snabb dator så den enda prestandavinsten du skulle göra med Vuescan är fokuseringen. Så kör du med Vuescan tills du går i väggen. Och då menar jag inte gå i väggen när det gäller prestandan utan snarare att du inte får ut det resultat du vill.

DÅ förstår jag!
Jag kör bara dia och färgneg. DÅ kanse det duger med originalet?!

Så en annan fråga. Kör man med samma inställningar med dia och neg.? Känner den igen filmen eller vad man skall säga?!

Jag har ytterst lite erfarenhet av att skanna färgnegativ och har hört från en tillförlitlig källa att jag är kass på det :)

Men samma problematik som med svartvita negativ borde gälla. Det gäller att hårdvaran exponerar efter filmens svartpunkt för att resultatet skall bli bra.

Det är olika inställningar för dia/negativ/färg/svartvitt. Du måste ange vad du har matat den med.

Minoltas mjukvara fungerar utmärkt

mjukvaran som följer med skannern duger alldeles utmärk tycker jag. Har även testat Veuscan och anser att det är för krångligt att använda. Jag tycker inte Veuscan tillför något mervärde i form av kvalitet eller extra bra användbarhet. Jag har uteslutande skannat dia, nästan aldrig svartvitt eller färgneg. Alla mina bilder är skannade med Minoltas mjukvara.

ANNONS
Götaplatsens Foto