Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Scan Dual II

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Minoltas mjukvara fungerar utmärkt

AJä skrev:
mjukvaran som följer med skannern duger alldeles utmärk tycker jag. Har även testat Veuscan och anser att det är för krångligt att använda. Jag tycker inte Veuscan tillför något mervärde i form av kvalitet eller extra bra användbarhet. Jag har uteslutande skannat dia, nästan aldrig svartvitt eller färgneg. Alla mina bilder är skannade med Minoltas mjukvara.

Vad har du för scanner? Har du en sån vi prtar om? Det är fina inscanningar av mycket fina bilder iaf!

Samma här.. alla bilderna som jag lagt upp här är Dia (Kodak Elite XC), scannade med Scan Dual II.

Högsta upplösningen (2820 In, 400 Ut) och sen nedbantade. Måste bara inflika att den senaste versionen av Minoltas programvara är ganska mycket bättre än den förra. Den klarar dia mycket bättre än den gamla versionen, knappt några justeringar alls på kurvor behövs.

Mao. har du en snabb dator så klarar du dig låångt med Minoltas programvara, dessutom funkar den ju bra genom PS.

Jag gör inga justeringar alls i programmet utan efterjusterar i PS, rätt eller fel? jag vet inte...

Re: Re: Minoltas mjukvara fungerar utmärkt

NiklasK skrev:

Vad har du för scanner? Har du en sån vi prtar om? Det är fina inscanningar av mycket fina bilder iaf!

Yepp, jag använder Scan Dual II. Och precis som Jesper gör så skannar jag också in med full upplösning och gör alla justeringar i Photoshop (eller Adobe Elements som jag använde tidigare) efteråt. Filmen jag använder är Fuji Velvia eller Provia 100F, även en och annan Kodak 100VS slinker ner. Jag tycker mig uppleva att Velvia är svårast att få bra, kanske inbillning. Någon som upplever samma sak?

ANNONS
Götaplatsens Foto