Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta X-500

Produkter
(logga in för att koppla)

mahe

Medlem
Hej!

Jag har fått tag på en X-500, som jag tänkte börja min seriösa amtörfotografering med.

Problemet är att vi inte hittar manualen. Den tidigare ägaren finns inte i livet, så det är svårt att fråga.

Är det någon som har koll på denna modell?

Det sitter ett Zoom-objektiv 35-70 med macro på kameran. Är det ett bra objektiv?

Till vänster om objektivet framifrån sett, sitter en diod e dy. Vad är det?

Tackar på förhand gör Mats.

Manual finns
här
Kolla på x-570. Den heter tydligen så i USA.
Bara att ladda hem. Den är i pdf-format så du måste ha Acrobat Reader för att kunna läsa den.
Lysdiod? Det är nog den som blinkar när den räknar ned (med självutlösaren).

Senast ändrad:
Säg att du vill ta ett porträtt i motljus. I bagkrunden finns en mycket ljus himmel. I detta fall skulle kameran exponera efter den ljusa bakgrunden och ansiktet på personen skulle bli alldeles för snålt exponerat.
Om du dår går så nära att du bara får med personen mäter exponeringen emot ansiktet, och håller ner exponeringslåset så har du lagrat tid / bländarkombinationen i kameran. Sedan kan du backa tillbaka och komponera bilden som du vill.

Aha!

Tackar, nu är denna dag inte förgäves heller.

Mats

Länken till siten med manualer fungerade inte längre, inte till X-500.
Nåt mer förslag?

Senast ändrad:
Hej Mats.

Minoltas MD 35-70 f3.5 zoom är ett bra och skarpt objektiv, denna utvecklades tillsammans med Leica.

Människor som vill ha detta namn på objektivet är villiga att betala mångfaldigt mer än vad ditt objektiv är värt.

Ta ett gäng bilder och se, jag är nöjd med mitt exemplar.

Ha dé
Carl

ANNONS
Götaplatsens Foto