Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mir 26, ryskt fisköga till Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Distagon 30 är lite kostsam därför letar jag efter ett ryskt alternativ till denna och har hittat att motsvaigheten heter Mir 26. Är det någon som har erfarenhet av denna glugg? Jag är inte naiv nog att tro att den är i klass med zeiss motsvarigheten, men fungerar den överhuvud taget på en 500 bladare?

BAW

På en bladare måste du ju ha objektiv med slutare. Jag har aldrig sett något sådant som har det.

Bra tips.

Den verkar funka på Kiev 88:an vilken är en mer eller mindre ren 500 kopia - eller är det mer en 1000/1600 kopia? Jaja, en Kiev 88 brukar ju gå billigt på ebay så du har säkert den mest kostandseffektiva lösningen där.

Tack för tipset!!

BAW

Skall man se Kiev 88 som en kopia av något så är det snarast 1000F/1600F, dessa har ju också fokalplansslutare vilket 500-serien saknar. Men någon kopia är det nog strängt taget inte, jag tror inte de delar mycket av innandömet.

Det enda som passar mellan bladare och Kiev är sökare.

Ok, då finns det inga alternativ. Tack!

Tänk vad FS är bra ibland, på en dag har man nog med info för att inte göra dumma investeringar :)

BAW

ANNONS