Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Missbrukare på semestern ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Alltid när jag är på semester så är kameran med, man åker runt och får se sevärdigheter mm.
Har märkt att fotointresset många gånger tagit över själva upplevelsen.
Man ser hela tiden motiven och letandet efter den perfekta bilden och njuter inte av stunden som man borde.

Någon som är med mig ?

På söndag bär det till Grekland och denna gång ska jag försöka hålla igen på mitt missbruk :)
och njuta mer även om mitt beroende är med mig.

Trevlig Sommar !

/Stisse...

Det är därför man skall besöka varje plats minst två gånger ;) Både med och utan kamera...

Kommer själv nyss från Skottland med 700 bilder i bagaget på 4 dagar... Been there - Done that ;)

Ja, men vi söker nog en njutning i det senare läget där den fina bilden är i hamn.
Dessutom så tror jag att vi fotografer ser detaljer som andra ofta inte ser.. alltså så ser vi mer än många andra inbillar jag mig!

MVH Niclas,

Edit:
Jag tror också mycket handlar om att många av oss stressar förbi i och genom de fysiska omgivningarna. Upplevelserna forsar förbi och vi snappar på det vi kan och hinner. Jag drar mig för sådana snabbvisiter. Jag vill ge tid,, tid för att ta ögonblicket samt vänta in rätt sekund över en längre tid.. Själv personligen så bor jag där jag vill fota, just nu i Lofoten. Jag är fri.
Frihet upplever man inte när man upplever tid som ngt kortvarigt. Frihet är att både ta vara på det närmaste ögonblicket och att vänta på nästa.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
alltså så ser vi mer än många andra inbillar jag mig!
Att vi gör! Jag är nästan sjuklig i det fallet och ser bilder hela tiden, att sen fånga dem på bild var en annan sak...

För övrigt Niclas så körde jag genom Bjästa i Tisdags och de var sig likt. T.o.m. Sieverts foto finns kvar, åtminstone skylten-:)

//Larsa

Visst är man så.. i alla fall jag också :)

Planering av sommarsemester pågår just nu, jag vill åka till Norge och besöka Geiranger och Trollstigen.. där ser jag fram emot massor med fotorutor i naturen... både sambo och barn har redan genomskådat min tanke med semestertrippen och protesterar högljutt och säger att det blir Legoland *fniss*..

Jag ser alla resor som en chans till nya fräscha bilder.. men visst försöker jag njuta också... men det är ju sååå förbenat svårt att INTE plocka upp kameran i alla lägen.. så visst är det ett missbruk!!

Välja: titta eller fota

Jag tycker att det är näst intill omöjligt att kombinera foto med annat, särskilt att finnas med i en grupp (familjen eller annan). Om det ska bli bra bilder måste åtminstone jag koncentera mig på fotograferandet. En kompromiss är att ha en liten kamera utan genomsiktssökare, då man tittar på skärmen finns man med i sällskapet mer än om man tittar genom en sökare.

Jag gick omkring i Skottland med en liten kompakt i bältet och med systemaren över axeln. När jag sedan tittade på bilderna var nästan 90% av bilderna i samma stuk. :(

Jag jobbar hårt för att ta mig upp ur "snapshot-träsket" och det blir inte lättare när man har hela familjen med, som inte tycker det är roligt att man blir 50m efter bara för att man hittat nån rolig vinkel eller nån liten detalj...

Det riktigt stora skillnaden märker man ju på kvällen när ljust avtar, då gick det inte att få bra bilder med kompakten...

.Z. skrev:
Att vi gör! Jag är nästan sjuklig i det fallet och ser bilder hela tiden, att sen fånga dem på bild var en annan sak...

För övrigt Niclas så körde jag genom Bjästa i Tisdags och de var sig likt. T.o.m. Sieverts foto finns kvar, åtminstone skylten-:)

//Larsa

På tal om sjuklig så är det många av oss fotografer som faktiskt fokuserar så ivrigt och totalt på bilder att man faktiskt nära på blir fysiskt sjuk.

Jag känner ofta så själv när jag tex ser på andras bilder. Jag besökte ett galleri här om dagen, en vän av mig med sina målerier samt en för tillfället deltagande fotoutställning. Intrycken var många och jag kunde bara besöka hälften av målerierna (men alla fotografierna!!hmm). Jag blev så matt,, nästan som att kraften sögs ur mig..

Därför så besöker jag ofta ett galleri flera gånger. Det är nog en övning, att inte sluta sig som en mussla för de krafter man utsätts för utan öva sig i att vara aximalt öppen men att mitt i öppenheten vara uthållig. Detta gäller nog även när man rör sig utomhus på resor osv..

Själv så har jag sedan första året jag började fota ivrigt/ständigt (typ +10 år sedan) haft kronisk huvudvärk. Kanske grundar sig det eländet i mitt ivriga seende och visuella sökande..hmm..

(Så känner Jag)

**
Bjästa, trevligt värre Larsa;) Denna lilla pärla längs E4,an, nära Skuleskogen och Höga Kusten!
Siwerts foto. Han lever och mår rättså bra vad jag vet men börjar dra på åren nu (+80). Affären/ateljen gick dock i konkurs för sisådär 6-9 månader sedan. Siwert vägrade överge filmen i studion och när han försökte tappert var det nog för sent.
Hade jag haft lusten att bosätta mig i Bjästa så hade jag ivrigt försökt ta över verksamheten. Dock med en på många sätt förändrad riktning och taktik..
Även om Siwert själv lever så lämnar han redan nu ett tomrum efter sig i lilla Bjästa.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Det värsta är att fotandet stör fotandet själv! Alltså: jag kan tänka "åh vilken fin miljö, vilken stämning det var här. Det måste jag fota nångång". Men just då sitter ju telen på och det KAN ju dyka upp en fågel, så den får sitta kvar. Några meter längre fram: "Vilken häftig skalbagge! Man kanske skulle fota såna nån gång." Men telen sitter ju där och ja.. ni vet... det KAN ju komma en spännande fågel just då!

Blir drabbad fysikt såtillvida att ögonen blir väldigt trötta efter en stunds fotograferande. Har bra synskärpa normalt, men efter för mycket tittande i sökaren så ser jag suddigt. Å värst är det med ögat jag INTE tittar med. Blundar med högerögat när jag fotar, och efter ett tag fungerar det inte alls som det ska. Det tar timmar innan det återhämtar sig igen.

Känner igen min syn i din förklaring..

Läkarna kallar min huvudvärk för en "kronisk migrän av mellansvår klass",, men kanske har det en delvis annan förklaring.

Farligt med elitidrott och elitfoto..;)

MVH Niclas,

P-E Claesson skrev:
Det värsta är att fotandet stör fotandet själv! Alltså: jag kan tänka "åh vilken fin miljö, vilken stämning det var här. Det måste jag fota nångång". Men just då sitter ju telen på och det KAN ju dyka upp en fågel, så den får sitta kvar. Några meter längre fram: "Vilken häftig skalbagge! Man kanske skulle fota såna nån gång." Men telen sitter ju där och ja.. ni vet... det KAN ju komma en spännande fågel just då!

Blir drabbad fysikt såtillvida att ögonen blir väldigt trötta efter en stunds fotograferande. Har bra synskärpa normalt, men efter för mycket tittande i sökaren så ser jag suddigt. Å värst är det med ögat jag INTE tittar med. Blundar med högerögat när jag fotar, och efter ett tag fungerar det inte alls som det ska. Det tar timmar innan det återhämtar sig igen.

Låter som det är dax för ett till kamerahus...

Fler än jag som blir trötta i ögonen vid intensiv fotografering alltså.

Phu..

Skönt att jag inte är ensam.. Finns det terrapikrupper där man kan sitta i ring och säga

-"Hej, mitt namn är Stefan och jag är fotograf" :)

ANNONS
Götaplatsens Foto