Annons

Missljud från min 17-55'a

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
När jag vrider på zoomringen mellan 35-55mm hör jag ett tydligt missljud jag inte lagt märke till tidigare, ett tydligt rasslande ljud, jag antar att det kommer ifrån den interna fokuseringen, men frågan är om det verkligen är normalt ?

Låter era likadant ?
Annars så är det väl bästa att skicka iväg det till Lasses på en gång.

Tacksam för svar snarast..

/kent

Ja, det verkar bli jag som poppar upp med svar så fort detta objektiv diskuteras...;-)

Hur som helst, nåt *rassel* hör jag inte, däremot blir det just i det område Du beskriver ett slags "flåsljud" som verkar uppkomma när luft pumpas ut och in i objektivet. Just där rör sig tydligen fronten som mest. Ljudet hörs bara när man vrider snabbt; vrider man sakta, utjämnas nog trycket i ett lugnare och mer ljudlöst tempo.

Mig bekymrar inte ljudet som sådant; förr eller senare har man väl pumpat in damm mellan linserna på det här viset, men än har jag inte sett något efter ett års användning. Troligen är det just för att objektivet är ordentligt vädertätat som luften pressas förbi nån gummiring e d; på billigare objektiv är det nog fritt blås...

Tack för att du tog dig tid att svara Per, jo det var det där flåsljudet jag undrade över, rasslande var en felaktig förklaring av ljudet av mig.

Det är inget jag tänkt på tidigare utan märkte först när jag kollade om jag hade något glapp i zoomringen då en person i en annan tråd undrade om det var normalt, så flåsningen är väl inget att oroa sig för då antar jag, och det är som du säger, vrider jag sakta så hörs det inte.

/kent

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto