Annons

Hjälp: Nikon 17-55/2,8 med fastnat UV-filter och ev. skada

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Jag lånade ut mitt Nikon 17-55/2.8 till en kompis som var i Frankrike en vecka.
Han råkade smälla i objektivet i ett armstöd men lyckligtvis tog UV-filtret smällen. Glaset på filtret sprack men han kunde fortsätta fota och objektivet fortsatte att fungera som vanligt.

Dock blev det problem med att försöka få av det "glasfria" filtret från objektivet. Min kompis hade själv försökt och även jag försökte igår när jag fick tillbaks objektivet. Det gick helt enkelt inte att få av med händerna (inte ens med fyra händer). Till slut tog jag fram en tång för att försöka få ett bättre grepp om filtret och kunna skruva av det. Filtret sitter dock där det sitter, nu med kraftiga märken från tången. :)

Problemet är att efter mina försök att få av filtret har jag märkt att zoomringen kärvar vid 35-45 mm. Det är riktigt kärvt på detta ställe, men det går fortfarande att zooma i hela omfånget. Kan filtergängan ha fått sig en smäll som påverkat zoomringen?? Har testat objektivet på kameran igen och optiskt funkar det fortfarande perfekt, med bra skärpa osv.

Det är alltså kärvande i zoomringen och sitter ett filter på som inte går att få av. Jag vill inte riskera att skada filtergängan, mer än vad den eventuellt redan är....

Vad göra?
Lasses Kameraservice eller? Vad kan en sån här åtgärd kosta?
Jag bor i Norrköping, så jag måste tyvärr skicka objektivet isf.

Tacksam för tips!
 
Jag lånade ut mitt Nikon 17-55/2.8 till en kompis som var i Frankrike en vecka.
Han råkade smälla i objektivet i ett armstöd men lyckligtvis tog UV-filtret smällen. Glaset på filtret sprack men han kunde fortsätta fota och objektivet fortsatte att fungera som vanligt.

Dock blev det problem med att försöka få av det "glasfria" filtret från objektivet. Min kompis hade själv försökt och även jag försökte igår när jag fick tillbaks objektivet. Det gick helt enkelt inte att få av med händerna (inte ens med fyra händer). Till slut tog jag fram en tång för att försöka få ett bättre grepp om filtret och kunna skruva av det. Filtret sitter dock där det sitter, nu med kraftiga märken från tången. :)

Problemet är att efter mina försök att få av filtret har jag märkt att zoomringen kärvar vid 35-45 mm. Det är riktigt kärvt på detta ställe, men det går fortfarande att zooma i hela omfånget. Kan filtergängan ha fått sig en smäll som påverkat zoomringen?? Har testat objektivet på kameran igen och optiskt funkar det fortfarande perfekt, med bra skärpa osv.

Det är alltså kärvande i zoomringen och sitter ett filter på som inte går att få av. Jag vill inte riskera att skada filtergängan, mer än vad den eventuellt redan är....

Vad göra?
Lasses Kameraservice eller? Vad kan en sån här åtgärd kosta?
Jag bor i Norrköping, så jag måste tyvärr skicka objektivet isf.

Tacksam för tips!
Kanske jag kan hjälpa dig är kameratekniker på Rosenbergs Jönköping.
Trädgårdsg.4 55316 JKPG Atten Rolf
 
Det är säkert så att filtret blivit aningen deformerad så det blir svårt att skruva av den.
Jag hade köpt ett billigare filter och skruvat fast den samtidigt som man har snabblim ¨på gängan. Skydda glaset från ångorna med papper/trasa.

Fila ner spår på vardera sida av filtret så du kan kila fast en skruvmejsel som du kan använda som hävstång.

Andra alternativet är att fila fila fila filtrets metallring, men då kan du råka skava på glaset :/

/Stefan
 
Knepet är, med kärvande filter, att fördela trycket jämnt för att bibehålla cirkelfomen. Trycker man hårt i bara två punkter så blir ringen oval och det sitter mer ju hårdare man trycker. Att läga en elkabel runt filtret kan hjälpa för att fördela trycket. Är gängan skadad kan det krävas mer drastiska metoder.

Det här med zoomringen låter ju inte bra, så det är nog bäst att lämna in det för kontroll ändå.
 
En elsladd runt filtret, snurra så sladden greppar och skruva av. På det sättet blir trycket jämnt runt hela filtret och du får mera kraft.

/FW
 
Knepet är, med kärvande filter, att fördela trycket jämnt för att bibehålla cirkelfomen. Trycker man hårt i bara två punkter så blir ringen oval och det sitter mer ju hårdare man trycker. Att läga en elkabel runt filtret kan hjälpa för att fördela trycket. Är gängan skadad kan det krävas mer drastiska metoder.

Det här med zoomringen låter ju inte bra, så det är nog bäst att lämna in det för kontroll ändå.

Det är därför du ska skruva fast en som inte är deformerad och använda det filtret att försöka skruva av det felaktiga.

/Stefan
 
Tack för alla tips! Och för den som är nyfiken på hur det gick:

Jag lät bli att pilla mer på objektivet. I onsdags hade jag istället vägarna förbi Stockholm och tog en sväng förbi Lasses.

Lämnade in objektivet och skulle bli kontaktad för ett kostnadsförslag... Men han sa att det gissningsvis MAX skulle gå på ca 3000:- (ifall vissa delar behövde bytas) vilket gjorde mig rätt så nervös! :)

I fredags fick jag dock ett SMS från posten om att hämta ett paket mot postförskott: 375kr.
Där låg objektivet, utan det skadade filtret, och helt plötsligt gick nu zoomringen mycket mjukare än innan jag råkade för skadan! Vet inte vad dom har gjort, men objektivet känns som nytt nu i alla fall! :)

Slutet gott, allting gott!
 
ANNONS