Annons

Mitt 70-200/2.8L lossnade från kameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Jag hade kameran hängd över axeln och började raskt gå iväg då jag helt plötligt kände att något föll av. Då hade mitt begagnade 70-200/2.8L lossnat från fattningen och fallit ner i gräset. Tur var ju det att jag hade motljusskyddet på så jag klarade mig från skador på objektivet.

Kan sånt här verkligen hända? Tycker jag ser pressfotografer i jobbet som ofta har sina kameror hängade över axeln bara så där? Eller kan jag ha kommit åt knappen på kameran till låsningen? Kanske den vibrerade loss? Jag har ju gått och haft den över axeln flera gånger förut så jag blev så förvånad att det hände.

Om objektivet är låst i fattningen och låset är helt ska det inte kunna hända om fattningen i övrigt är hel. Är fattningarna hela? Fungerar spärren som den ska?

Finns det en möjlighet att den inte låste när du monterade objektivet eller att du omedevtet har kommit åt spärren och sedan vridit lite på objektivet?

Hoppas du får klarhet i vad felfunktionen berodde på så att det inte händer igen.

(Det som först slog mig var att du hade ett Sigma 70-200/2,8, men det var ett Canon enligt din kameraväska. Sigman har alla förutsättningar för att lossa, där glaspaketet åker i backen, beroende på att skruvar i objektivet gängar upp sig och lämnar fattningen kvar i kameran.)

1. Antingen har du inte klickat fast objektivet.

2. Eller så har du kommit åt frigörningsknappen samtidigt som du på nåt sätt lyckats vrida gluggen ur låsläget.

Gissningsvis 1.... Sitter ju en metallpigg i bajonettfattningen som håller gluggen låst. Kolla så att den sitter kvar och att den fungerar.

Det är ju så att jag hade haft gluggen på redan ett väldigt bra tag så det kan väl omöjligt vara att den inte kom på ordentligt tycker jag. Jag vrider alltid lite fram och tillbaka för att kolla om den verkligen kommer på plats.

Den där metallpiggen finns kvar. Jag känner en viss glapphet då jag vrider lite lätt på gluggen efter att ha monterat den. Kan sånt vara normalt? I övrigt så fungerar den ju helt som den ska.

Foto-Rickard skrev:

Den där metallpiggen finns kvar. Jag känner en viss glapphet då jag vrider lite lätt på gluggen efter att ha monterat den. Kan sånt vara normalt? I övrigt så fungerar den ju helt som den ska.
Helt normalt.

Tjena Rickard.
Har testat på mitt och för att det ska kunna gå att ta loss objektivet så måste man först trycka in knappen och sen vrida objektivet.

Testade att vrida på objektivet och sen trycka in knappen(för att testa om du möjligtvis kommit åt knappen)...men minsta lilla man vrider på objektivet så är det omöjligt att trycka in knappen...så är det på min iaf.

Knappen på min kamera måste tryckas in ca halvvägs för att jag ska kunna frigöra objektivet.

Det hela verkar lite underligt då du har haft det på ett tag...jag testade att inte vrida på objektivet helt...men antingen så lossnade det direkt eller så låste det sig direkt.

[Edit]
Hmm...gjorde en ny test och knappen fastnade faktsikt i intryckt läge om man skruvar på objektivet så långt det går utan att vrida tbx det lite...men det hade du gjort

Senast ändrad:
Då måste det betyda tycker jag att jag helt enkelt har kommit åt låsningsknappen på något sätt och fått den att vrida sig. Det skumpade ganska mycket då jag gick vet jag.

Detta har varit nära att hända mig men fick tag på det, i mitt fall var det helt enkelt så att objektivet var fullt påskruvat men det var precis så att det inte hade låst sig. Satt perfekt men ej låst. Numera testar jag alltid att vrida tillbaka det ett steg för att se så det alltid är låst.

Mvh /Fredrik

Det har varit nära ögat flera gånger för mig, en gång lyckades jag fånga mitt 100-400 i luften medan kameran fångades av nackremmen. Det verkar ganska lätt att komma åt låsknappen, det beror kanske på hur man bär kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto