Annons

Mitt 70- 200/4 L krånglar

Produkter
(logga in för att koppla)

moalundholm

Ny medlem
Jag är en amatörfotograf( har 400D), som för några månader köpte ett 70- 200mm 4L begagnat, de har fungerat perfekt ända till någon vecka sen, Bilderna har blivit oskarpa.
Någon som har tips?
Hört talas om kalibrering, vad innebär det?

Hittade en liknande tråd förut men kunde inte hitta den nu.

Det är inte så att du har kommit åt någon av omkopplarna på objektivet?

Om du har slagit över till MF läget så har du ingen autofokus. Har du slagit över till 3-oo läget kan du inte fokusera på något som är närmare än tre meter.

Kalibrering är något som görs på en serviceverkstad för att få kamera och objektiv optimalt anpassade, både kameran och objektivet kan kalibreras. Det vanliga är att du kalibrerar bägge mot en referens, då skall du kunna använda alla objektiv eller kameror med likvärdigt resultat. I svåra fall kan serviceverkstaden vara tvungen att avvika något från referensen för att få just din kamera och ditt objektiv att prestera maximalt, då kalibreras kamera och objektiv tillsammans.

Mitt sigma 70-200 2.8 hade liknande fel. Från att ha fungerat bra blev en dag alla suddiga. Lämnade in på garantin och de bytte HSM(USM) motor på det.

Mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM, som jag förvisso köpte nytt, men det var ju för två år sedan, har då och då gett oskarpa bilder. Mest på senare tid och för någon vecka sedan var det så illa att jag kunde se det redan i sökaren. Det märkliga har varit att när jag sen på allvar har försökt testa om det fokuserar fel, då har bilderna blivit sådär märkligt bra som just det objektivet är kapabelt till.

Men när jag såg suddet i sökaren insåg jag också vad som hänt. Nu var det nämligen så illa att det tydligt hördes att något ramlar omkring inne i objektivet. Tydligen har en lins eller nåt lossnat. Fokuserar gör den, och stabiliserar också, men något är löst. När jag har gjort mina tester har det som nu är löst förstås varit där det ska, men när jag sen ränner omkring och fotograferar trillar det ibland åt andra hållet, och då blir det tokigt.

Nu är objektivet på verkstad. Får se vad de kommer fram till.

70-200/4 verkar ju bara tillverkas på måndagar....
...eller av praktikanter. Ganska många med problem nu.

Förmodligen är det även ett av Canons mest populära utbyggnadsobjektiv, åtminstone om man begränsar sig till att leta i L-serien. Det går nog ut rätt många också.

70-200/4 verkar ju bara tillverkas på måndagar....
...eller av praktikanter. Ganska många med problem nu.

Det brukar ju få smaka också... Jag är ärligt förvånad att mitt fortfarande mår bra efter allt grus och damm som det har fått smaka... Det är ett mycket vanligt objektiv så självklart att en del av dem går sönder...

Fick ni någon klarhet i vad det berodde på?
Jag verkar ha ett liknande problem med mitt 70-200 4L.
Mitt fungerar bra och är skarpt och fint upp till ca 135 mm, sen inträder en mycket märklig oskärpa.

Någon som vet vad det kan bero på?

/Max

Kontroll

En kontroll/grundlig undersökning av utrustning hos en etablerad kameraverkstad kostar 650 kronor. Och observera att det endast är en grundlig undersökning av produkten. Kostnaden för en reparation av ett objektiv framgår inte på den sidan men jag gissar att det kan börja på runt 1500 kronor.

Senast ändrad:
Tack för svar.

Någon som kan rekommendera ett ställe att lämna in det på?
Har tidigare hört folk prata om tex. Intervision?

/Max

Intervision är auktoriserad Canon verkstad.
I Stockholm finns de i Solna/Sundbyberg alldeles bredvid Huvudstaleden.

Mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM har nu varit hos Intervision i Malmö. Det kostade 2500 kronor i arbete att sätta ihop den trasiga fokuseringsmekanismen och sedan kalibrera autofokus. Ny hållare i fokusmekanismen kostade några tior. Till detta kommer statens del (moms), så totalt sett kostade det 3170 kronor.
Så där har ni ett riktvärde för att reparera och sedan kalibrera optiken. Enligt Intervision var den "inte speciellt skarp" efter det att de fått ihop AF-mekanismen, så det slutade skramla.

Mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM har nu varit hos Intervision i Malmö. Det kostade 2500 kronor i arbete att sätta ihop den trasiga fokuseringsmekanismen och sedan kalibrera autofokus. Ny hållare i fokusmekanismen kostade några tior. Till detta kommer statens del (moms), så totalt sett kostade det 3170 kronor.
Så där har ni ett riktvärde för att reparera och sedan kalibrera optiken. Enligt Intervision var den "inte speciellt skarp" efter det att de fått ihop AF-mekanismen, så det slutade skramla.

Bra info!

Men vad menar du med sista raden? Det är FORTFARANDE inte skarpt eller?

Om man misstänker oskarphet är det bara lämna in utan kostnad om man har garanti kvar på huset & optiket. Kan de neka en sådan kontroll även om garantin gäller?

Den var "inte särskilt skarp" efter reparationen, så de kalibrerade den sen. Nu verkar den fungera utmärkt. Har fotograferat rännande orienterare hela helgen, och de bilder som jag inte sumpat själv blir hur bra som helst. Kan räkna stråna i skäggstubben på de som ränner förbi.

Så nu verkar objektivet vara just så där "magiskt" bra som just EF 70-200 mm f/4L IS USM har rykte om sig att vara. Inget som skramlar inuti heller.

Jag ska nog inte kolla mina objektiv på de notoriska ocentrerade linserna
om jag inte har råd att fixa dem ( det fixar nog inte intervision ändå ).

Konsumentlagen

Hon har ju köpt objektivet begagnat, och då gäller inte garantin.

Om man köpt objektivet som privatperson gäller konsumentlagen (men inte om det är ett företag som köpt).

Såvitt jag vet är konsumentlagens garanti knuten till varan, och inte till ägaren. Att vissa affärer påstår motsatsen har inte med saken att göra.

Skulle de krångla kan det ju kanske vara enklare att låta "urköparen" lämna in varan.

Rätta mig om jag har fel.

AndersLj

ANNONS
Götaplatsens Foto