Annons

Mode fotografering ???? hjälp tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens C Hilner

Avslutat medlemskap
Hej jag är en fotograf som ska sadla om till modefotograf...

Finns det nån som har ett litet tips till mig när jag snart åker ut med första modlelen och ska plåta.. kommer vara skit nervös så hjälp mig gärna me dnågra tips vad man ska tänka på etc och vad man ska göra för att modellen ska känna sig bekväm...

hjälp nervös...

vad för slags utrustning behöver jag i början

jag har nu en nikon D1X med diverse tillbehör..
det känns lite som om jag behöver en komplett mellanformats utrustning cokså med tiden

ja ja berätta lite om era egan erfarenheter jag behöver info :9

tack ska ni ha

Nu är jag ju inte modefotograf precis även om det är det jag vill bli. men några små tips har jag, det brukar fungera för mig iallafall:

- Planera noggrant vad du vill säga med bilderna i förväg så du ínger ett stabilt och lungt uppträdande.

- Prata hela tiden med modellen så blir hon/han mer avspännd.

- Ha så mycket ögonkontakt som möjligt. Om kameran sitter på stativ och fokuseringen är fixad och modellen poserar så använd gärna trådutlösare så har du hela tiden kontakt med modellen och denna tänker inte så mycket på att en kamera är med i leken!

Gällande utrustning så är det väl slutresultatet som avgör om du kan anväda dig av din D1:a eller inte. Hur ska bildena publiceras? Ska de vara för tryck i något magasin får du nog gå tillbaka till 35mm film eller skaffa dig en mellanformatare.

Ska du plåta inomhus så är det aldrig fel med minst 3 st studioblixtar + tillbehör som bouncers mm. Kör du utomhusplåtning så blir det oftast bäst med studioblixtar där med.. dock lite jobbiga att släpa runt på..

Lycka till!

Planera med modellen innan om hur du vill ha bilderna och lyssna ifall hon/han har några egna idéer. På detta sätt känner sig modellen delaktig och lite mer avslappnad.
Sitt gärna en stund innan och gör detta, kanske fika någonstans innan plåtningen så att hon lär känna dig och kan lita på dig.

Lycka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto