Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Modefotografering med laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Perni

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en Canon 20D och har vid ett tillfälle lånat en laptop för att fota direkt till datorn. Det gick väldigt långsamt att få upp bilderna och jag var tvungen att vänta mellan tryckningarna. Har det med kameran eller datorn att göra? Vilka krav bör man ha på en laptop för att den ska "hänga med" kameran?

Tacksam för att höra från någon som vet!

Det har med hastigheten på förbindelsen mellan kameran och datorn att göra.

20D har USB2, vilket teoretiskt ska klara 480 Mbps (men sällan så mycket i praktiken). Om din dator då bara har vanlig USB blir hastigheten istället begränsad till 11 Mbps.

Nu vet jag inte hur stora bildfiler du tankade över (RAW, JPG?), men mellan tummen och pekfingret borde 1 MB ta ungefär en sekund att föra över via USB och ett par tiondels sekunder via USB2.

Tack för ditt svar Niclas! Jag fotade i RAW så filerna var ca 8 mb. Tror att datorn jag lånade hade en vanlig USB. Finns det laptop med USB2?

Perni skrev:
Tack för ditt svar Niclas! Jag fotade i RAW så filerna var ca 8 mb. Tror att datorn jag lånade hade en vanlig USB. Finns det laptop med USB2?

Såvitt jag vet har de flesta laptops som säljs nu USB2 som standard. Lite OT kanske, men på den senaste plåtningen jag gjorde hade jag min 350D inkopplad till en tv som modellen kunde se. Mycket enkelt och fungerade bra för det ändamålet, men du kanske har andra syften med att föra över bilder direkt till laptopen. Som Niklas skriver kommer en rawfil att ta ca. 1 sekund att föra över via USB2.

varför inte ha två minneskort och fota på det ena medans du tömmer det andra till datorn?

Så gör jag, och då får man ju också ett litet avbrott ibland, rätt skönt.

ANNONS
Götaplatsens Foto