Annons

Modelfoto i offentliga miljöer, sthlm inomhus, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goran

Aktiv medlem
Vädret blir inte bättre...höst, regn..etc...så var finns bra "offentliga" platser att fota modell/porträtt inomhus i sthlm??

Stora glasytor, naturligt ljus och någorlunda fritt från allt för mycket folk..var??
Tips tas emot tacksamt!

Jag var inne en sväng i WTC-huset men där ville dom inte veta av några fotografer...privat..fotoförbud sa receptionisten, ganska fräcka bakgrunder och arkitektur där annars..
 
I Sverige är de ofta ganska negativa mot foto. I Italien däremot får man mota bort folk som vill vara med istället för modellen :)

Jag har tagit en del lyckade modellbilder i entrén på Ringvägen 100. Inga stora softboxar i och för sig men på dagen är det naturliga ljuset bra. Annars är ett bra tips att ringa lednigen för centrumet/lokalerna ifråga först och få ett tillstånd att lämna till vakterna. På Ringvägen 100 var det ingen som klagade eller frågade efter tillstånd.

Lycka till!
 
Björn Granberg skrev:
I Sverige är de ofta ganska negativa mot foto. I Italien däremot får man mota bort folk som vill vara med istället för modellen :)

Jag har tagit en del lyckade modellbilder i entrén på Ringvägen 100. Inga stora softboxar i och för sig men på dagen är det naturliga ljuset bra. Annars är ett bra tips att ringa lednigen för centrumet/lokalerna ifråga först och få ett tillstånd att lämna till vakterna. På Ringvägen 100 var det ingen som klagade eller frågade efter tillstånd.

Lycka till!
tack för tipset!
en för mig helt okänd "location" som jag ska kika lite närmare på.
 
Goran skrev:

Jag var inne en sväng i WTC-huset men där ville dom inte veta av några fotografer...privat..fotoförbud sa receptionisten, ganska fräcka bakgrunder och arkitektur där annars..

Nu är ju inte en receptionist rätt person att tala med eller uttala sig om fototillstånd!
Han eller hon kan däremot helt säkert ge dig telefonnummer/namn/kontaktuppgifter till lämplig t ex fastighetsansvarig, pressansvarig, säkerhetsansvarig.
 
Re: Re: Modelfoto i offentliga miljöer, sthlm inomhus, tips?

Johan Okker skrev:
Nu är ju inte en receptionist rätt person att tala med eller uttala sig om fototillstånd!
Han eller hon kan däremot helt säkert ge dig telefonnummer/namn/kontaktuppgifter till lämplig t ex fastighetsansvarig, pressansvarig, säkerhetsansvarig.

Jo det har du nog rätt i, receptionisten nämnde i alla fall att det krävdes just tillstånd,

Jag frågade inte närmare om det, vilket jag kanske borde gjort, det kanske e busenkelt att fixa ett tillstånd om man snackar med rätt person.

Undrar om det är copyright på lokalen som sådan..om det skulle råka synas var bilderna är fotade menar jag..??
 
En läcker och spännade miljö borde vara i tunnelbanan. Kanske Gullmarsplans biljetthall mitt på dagen, en vardag. Där har du dels mycket belysning, och del stora glaspartier mot utsida. Och, en lite halvball orginell miljö.
Kontakta SL isf...
 
Re: Re: Re: Modelfoto i offentliga miljöer, sthlm inomhus, tips?

Goran skrev:
Undrar om det är copyright på lokalen som sådan..om det skulle råka synas var bilderna är fotade menar jag..??
Det tror jag knappast, men för de flesta affärs- och kontorslokaler brukar det finnas restriktioner. Tänk på det ur deras perspektiv. Varför skulle de låta vem som helst springa och plåta där? Finns det något intresse eller vinning i det för dem? Många är säkert rädda för att bilderna ska komma på avvägar och dyka upp i fel sammanhang och vill därför gardera sig genom att först kolla upp vad det är för jeppe som ska plåta i deras lokaler.

Därmed inte sagt att man inte ska försöka eller bara lägga sig på rygg direkt. Fråga snällt vem du ska prata med, som Johan säger. Försök vara så ödmjuk som möjligt och kolla om det skulle finnas tillfällen som är lämpligare än andra så att du inte orsakar störningar eller besvär i onödan. Är du uppriktig så har du alltid en chans och kan inte få mer än ett nej.

När jag arbetade i en reception på en träningsanläggning så var det kalla handen till alla som skulle in och plåta för reportage och annat om de inte tidigare hört av sig och fått tillstånd. Självklart var jag mer än behjälplig och hjälpte till att kontakta vår informationsansvarig och ordna det om så var möjligt. Det ingick i mitt jobb, men de fick inte knata in med kameran innan jag fått ok.
 
ANNONS