Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Palle-p

Aktiv medlem
Min fråga är vilket det ultimata modell och porträttobjektivet är. alltså också vilken brännvidd ska man ha? många säger att det är bra med en fast 50mm / 1,8.

En annan fråga på samma ämne. När ni fotar porträtt eller helkropp, från vilket avstånd ska man föredra? för vid 50mm eller högre får väl avstådnet vara en bit för att få med hela kroppen?

//Palle
 
Jag föreslår att du tänker igenom vilken typ av porträtt du vill ha.



Det beror också lite på huset.

Ett 50mm upplevs som motsvarande 80mm på ett hus som tex 10D/20D/30D.

80mm är ett vanligt och mycket bra val. Också ljusstarkt och ofta pra i pris.

Det hade varit mitt förstaval om jag ville testa på porträtt..

Ett macro (tex Tamron/Sigma 90/105 mm) är ju fint då det är rättså ljusstarkt och skarpt samtidigt som du kan fota diverse närbilder. Mycket användbara objektiv.

Vad gäller millimetrarna så fungerar också 50mm. Men om du använder fullstor sensor så anser jag att det är lite för kort.

Utgångspunkten för de flesta behov är nog mellan 80 och 135mm (tänkt i fullformat!!).


Det var ngr lösrykta tankar..

MVH Niclas,

Ps, slänger med en tillfällig bild, eos 1D + 50 1,8II.. Avståndet är inte mer än ca en m.
 

Bilagor

  • litenn...jpeg
    litenn...jpeg
    61.9 KB · Visningar: 328
Palle-p skrev:
Min fråga är vilket det ultimata modell och porträttobjektivet är. alltså också vilken brännvidd ska man ha? många säger att det är bra med en fast 50mm / 1,8.
Det finns inte ett ultimat objektiv för porträtt, precis som Niclas påpekar beror det på flera faktorer, den främsta vad du har för preferenser.

Anledningen till att många tycker om 50mm f/1.8 är att det är ett av de billigare objektiven man kan finna, ljusstarkt och ofta mycket bra optiskt (ofta skarpt).

En annan fråga på samma ämne. När ni fotar porträtt eller helkropp, från vilket avstånd ska man föredra? för vid 50mm eller högre får väl avstådnet vara en bit för att få med hela kroppen?
Mikael Pertmann skrev i något inlägg att en klassisk tumregel inom porträttfoto var att ha ett avstånd till modellen på ungefär tio gånger avståndet mellan nästipp och bortre örsnibb för ett behagligt perspektiv. Detta skulle då innebära att avstånd kamera-modell är ungefär 1,5 meter. Jag antar att denna tumregel främst används vid halvkroppsbilder, huvud-skuldraporträtt eller ansiktsbilder.

Självklart är detta en tumregel man kan bryta mot, kanske i allra högsta grad medvetet för att tona ned ansiktsdrag hos en modell eller för att överdriva dem. Det är helt upp till dig.

Men förutsatt att du valt vilket fotograferingsavtånd du vill ha, väljer du sedan ett objektiv med en brännvidd som ger dig det bildursnitt du vill ha.
 
Objektiv

Jag skulle rekommendera dig ett 24-70 / 2.8 eller liknande. Det täcker de flesta områden.
 
ANNONS