Annons

Modifierad Holga

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har börjat intressera mig för Holgakameran och fascineras av vilka bildmöjligheter som plötsligt öppnar sig med de egenskaper denna plastkamera har. Man blir ibland lite trött på den vanliga fotograferingen med tekniskt "fullfjädrade" objektiv och kameror och söker sig då utefter andra vägar. Mina gamla och enklare kameror har fått prova sina vingar och nu har jag fått upp ögonen för Holgan. Såg på DENNA SIDA att man kan köpa en modifierad Holga till en ganska billig penning. Undrar nu om någon har erfarenhet av just denna firma? Såg också att han tar emot pengar kontant om man skickar dom i brev, har någon provat detta?

Köpa modifierad holga? Nääää, det förstör juh hela grejen.
Man ska modda SJÄLV! Totalt onödigt att börja betala för det, plus att det inte hör till holga-attityden tycker jag.

Du behover inget mer än några enkla verktyg och du kan hitta på en hel del.
Min holga kör 35mm film, har två bländare (dom har inte det från början, oavsett vad man läst), ljuddämpad slutare, en bit skumgummi som håller filmen plant, lite fix mot ljusläckage och så en rejäl spricka som kom av att jag tappade den i asfalten när jag cyklade. ;-)

/Henri

Man blir ju ganska begränsad om inte långtidsexponering finns och om bara en bländar/tidskombination är möjlig. Då får man ju ha två-tre Holgor med typ 100, 200 och 400-ASA film i dom för att få något så när rätt exponering? Hur har du fått till två bländare förtresten?

Det finns en massa sidor på nätet som behandlar hur man kan modifiera eller misshandla sin Holga. Som regel behöver man på sin höjd ett par tänger, annars går det mesta med skumplast, tjep och gummiband, verkar det som. Har själv inte byggt om min ännu, så jag har inte tittat så noga, men gör det. Att betala för att någon ska bygga om så enkel teknik som dessutom är av plast verkar totalt onödigt.

Graal skrev:
Man blir ju ganska begränsad om inte långtidsexponering finns och om bara en bländar/tidskombination är möjlig. Då får man ju ha två-tre Holgor med typ 100, 200 och 400-ASA film i dom för att få något så när rätt exponering? Hur har du fått till två bländare förtresten?

Den har inte ens nån ljusmätare juh, hur ska du veta vad som är korrekt?
Du verkar inte ha förstått holgafilosofin.
Om det blir nåt så blir det nåt, heltenkelt.
Fokuseringen är värdelös, skärpan är obefintlig, det finns bara en tid, ja.
Man får bränna loss en rulle och sen blir det som att spela på lotto och se om man har nån vinst.
Färgneg har så enorm exponeringslatitud att du kan exponera en ISO100 som ISO400 och ändå få en okej bild. Så det räcker med en kamera, tro mig.

/Henri

Det har ju kommit en massa nya Holga-modeller och numera ingår stativgänga och B-läge! Och det kommer man ganska långt med. Det verkar också om dom har gjort någonting med plastlinsen också, för min nya Holga 120FN vinjetterar mer än vad mina två gamla gjorde...Vill man ha exakta exponeringar så kan man ju köpa en separat exponeringsmätare.
Dom nya Holga-modellerna finns att köpa på Tradera och Ebay.

God Jul!
/Katriina

För 411 svkr får du följande:

1. En standardmodifierad Holga (två bländarmöjligheter, närgräns ner till 2 fot, möjlighet att fota både i 6x4,5 och 6x6 samt mattsvart insida mot reflektioner).
2.Stativgänga.
3.Långtidsexponering B.
4.Kabelutlösningsmöjlighet.
5.Fraktförsäkring.

Tycker inte det är dyrt. Frakten tillkommer dock, tror det var 13 dollar, ca 90 kr.

Visst kan man fixa det själv om man är händig. Man kan t.om köpa optik och slutare separat och bygga sin egen kamera. Men för det priset tycker jag det kan vara värt pengarna. För mig kommer dessa bilder att vara lika mycket värda som de jag fotograferar med mina andra kameror för flera tusen.

eatfrog skrev:
Den har inte ens nån ljusmätare juh, hur ska du veta vad som är korrekt?
Du verkar inte ha förstått holgafilosofin.
Om det blir nåt så blir det nåt, heltenkelt.
Fokuseringen är värdelös, skärpan är obefintlig, det finns bara en tid, ja.
Man får bränna loss en rulle och sen blir det som att spela på lotto och se om man har nån vinst.
Färgneg har så enorm exponeringslatitud att du kan exponera en ISO100 som ISO400 och ändå få en okej bild. Så det räcker med en kamera, tro mig.

/Henri

Jag skiter i Holgafilosofin, jag har min egen filosofi. Ljusmätare har jag sen förut och den kommer jag att använda eftersom jag ämnar fotografera i svartvitt och då är exponeriongen mycket mera viktig än med färgnegativ då man ju kan exponera flera steg fel utan att det märks på bilderna. Focuseringen är inte värdelös om jag lär mig hur den fungerar. Dessutom har de flesta Holgabilder jag sett varit skarpa i mitten och luddiga i kanter och hörn, dessutom vignetterat kraftigt och det är just dessa egenskaper jag är ute efter.

Jag tackar för tipsen om Tradera och de nya modellerna! Verkar ha en del av det jag efterfrågar.

Vilken trevlig attityd du hade då.

Det känns som en motsägelse att du säger såhär då "Man blir ibland lite trött på den vanliga fotograferingen med tekniskt "fullfjädrade" objektiv och kameror och söker sig då utefter andra vägar."

Även svartvit film har rejäl latitud. Du kan dessutom pusha filmen lite på känsla.
Nejdu, din externa ljusmätare hjälper föga då den angivna tiden och bländaren är nog nåt dom bara dragit ur röven. Slutaren går av en liten fjäder som blir slapp med tiden dessutom.

Fokuseringen är värdelös och det är sökaren också. Punkt slut.
Du verkar inte vilja tro på nåt annat än det du själv tror så det är väl lika att du får upptäcka det själv.

/Henri

eatfrog skrev:
Vilken trevlig attityd du hade då.

Det känns som en motsägelse att du säger såhär då "Man blir ibland lite trött på den vanliga fotograferingen med tekniskt "fullfjädrade" objektiv och kameror och söker sig då utefter andra vägar."

Även svartvit film har rejäl latitud. Du kan dessutom pusha filmen lite på känsla.
Nejdu, din externa ljusmätare hjälper föga då den angivna tiden och bländaren är nog nåt dom bara dragit ur röven. Slutaren går av en liten fjäder som blir slapp med tiden dessutom.

Fokuseringen är värdelös och det är sökaren också. Punkt slut.
Du verkar inte vilja tro på nåt annat än det du själv tror så det är väl lika att du får upptäcka det själv.

/Henri

Jag vill ha just de egenskaper som dessa tekniskt icke fullfjädrade Holga-objektiv ger (skarpare mitt, oskarpa hörn, vignettering). Visserligen kanske varje kamera har sina individuella egenskaper med slutartider och bländaröppningar (men det lär jag mig nog när jag provar) och säkert visar det sig att de kanske inte är varken exakta eller riktigt regelbundna men jag tror ändå att jag ska kunna få en vettig hum om de "ungefärliga värdena" så att jag kan få kopierbara negativ. De optiska egenskaperna verkar dock vara ganska lika utifrån de bilder jag sett på nätet. Focuseringen kan givetvis vara värdelös liksom sökaren, men om jag bara vet vad som är fel eller inte stämmer så bör jag väl ha nytta av detta för att få bilderna dit jag vill? Sökaren kan man dessutom få en extra som modifiering (kostar visserligen 35 dollar) och den är väl knappast sämre än den befintliga? Det kan ju då vara en ganska välinvesterad modifiering, eller vad tror du? 35 dollar är väl kring 250kr. Kan ju spara in en del i filmkostnad då man ju bör ha större förutsättningar att lyckas med sina föresatser utan att behöva chansa så mycket eller ta flera exponeringar med olika vinklar?

Ni kanske tycker att jag verkar alltför seriös för att passa som Holgafotograf (tydligen ska man ha en icke-seriös attityd för att vara en "äkta" sådan) men det bryr jag mig, som sagts tidigare, inte om utan jag tänker försöka praktisera min egen filosofi även som Holgaägare (om jag nu skaffar mig någon?). Fick, i linje med denna min filosofi, en idé: Kanske är det en god idé att endast använda negativ färgfilm i en Holga (eftersom exponeringslatituden är så pass mycket större) och sedan kopiera dessa på svartvitt papper när man gör svartvita bilder? Tidigare har jag kopierat färgnegativ på graderat svartvitt fotopapper, men då det är så pass svårt att få tag på annat än normalgradation idag är frågan hur färgnegativ reagerar på variabelt papper? Dels när manb kör helt utan filter och dels när man ändrar filtrering för kontrastjustering? Skulle kunna tänka mig att det blir en del konstiga fenomen, någon som har erfarenhet?

Märkliga reaktioner från en del. Man kan alltså inte köpa en Holga utan att också köpa den rådande (enligt en del alltså) filosofin ? Förutom att det är störtlöjligt att prata om filosofi i detta sammanhang så verkar det en aning motsägelsefullt. Jag trodde att grejen med Holga var att det just inte fanns några regler. Men Craig Sterling är alltså ingen "äkta" Holga-fotograf för han har låtit någon annan modifiera kameran....

Jaja, det är ju uppenbart att man skall undvika åtminstone den troende delen av Holga-kåren!

Jag håller med Henri Toivonen om att det är åtminstone i det närmaste omöjligt att lära sig hur t ex fokuseringen i en Holga fungerar, därför att det inte finns något som fungerar. Det finns några olika symboler på fokuseringsringen, och efter allt mitt experimenterande har jag bara kommit fram till att det inte spelar någon som helst roll vilken man väljer, skärpan hamnar ändå överallt och ingenstans. Det verkar tom bli olika för varje exponering med samma inställningar.
Sökaren är inte värd namnet sökare, man kunde lika gärna klippt ut en bit plast ur en PET-flaska och tittat igenom, men det tycker jag är mindre viktigt.
Hela tanken med Holga för de flesta är ju att dra ner fotograferandet på ett slags barnsligt rolig nivå, och att man inte ska behöva hålla på med inställningar. Bara titta och trycka. Blir det något så blir det något, och det finns inget man kan göra för att ändra på det. Det är det jag tycker är det roliga, det är därför jag har en. Holga ska inte tas på allvar, att köpa en Holga och försöka använda dess egenskaper eller tillkortakommanden kreativt på ett medvetet sätt tror jag är dömt att misslyckas. Holgan har nästan en egen vilja, som är mkt svår att styra över.
Skulle rekomendera att du försöker få fram önskade effekter på annat sätt, för att få det som du vill ha det, och kunna lita på resultatet. En Holga ska som sagt inte användas om man vill gå vidare i sin fotografering, snarare om man vill ga bakåt och leka lite.

Varför skulle negativ färgfilm ha större latitud? Underexponerad färgfilm ser ju riktigt usel ut. Och man har ju inga möjligheter att variera kontrasten vid kopieringen och på så sätt rädda dåliga negativ som när man kör svartvitt.

Du har inte övervägt andra sätt att uppnå Holgans optiska egenskaper? En idé är ju att experimentera med UV-filter. Sandpapper, spritpenna, vaselin, håliga damstrumpor. Möjligheterna är ju oändliga. Då kan du ju jobba med ett invant hus och slippa hypen kring plastkamerorna. I mina ögon mer kreativt dessutom, än att följa den kommersiella modeflugan.

tormig skrev:
Märkliga reaktioner från en del. Man kan alltså inte köpa en Holga utan att också köpa den rådande (enligt en del alltså) filosofin?

Vem är det som har sagt så?
Nu är det flera som läser in på tok för mycket i en enda mening, att det inte hör till holga-filosofin att köpa en förbättrad holga, då hela anledningen till att köpa en holga ÄR juh faktiskt att den INTE är bra!

Om man vill ha en annars bra kamera, skarp glugg, ljusmätning, slutartider och bländarvärden men saknar vinjettering så finns det f*n så mycket lättare sätt att åstadkomma det på.
Köp ett för stort motljusskydd, gör ett specialbyggt linslock, etc etc.

Det är precis som Johan säger, det GÅR inte att fokusera rätt och sökaren visar lite vad som helst (och du kan inte fokusera med hjälp av den, dvs ingen mätsökare). Du kan inte heller exponera rätt eller beskära i sökaren.
Johan slår huvudet på spiket, om du tar en Holga och har vissa MÅL med ditt fotograferande med den så är det dömt att misslyckas. Holgan har en egen vilja som ger dig såna slags bilder som den själv vill.

/Henri

jimh skrev:
Varför skulle negativ färgfilm ha större latitud? Underexponerad färgfilm ser ju riktigt usel ut. Och man har ju inga möjligheter att variera kontrasten vid kopieringen och på så sätt rädda dåliga negativ som när man kör svartvitt.

Ja, det ser uselt ut. Det är väl det man strävar efter?
Svartvitt går att rädda bättre helt klart, ifall man kopierar själv.
Scannar man så går färgfilmen att rädda lika bra.

/Henri

ANNONS
Götaplatsens Foto