Jag håller med Henri Toivonen om att det är åtminstone i det närmaste omöjligt att lära sig hur t ex fokuseringen i en Holga fungerar, därför att det inte finns något som fungerar. Det finns några olika symboler på fokuseringsringen, och efter allt mitt experimenterande har jag bara kommit fram till att det inte spelar någon som helst roll vilken man väljer, skärpan hamnar ändå överallt och ingenstans. Det verkar tom bli olika för varje exponering med samma inställningar.
Sökaren är inte värd namnet sökare, man kunde lika gärna klippt ut en bit plast ur en PET-flaska och tittat igenom, men det tycker jag är mindre viktigt.
Hela tanken med Holga för de flesta är ju att dra ner fotograferandet på ett slags barnsligt rolig nivå, och att man inte ska behöva hålla på med inställningar. Bara titta och trycka. Blir det något så blir det något, och det finns inget man kan göra för att ändra på det. Det är det jag tycker är det roliga, det är därför jag har en. Holga ska inte tas på allvar, att köpa en Holga och försöka använda dess egenskaper eller tillkortakommanden kreativt på ett medvetet sätt tror jag är dömt att misslyckas. Holgan har nästan en egen vilja, som är mkt svår att styra över.
Skulle rekomendera att du försöker få fram önskade effekter på annat sätt, för att få det som du vill ha det, och kunna lita på resultatet. En Holga ska som sagt inte användas om man vill gå vidare i sin fotografering, snarare om man vill ga bakåt och leka lite.