Annons

Moiré på Canon 1Dmk2?

Produkter
(logga in för att koppla)

wsaar

Aktiv medlem
Det har ju varit mycket snack om moiréproblem i Nikon D70n, så jag undrar om någon kunde kommentera en av DCResources tesbilder från Canon 1Dmk2 som har ett suspekt färgmönster i ett tegeltak. Bilden finns längst ner till vänster på den här sidan: http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_1d_mk2-review/gallery.shtml

Titta i full-size versionen på det upplysta taket under antennen till vänster om den utskjutande takbiten. Syns även till höger om skorstenen. Kommentarer?

1D mark II har ett ovanligt kraftigt AA-filter och borde ha mindre problem än många andra kameror. Kodaks 14n har t ex inget filter. Detta inebär ju inte att man garanterat slipper moaré med 1D mark II.

Jag tycker knappast att färgskiftiningarna stör.

Man kan råka ut för moaré på mer eller minder alla kameror (digitala iaf :). Vissa råkar ut för det oftare än andra. Är det inte allt för påtagligt så är det rätt enkelt att ta bort. I bilden du talar om är det gjort på några minuter att ta bort själva färgskiftningen och då kommer det inte att störa. Även i okorrigerat skick lär det inte störa så mycket annat än på stora utskrifter.

Att tänka på här är att man kollar på bilden i 100% på skärmen vilket motvarar (med 1D mkII) en förstoring på typ 70x100 cm..Det är ALLTID resultatet på pappret som räknas..

Jag säger inte att skiftningen är jättestörande. Efter vissa utmaningar om att hitta moiré i Canonbilder i D70-diskussioner hade jag dock fått intrycket att Canon har tillräckligt tilltagna AA-filter för att slippa helt slippa problemet, vilket går om filtret softar ljuset tillräckligt mycket (helst precis så mycket att alla strålar som faller in över ytan som är lika stor som de 4 sensorer som representerar en pixel blir helt diffusserat). Nåja, det där taket som den testaren använder verkar i alla fall vara bra på att framkalla mönstret.

en undring?

bör det inte vara så att risken för moare´minskar med ökande upplösning. I vart fall bör det då uppstå i områden med mycket små mönster i detaljer, typ extrema studier av hår dun eller fiskeflugor??
Jag har mött moare med D100 i mera normal studier typ textil, däremot ej med Kodak Slr n...
Sen kan det nog vara svårt att avgöra var/när det är optiken som spökar även om fenomet då ser lite annorlunda ur.

Det var enklare på filmtiden, men då kunde däremot scanningen/raster ge helt oväntade effekter....

Moire är väl helt enkelt ett interferensmönster som uppstår där upplösningen sammanfallen med upplösningen på detaljerna i mönstret på det som ska avbildas.

Senast ändrad:
Jepp...

Damocles skrev:
Moire är väl helt enkelt ett interferensmönster som uppstår där upplösningen sammanfallen med upplösningen på detaljerna i mönstret på det som ska avbildas.

Visst e det så. Och, dess högre upplösning, dess finare detaljer behöver avbildas för att effekten skall uppstå. Sen e det det där med optiken...

ANNONS