Annons

Molnen…..

Produkter
(logga in för att koppla)

gladers

Aktiv medlem
Hej på er!
Ni som kan och vet: orosmolnen över molntjänsterna som ägs av USA har lyfts och luftats. Kan vi lita på tjänsterna i fortsättningen? Jag själv gillar och använder Adobes moln stenhårt, men jag har börjat känna tvivel inför den närmsta framtiden. Sedan har vi förstås alla andra molntjänster men jag nöjer mig med Adobe. Vad säger ni?

Om jag skall titta i kristallkulan, kan jag se att det är mycket viktigare för diverse myndigheter att komma åt informationen som lagras i molnlösningar än att stänga dem. Om de tvingar företagen att stänga sina molnlösningar, förlorar myndigheterna en viktig kunskapskälla. Idag är information och sammanställning av information från olika håll värt mycket mer än guld.
Men visst, i ett visst krisläge, om vissa myndigheter verkligen vill åsamka stor skada, kan de tvinga leverantörerna att stänga eller begränsa molnlösningarna.
Sedan kan ju molnlösningar poppa upp inom EU som ersätter/kompletterar de befintliga men det är inte billigt …

Jag har alltid varit tveksam (underdrift) till att lämna mina bilder i någon annans godtycke. Skulle inte förvåna om de lånas ut till någons AI-träning eller något ännu värre. Kanske hittas något komprometterande i samband med inresa i det stora landet i väst? Finns det t.ex. bilder på nakna bebisar? Bortsett från att åtkomsten kan upphöra "när som helst". Jag sparar på egna diskar.

Har aldrig riktigt litat på molntjänster. Kör också i med externa diskar plus i viss mån mitt eget "moln". D.v.s. jag laddar upp en del på en server, men vill inte belasta den med allt.

Ifall jag begränsar mig till Adobe ser jag två risker. Dels den tekniska (som alltid funnits) att strul någonstans gör dina bilder otillgängliga. Infrastrukturen är känsligare än man kanske är medveten om - jag skulle personligen aldrig ha någon molntjänst som primär lagring.

Sedan har det som jag ser det tillkommit en politisk risk att tillgången till dessa tjänster begränsas. Exempelvis hot om stängda tjänster för att påverka lagstiftning eller få kontroll över resurser. Hot har förekommit i alla fall från Meta (om jag inte minns helt fel).

Beror lite på vad du lägger i orden "litar på". Generellt tror jag inte filerna kommer att försvinna men finns ju en rad problem som de ovanför tar upp.

Privat lägger jag inte alla ägg i moln-korgen. Vill också i möjligaste mån undvika ännu fler prenumerationer så för filer och bilder kör jag med offline-lagring och backup.

Danmark tar detta på allvar.

Jag tror det är generellt bra om staten minskar sitt beroende av amerikanska företag men det är inte billigt att bygga motsvarande infrastruktur lokalt. Det är något som måste samordnas mellan olika myndigheter och varför inte mellan de nordiska länderna? Men det är ju också en avvägning mot att inte ha en gemensam svag punkt...

Beror lite på vad du lägger i orden "litar på". Generellt tror jag inte filerna kommer att försvinna men finns ju en rad problem som de ovanför tar upp.

Privat lägger jag inte alla ägg i moln-korgen. Vill också i möjligaste mån undvika ännu fler prenumerationer så för filer och bilder kör jag med offline-lagring och backup.

Jag tror det är generellt bra om staten minskar sitt beroende av amerikanska företag men det är inte billigt att bygga motsvarande infrastruktur lokalt. Det är något som måste samordnas mellan olika myndigheter och varför inte mellan de nordiska länderna? Men det är ju också en avvägning mot att inte ha en gemensam svag punkt...
Adobe-molnet ser jag mer som en effektivitetsvariant eftersom jag kan arbeta med mina filer från alla olika plattformar som jag har inklusive när och var jag vill. Systemet fungerar ju så att jag samtidigt och automatiskt får filerna nedladdade till Lightroom Classic där jag alltså har mina filer lagrade. Det jag oroar mig för är de politiska aspekterna av mitt molninnehav.

I dessa tider är det allt viktigare att visa sitt missnöje med USA och därför bojkotta, i möjligaste mån, företag och produkter från USA.
Jag tror att beroende på hur utvecklingen går det närmaste 1-2 åren finns en risk att företag i USA av politiska skäl (inte för att det ligger i deras ekonomiska intresse) tvinga begränsa sina tjänster i Europa. Även en viss risk att internet som vid använder det idag får problem p.g.a att globala funktioner som ligger i USA inte kommer att vara tillgängliga på samma sätt.

Vad jag har sett verkar Adobe ha hållit en låg profil kring politiken (inte synts i samband med Vita Huset) och det kanske ligger i andra vågskålen

Kanske off topic men det hör ihop med diskussionen.

Republikanerna har majoritet i kongressen, både i senaten och representanthuset. Med majoriteten i ryggen kan de göra i princip vad de vill (inom gränser).
Det är mellanårsval 3 november i år och det kan sluta med att republikanerna mister majoriteten. Det gör att republikanerna med presidenten i spetsen har ett litet tidsfönster att genomföra sin politik och det är det vi nu ser.

Så, för att återknyta till diskussionen anser jag att vi inte behöver oroa oss för begränsning / nedstängning av molntjänsterna på kort sikt, de har större och viktigare saker att ta itu med, både politiskt och ekonomiskt. Däremot finns givetvis risken att det sker på lite längre sikt, gradvis, beroende på läget i världen och de strategiska mål man har. Det är detta som vissa länder och EU rustar sig inför.

Som de flesta andra har jag en lokal backup på mina bilder.
Jag ser det så här (lite raljerande):
Jag har bilderna på en lokal backup, vill någon komma åt mina bilder, får de göra "inbrott" i mitt hem.
Om jag har bilderna i molnet, är det som att jag ger bilderna till en som står utanför huset och ger honom även en påse pengar för att ta hand om bilderna åt mig. Sedan vet jag inte vad som händer …
Som sagt, lite raljerande.

Sköt om er och tänk till före, inte efter.

Man kan ALDRIG lita på någon annan i samma utsträckning som att ha det i egen regi. "Molnet" är bara någon annans dator (ja, flera förstås men jag tror budskapet går fram).

Om jag har bilderna i molnet, är det som att jag ger bilderna till en som står utanför huset och ger honom även en påse pengar för att ta hand om bilderna åt mig. Sedan vet jag inte vad som händer …
Som sagt, lite raljerande.
Man kan ALDRIG lita på någon annan i samma utsträckning som att ha det i egen regi. "Molnet" är bara någon annans dator (ja, flera förstås men jag tror budskapet går fram).
Samtidigt så kan man ju tänka att de som tillhandahåller molnlagring har bättre skydd mot hackers, skadlig kod och hårdvarufel än vad man själv kan ha. Finns ju absolut scenarios där alla ens lokala backuper skulle kunna drabbas av ransomware.

Även USA kommer lära sig den hårda vägen att man inte kan hålla på att hota och förnedra andra länder och affärspartners.. Det som håller på att hända nu är ju att de USA försökt skrämma med tullar och andra påtryckningar nu vänder sig mot Europa - Canada, Japan, Syd-Korea, Australien och Nya Zeeland t.ex. för både försvars- och ekonomiska samarbeten.

Skulle förvåna mig svårt om inte det kommer en tid snart då de som ev. lagt myndighetsdata hos Amazon m.fl. kommer tvingas ompröva tidigare beslut. Har aldrig förstått hur en nation kan lägga ut myndighetsdata i främmande land. Är inte det väl aningslöst?

USA:s nuvarande regim saknar ju f.ö. fullständigt konsekvenstänk. Man hotar alltså sin närmaste granne med annektering och tullhinder och inser inte att man är beroende av just Canada för inte bara stål, aluminium, jordartmetaller och träväror men även vatten , elektrisk ström och inte minst så tillverkas ju stora delar av Lockheed Martins F35:eek:r i Canada. USA är ju beroerende även av canadensiskt know-how.

Om Canada verkligen skulle goosta USA och välja att ingå i SAAB:s Gripen-sammarbete istället, så kommer det påverka logistikkedjorna kring F35:eek:rna ordentligt.

Det blir rätt spännade nu att följa vad det här kommer ta vägen. USA agerar som om att "allt annat skulle fortsätta vara lika" efter de agerat men så funkar det ju inte eftersom de som påverkas och hotas av USA kommer att vidta åtgärder för att "se om sina hus" och söka samarbeten som passar dem bättre. Canada visar ju verkligen redan hur det kan se ut och med vilken hastighet dessa förändringar verkligen kan ske.

Samtidigt så kan man ju tänka att de som tillhandahåller molnlagring har bättre skydd mot hackers, skadlig kod och hårdvarufel än vad man själv kan ha. Finns ju absolut scenarios där alla ens lokala backuper skulle kunna drabbas av ransomware.
Du har helt rätt. Mitt inlägg var att de som äger molnlösningen kan tvingas att tillåta diverse myndigheter att ta del av informationen i molnet.

Varför skulle en lokal backup drabbas av ransomware?
En backup är ju till bland annat just för att skydda mot dataförlus i händelse av olika typer av attacker.
En bra backup-rutin innebär förstås att back-upen (-erna) inte är i drift. De ska bara finnas någonstans om det värsta händer.

Denna norska tjänst var uppe i en tråd tidigare. Återförsäljs även i olika paketeringar av några teleoperatörer.

Det var i dennatråd där "molnfrågan" ventilerades över åtskilliga sidor

ANNONS
Götaplatsens Foto