Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montage till Panoramabild, och justering av horisont

Produkter
(logga in för att koppla)

hakanforslund

Avslutat medlemskap
Jag håller på att sätta ihop en panoramabild med hjälp av Elements Photomerge funktion. Funkar ju ganska bra även om det är en del efterbearbetning, framförallt eftersom mitt objektiv förvränger perspektiven lite. Bl.a. av den anledningen behöver jag justera så att horisontlinjen blir rak. Nu är den lite svajig, och det förstör helhetsintrycket. Någon som har något bra förslag på hur jag skall göra?

(ps det hjälper inte att jag korrigerar originalen innan jag sätter ihop bilderna, jag får samma problem ändå...)

om du vill få till det lite bättre så kan du behöva lite bättre software.
Du hittar mycket information på www.panoramas.dk
Ett enkelt program som kostar 1000 lappen är autopano den hittar du på www.autopano.net ett annat program är tex ptgui.
Du kan hitta mycket information på panoramas hemsida.

Jag får inte ordning på Autostitch. Funkar bra om man gör små panoramas, men om man gör ett stort i 100% storlek kommer felmeddelande om att minnet inte räcker till. Har provat att ändra inställningarna som gäller minnesanvändning, utan resultat. Autostitch är i övrigt otroligt bra, man ser inga skarvar alls.

Jag har testat med 11 st 10 MP-bilder (JPG 2-3 MB vardera). Jag använde grundinställningarna förutom att jag höjde till 100%. Det tar en liten stund (ca. 20 min) annars funkar det bra. Bilden bearbetades i 80 block. Slutresultatet blev en 68MP bild på drygt 6MB. Jag har 1GB RAM i maskinen.

//Lars

Det kan ha att göra med hur du ställt in det virtuella minnet också. Själv har jag 1,5GB (fast storlek) vilket är rekomenderat till min storlek på hårddisken.

Testade Autopano igår, och jag håller med om att det är en stor skillnad jämfört med Photomerge. Men den är inte helt intuitiv. Finns säkert manual (på hemsidan såg jag), men man vill ju pröva sig fram först :). Men efter ett par försök att montera ihop 8 NEF (Nikon raw) som gick rätt bra, så fick jag inte riktigt färgkorrigeringen att funka. Och efter någon timmas labbande krachade programmet. Sen gick jag och lade mig :).

holmbo skrev:
Det kan ha att göra med hur du ställt in det virtuella minnet också. Själv har jag 1,5GB (fast storlek) vilket är rekomenderat till min storlek på hårddisken.

Det viruella minnet har jag på en särskild partition, så det är nog okej, men när jag tittar på inställningar för Minne och bildcache blir jag lite fundersam på om det är rätt inställt. Vad innebär inställningarna och vad rekommenderas?

Bilagor

• minne.jpg
    minne.jpg
    34.5 KB · Visningar: 585
Anders! Det virtuella minne jag menade var Windows eget virtuelle minne. Dvs den del av hårddisken som används när RAM-minnet inte räcker till. Inställningarna du frågar om gäller tydligen Photoshop vilket jag inte kan så mycket om. Nån annan kanske kan svara på det?

//Lars

Knepigt. Ibland har datorer ett eget liv. I vilket fall som helst så bygger tydligen Autopano Pro på Autostitch så det kanske är stabilare.

//Lars

Fungerar ju rätt bra, men jag fastnar i 6e eller 7e momentet innan jag skall beskära. Bilden blir nämligen sned, och jag vill räta upp den. Men jag hittar ingen funktion för att göra det. Har du något tips?

mvh/Håkan

Prövade Autopano Pro igen, tycker den är verkar betydligt smartare än Panorama Factory. Den senare hittade på en massa hyss på egen hand som jag hade svårt att komma tillrätta med.

Men en sak som gör mig lite besviken oberoende av program, Bildkvaliteten blir lidande.

Verkar som att inte skall överlappa allt förmycket och det skall inte vara för "mörkt" ute. Jag har kört kvällsbilder med vatten och skärgård, och det är svårt att hålla bildkvaliteten bra där bilderna överlappar. Någon som har några tips?

hakanforslund skrev:
Jag håller på att sätta ihop en panoramabild med hjälp av Elements Photomerge funktion. Funkar ju ganska bra även om det är en del efterbearbetning, framförallt eftersom mitt objektiv förvränger perspektiven lite.
Hej, Håkan!

Jag använder också Elements och har samma problem som du, låter det som. Jag vill inte enbart montera ihop bilder till panorama utan generellt, men som du skriver, perspektivskiftningar och annat kräver en del efterarbete, och inte så lite heller.

Jag startade nyligen en tråd om detta. Den handlar om förvrängningsfunktionen Warp som jag tror skulle vara till stor hjälp, men som tyvärr inte finns i Elements.

Jag har i tråden efterlyst gratis eller billiga alternativ att hitta Warp utan att behöva köpa CS3. Inga sådana tips än så länge, men kolla tråden om du vill. Kanske dyker det upp något.
Letar efter förvrängningsfunktion

Mvh.
Lasse C

Tack för tipset.
Jag fick tipset tidigare att pröva andra programvaror för att skapa panoramabilder. Jag prövade Autopano Pro tidigare och jag tycker den verkar bra. Men den kostar ju och ännu har jag inte velat lagt ut de pengarna :). Men kom till insikten att fasen, ett riktigt bra vidvinkel/fisheye är nog bättre. Jag tyckte man tappade skärpa på bilderna.

Jag har väl lagt ned sisådär en 10-15 timmar på att lära mig och testat hit och dit, men det går säkert att få till det bättre än vad jag fick.

men jag undrar om det ändå inte blir bättre med ett bra vidvinkel objektiv som man sedan beskär bilderna i som man vill ha det?

ANNONS
Götaplatsens Foto