Annons

Motivinställningar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har en Minolta 505 si Super och har en fråga. Jag skulle precis fotografera ett äpple i ett helt mörkt rum belyst enbart av en spotlight. Jag ställde in kameran på automatik ("P") och "30 s" blinkade i displayen. Jag tänkte att slutartiden räcker väl inte till. Jag ställde in kameran på motiv "nattfotografering" och då föreslog kameran bländare 5,4 och 6 sekunder. Hur kan det komma sig?
Är det så att i motivet nattfotografering så accepterar kameran att det "ska" vara svart medans i "P" så tror han att motivet ska reflektera 17 % av ljuset? Eller är jag ute och reser?

Jag brukar aldrig använda mig av färdiganpassade motivprogram utan ställa in antingen bländaren eller exponeringstiden själv och låta kameran sköta resten.
Eller ska jag istället ställa in ett program som "nattfotografering" eller "makro" och SEDAN ställa in bländaren eller slutartiden själv? Spelar det någon roll?

Hoppas att ni förstår min fråga! Behöver få ett svar innan jag förstör ännu mera Velvia dia film :)

mvh
David

Jag har dålig koll på Minoltans program men du kan nog förutsätta att den alltid tror att motivet reflekterar omkring 17% av ljuset. Det är nog också ett av problemen; vid ljusmätningen tar den säkert hänsyn till den svarta bakgrunden och vill göra den grå... En snabb titt på nätet visade att den kameramodellen hade spotmätning, varför inte försöka med det?

Angående att förstöra dyr diafilm så får du kanske räkna med det tills du fått bättre kläm ljusmätningen. Varför inte köra med en billigare dia (Fuji Sensia?) tills vidare?

När du använder nattprogrammet, så räknar kameran med att anvädna den inbyggda blixten på svag styrka, medans P-läget är helt utan blixt, såvida du inte fällt upp den manuellt.

Så funkar det i alla fall på Canon, och antagligen är det samma på Minolta.

Om jag ska fotografera ett äpple med spotlightljus ifrån ena sidan och det är mörkt i övrigt runt motivet osv ... Var ska jag då rikta spotmätaren förnågonstans? På den belysta delen av äpplet eller ?
Jag vill ju att skuggan ska bli svart i resultatet och inte grådaskig ...

mvh
David

Spotmät var du vill. Det som är intressant är att diafilm klarar ungefär 5 bländarsteg och det du mäter hamnar i mitten av den skalan. Allting utanför skalan blir vitt respektive svart.

Ett klassiskt tips är att spotmäta det som man vill ska bli vitt. Då vill kameran göra det grått vilket man får kompensera för manuellt genom att släppa in ytterligare 2,5 bländarsteg. Hänger du med eller är jag för kortfattad?

Om man sedan är petig när man exponerar dia så ska man alltid göra några alternativa exponeringar oavsett hur man mäter.

Nej tyvärr hänger jag inte med. Borde det inte gå att bara köra med spotmätningen utan att kompensera och ha mig? Och jag förstår inte var i det motivet jag pratade om innan jag ska rikta spotmätningen för någon stans. Det måste ju spela roll eftersom det kallas just för "spotmätning". I det motivet jag hade var ju ingenting helt vitt. Det närmaste i sådana fall var väl där ljuset träffade äpplet eller?
Jag har sett tidigare diskussioner där det är sagt att man ska mäta på huden på modellen t.ex. Och den är ju inte helt vit. Beror iofs på ...

Inget generellt tips till där man ska mäta spotmätning utan att behöva blända ner 2,5 steg eller vad det nu var?

Spotmät där det är som ljusast så är du ju garanterad att det svarta blir så svart som det möjligt kan bli utan kompensation.

Ett alternativ är att du spotmäter på äpplets ''medelfärg''. Om det inte finns någon ''medelfärg'' så är det ofta bättre att mäta på en ljusare nyans än på en mörkare nyans.

jo så tolkar jag det som med min nikon blinkar sådär när det ljsuet är utanför omfånget och den uppmärksamamr på blixt genom blink i sökaren..detta öven om man ställer in en exponering enligt ljusmätaren p manuell så blinkar den och det blir inga kort om man tar.
på natt motivet räknar den väl med att använda blixten

ANNONS
Götaplatsens Foto