Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till 24-70 för crop..

Produkter
(logga in för att koppla)

T.A

Aktiv medlem
..kamera.
Jag har läst nånstans om någon som bytte det jättestora motljusskyddet till ett mindre.
Och som sagt originalet är bauta och inte nödvändigt på en cropkamera.
men jag kan inte hitta vart jag läste om vilket skydd han använde istället.
Någon som testat och vet vad jag kan använda för motljusskydd?

..kamera.
Jag har läst nånstans om någon som bytte det jättestora motljusskyddet till ett mindre.
Och som sagt originalet är bauta och inte nödvändigt på en cropkamera.
men jag kan inte hitta vart jag läste om vilket skydd han använde istället.
Någon som testat och vet vad jag kan använda för motljusskydd?

Å andra sidan är ju inte det objektivet nödvändigt på en DX-kamera heller ...
Men antagligen passar 16-35/4:s motljusskydd LC-77.

Själv skulle jag bytt till ett längre om jag var i samma situation, om man tänker på funktionen som motljusskydd iaf, men då blir det ju större.

Precis, ska det vara någon mening med att byta ska det vara till ett större/längre.

På Canons EF 24-105 mm f/4L IS USM, som levereras med motljusskyddet EW-83H, kan man med fördel använda EW-83J på en APS-C. EW-83J är egentligen avsett för EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.

Tycker du att det är för långt, kapa av det till en längd du kan leva med :)

Till exempel kan du ju kapa av "blombladen" så du får ett cirkelrunt motljusskydd istället.

Alltså vad är vitsen med att över huvud taget ha ett motljusskydd om man ska ha ett som är för kort så att det ändå inte fyller någon funktion? Tycker du motljusskyddet är i vägen/för stort, ta bort det från objektivet bara?

Jag har tydligen haft otur när jag tänkt igen.
Nu va det bara platsen i min ryggsäck jag försökte minska och tänkte inte på att jag behöver ett längre.
Men att 24-70 skulle vara onödigt på en D300 kan jag inte hålla med om. Visst det är inte längre vad en 24-70 är, men det är lik förbannat superskarpt och passar mig som handen i handsken och kommer att vara guld den dag jag skaffar fullformat. Liksom min 80-200 kommer att vara.

sen kan man väl säga så här att om det va ett smalare men längre motljusskydd så kan man ju vända det och objektivet får plats inne i det precis som med original blombladet. Eller hur?
Och det va ju platsen i min rygga jag ville minska.
Kanske att det blir marginellt mer med plats det vet jag inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto