Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till 50 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
HR-2 bör det nog vara. Men det känns inte helt nödvändigt med motljusskydd på det objektivet, även om det naturligtvis inte skadar.

Kör du digitalt kan du med fördel skruva på något tajtare skydd än standard. Ofta har fotohandlarna skrotlådor med gamla skydd som man kan köpa för nästan ingenting. Och till 52 mm brukar utbudet vara som störst.

jimh skrev:Men det känns inte helt nödvändigt med motljusskydd på det objektivet, även om det naturligtvis inte skadar.

?Varför känns det inte nödvändigt? Vidvinkel kan vara svårt att skärma av och få ett fungerande motljusskydd till medans tele är väldigt enkelt och effektivt. 50mm på dslr är i 75-80mm trakten så man kan slänga på ett mycket bra motljusskydd tom.

Hade själv ett längre skydd när jag hade 50mm till min F4, så ett 80mm / 100mm borde nog fungera nu.

Mvh

Jag har ett HN-3 i metall som jag köpte beg på tradera för en femtiolapp eller så. Minns inte riktigt.
Passar både 35/2.0 och 50/1.8. Kan ärligt säga att det aldrig sitter på. Frontlinsen sitter en bit in så jag har aldrig riktigt känt behovet.

Nackdelen med det där motljusskyddet är att det gängas på så det gör det omöjligt att samtidigt använda tex polfilter.

HS-11 verkar scandinavian rekommendera till 50/1.8, till det lilla priset av 475 kr. Sitter och kollar på bilden de har på det och möjligen är det en annan fattning på det, dvs det gängas inte fast..

lycka till! /Malin

jimh skrev:
HR-2 bör det nog vara. Men det känns inte helt nödvändigt med motljusskydd på det objektivet, även om det naturligtvis inte skadar.

Kör du digitalt kan du med fördel skruva på något tajtare skydd än standard. Ofta har fotohandlarna skrotlådor med gamla skydd som man kan köpa för nästan ingenting. Och till 52 mm brukar utbudet vara som störst.
Jag håller med. På just nikons 50 1,8 så sitter linsen så pass djupt in att du klarar de flesta situationer utan motljusskydd. Det samma gäller dock inte för deras 50 1,4 som jag själv äger, så på det sitter ett HR 2 monterat, vilket är ett mycket bra motljusskydd.

SmurfMolly skrev:
Nackdelen med det där motljusskyddet är att det gängas på så det gör det omöjligt att samtidigt använda tex polfilter.

...går det inte att sätta polfilter först, och gänga motljusskyddet i polfiltret? Lite opraktist kanske, men borde väl funka?

Jag använder ett HS-9 som jag köpte för nån hundralapp, nytt i kartong, inkl. frakt, på ebay.
Smidigt snäppfäste, gjort i metall.
Nackdelen är att det inte verkar sådär jättelätt att få tag på. Tror inte det tillverkas längre.

Annars klarar man sig, som sagt, rätt bra utan motljusskydd på 50/1.8, eg.

Malin:
Jag tycker att det snarare är en fördel med motljusskydd som gängas om man ska använda polfilter, tex. Då gängar man ju i filtrest först och sedan motljusskyddet. Sedan vrider man bara på motljusskyddet istället för att göra den nästan omöjliga manövern att vrida på filtret inuti motljusskyddet.

Motljusskydd

Det finns motljusskydd att köpa på Kaffebrus.com eller på hans auktioner på Tradera och så fick jag ett jättebra tips här på FS om Lenshoods.co.uk som är en sida där man kan skriva ut mallar och fixa egna i valfritt material.

Jag ropade in ett motljusskydd i metall hos Kaffebrus på Tradera för 36 kronor till mitt kitobjektiv (18-55 mm) och det fungerar bra och ströljuset smiter inte lika lätt in i kameran så det känns som om jag har lättare att 'bestämma' vilket slags ljus jag vill ha i bilden nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto