Annons

Motljusskydd till AF 20 mm/f2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte ett nikkor AF 20 mm/f2,8 (ej D) begagnat. Till det fick jag med motljusskydd HB-1.

Är det rätt motljusskydd? Tycker det verkar som jag får lite vinjettering. Som jag kan förstå det när jag varit in på diverse internetbutiker så verkar det som det är till 24 mm...

Nån som vet?

Om det inte är rätt, vilket skydd skall jag då ha?

/Svante
 

Kodiak

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
HB-1 är visst till 28-70, 35-70 och 35-135. Bör vinjettera kraftigt på ett 20mm..
Det är ju det som gör mig fundersam, den vinjetterar kraftigt i övre högra hörnet men inte i övrigt. Eftersom jag inte hunnit prova den så mycket ännu så har jag inte riktigt kunnat dra slutsatsen att det beror på motljusskyddet.

/Svante

P.S Jag konstaterar att jimh är långsam så jag ropar på dig nästa gång :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kodiak skrev:
P.S Jag konstaterar att jimh är långsam så jag ropar på dig nästa gång :)
Gör det, jag skulle förmodligen bara ha svamlat något om blåmoccaburkar från tidigt åttiotal, najtråd och silvertejp ändå :)

Men det är nog naturligt att vinjetteringen inte blir så kraftig med HB-1. Det är ju ett ganska grunt motljusskydd det också. Säkert för att komplexiteten hos zoomarna är större, de har ju alltid större frontlins än deras ljusstyrka motiverar också.
 

Kodiak

Aktiv medlem
En hempysslarlösning menar du...

Är det naturligt att det blir i ett hörn. Trodde vinjetteringen visade sig i alla hörn?

/Svante
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det låter ju märkligt att det blir i ett hörn bara. Men har du bekräftat det genom att fotografera en jämnt belyst yta? Vinjettering går ju inte att bedöma till hundra procent i sökaren eftersom strålpaketens bana från objektiv till filmplan inte alltid är samma som spegeln skulle vilja ha för att funka optimalt. Men nog borde det ändå vara symmetriskt kan man tycka, dvs samma på bägge sidor även om det kan skilja mellan uppe och nere.

Hemsnickraridén var nog mest på skoj :)
 

Kodiak

Aktiv medlem
Jo det var därför som jag blev lite fundersam. Jag får ta mig en lite seriösare studie på det här. Hittills har det bara varit "OJ, här blev det en hyfsad vinjettering i högra hörnet, hade jag fingret där eller var det en bild tagen med motljusskydd?"

Men det är en bra ide som du skriver, ta ett par bilder på en vit yta med och utan motljusskydd så får man se vad det blir för resultat.

Svante
 

Kodiak

Aktiv medlem
Nu har jag testat att fota en vit vägg och jotack nog vinjetterar det kraftigt i _alla_ hörn. Har bara varit i ett hörn tidigare men det kanske kan bero på andra faktorer? I alla fall så kan vi konstatera att jimh och jeppe hade rätt igen...
/Svante
 

Pongu

Aktiv medlem
Japp, HB-4 ska det vara. Eller HK-14, men jag föredrar HB-varianterna. L-foto är bra att ha att göra med och välsorterade när det gäller sånt här. Han har säkert ett HB-4 för dryga 100-lappen. Nytt kostar det ca 250 kr. Många lokala fotohandlare kan ha ett liggande i nån låda om du har vägarna förbi.

/Pontus
 

Kodiak

Aktiv medlem
Japp L-foto är katastrof på det!

Jag brukar kolla genom de beg-sajter jag känner till med jämna mellanrum för att se om de har nåt intressant.
L-foto hoppar jag numera över. Kanske tyvärr för han har ju mycket grejer (men är lite dyr) som jag förstått det och även fått erfara. Men när den aldrig uppdateras är det ju ingen mening att kolla den.

Det är ju inte så svårt att göra den absolut enklaste av hemsidor och uppdatera den med jämna mellanrum. Det behöver ju inte vara så avancerat men när han inte orkar uppdatera på ett par år då kan man plocka bort den info. Gör en sida med lite adress och telefonnummer. Det är mitt tips till L-foto...

By the way så hittade jag ett HB-4 hos en lokal handlare för 150 spänn.

Svante
 
ANNONS