Annons

Motljusskydd till Canon ef-s 60/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

frystejp

Medlem
Hej!

Har för avsikt att inhandla Canon ef-s 60/2.8 med motljuskydd och filter. Dock inkommer inte originalmotljuskyddet förrän i augusti till Canon. Det är även slut i allas lager. =(

Finns det något pirat som möjligtvis kan passa?

Har kollat på kaffebrus http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-blomformad-plast-4-5-cm-103.html
men vet inte om det passar?? Kan det vara för stort så att det skymmer delar av bilden?

Kan man ha filter och motljusskydd monterat på objektivet samtidigt?

Tacksam för svar

Viktor

hehe igår gjorde jag mitt eget motljusskydd till mitt EF-S 60 macro.

Ta bara en tjockare papperstyp, tex omslaget till en tidning (Foto&Bild?) klipp ut en remsa på kanske 1dm o linda runt framför fokuseringsringen, dock ej över den. tejpa sedan bara fast det.

ser förjävligt ut och riktigt tattaraktigt, men jag tror inte blommor och småkryp bryr sig värst mycket, och ja, det fungerar riktigt bra.

Mitt nästa steg är att köpa svart tjockt papper alt köpa en svart pennan och måla insidan föratt få bort ev reflexer från pappret...

Mycket kreativt må jag säga ;) och tack för tipset!
Hade nog tänkt mig något hållbarare, men nu vet jag iaf att det finns en utväg. Iofs går det ju att pimpa motljusskyddet något enormt! Vilka möjligheter...

Visst vore det enklare om Canon stoppade med motljusskyddet tillsammans med objektivet. Att köpa det separat skrämmer bort mig som kund. Är det sedan leveranstider på motljusskyddet skulle jag avstå från att köpa objektivet.

Canons ovilja att inkludera motljusskydd till alla objektiv är för mig obegripligt. Begripligt blir det när jag ser Canons prissättning, lagersaldo och den uppskattningsvis blygsamma utvecklings- och produktionskostnaden.

vad heter skyddet? Jag har en del märkliga leverantörer som ibland har saker hemma.

Istället för att ta en penna att måla insidan skulle jag rekomendera svart matt spray. i butikerna som säljer warhammer figurer finns det en svart spray som är supermatt.

MVH Jan

Tyvärr minns jag inte var, men det finns en sajt med motljusskydd till diverse objektiv i "Skriv ut och klipp till själv"-utförande. Kan man skriva ut på lite tjockare papper blev det rikigt bra i avsaknad av rikigt faktiskt.

Fanns bl a till EF-S 60 vet jag.

kolla med MK Elektronik, dom sa att den fanns hemma på 2 veckor, Men skull einte ta det på 100%

Phone +46 (0)31-334 25 10

MVH Jan

ANNONS
Götaplatsens Foto