Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan

En fråga angående motljusskydd:

är det något som verkligen kan behövas vid utomhusfoton (och kanske även vid inomhusfoton) och som man bör ha?
Jag tänker på ett motljusskydd till mitt Nikon AF-S DX 18-55 mm som kostar 295 kr på Cyberphoto.

Det är framför allt vid utomhus du kan ha behov av det, och då i motljus situationer, innomhus har du ingen som helst nytta av det, om du behöver det eller ej visar sig när du har solen med i bild.

/kent

Bokeh skrev:
Det är framför allt vid utomhus du kan ha behov av det, och då i motljus situationer, innomhus har du ingen som helst nytta av det, om du behöver det eller ej visar sig när du har solen med i bild.
Det är ju inte när man har solen MED i bild som det behövs, eftersom det då inte gör någon nytta, utan när man har solen snett från sidan. Dessutom kan det mycket väl behövas inomhus om man har starka lampor eller dylikt.

Just det objektivet är inte direkt känsligt på den fronten, så man kan gott skita i motljusskydd. Dessutom blir det ändå inte mycket till skydd med tanke på att vidvinkligheten i kombination med roterande filtergänga medför att man får ha en sån där standardtratt av väldigt kort modell.
Olika objektiv beter sig helt olika, men ju modernare de är, desto bättre brukar de klara sig utan skydd. Ljusstarka objektiv brukar också vara känsligare för sidoljus.

Är man osäker på om det blir någon förbättring så är det bara att prova att skugga med handen. På vissa av mina objektiv är skillnaden enorm och de är i stort sett oanvändbara utan motljusskydd. Såhär ser det ut i snett motljus med ett Nikkor 55/1.2 @ f/8 med ett för litet motljusskydd. Inte så kul om man säger så.

Bilagor

• dsc_0167_fs.jpg
    dsc_0167_fs.jpg
    53.4 KB · Visningar: 202
Rasmus Pedersen skrev:
Hejsan

En fråga angående motljusskydd:

är det något som verkligen kan behövas vid utomhusfoton (och kanske även vid inomhusfoton) och som man bör ha?
Jag tänker på ett motljusskydd till mitt Nikon AF-S DX 18-55 mm som kostar 295 kr på Cyberphoto.

Ställ dig och titta i motljus mot något i fjärran...
Sätt sedan på dig en skärmmössa,
eller håll händerna som en skärm över ögonen..

Se'n har du nog nästan alltid ett motljusskydd på dina objektiv när du fotar! :)

Och inte bara i motljus, ströljus kommer alltid in från sidorna..

ANNONS
Götaplatsens Foto