Annons

Motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

yes_please

Ny medlem
Okej. Jag har just införskaffat mig en Nikon D40. Detta är imn första "riktiga" kamera och eftersom jag helt enkelt inte vet ett skvatt om fotografering med systemkameror så tänkte jag höra mig efter lite tipps.
Undrar helt enkelt om jag behöver skaffa motljusskydd? Är det till för att på något vis skydda kameran eller för att få bättre bilder?
Finns det något annat man bör skaffa för att skydda kameran eller som jag bör ha för att hålla den i skick?
Alla svar tas emot med öppna armar, jag är helt off på allt detta =)

motljusskydd är precis vad det låter

det skyddar mot motljus. Motljus kan störa dina bilder men det kan även ge en spännande effekt med olika reflektioner inne i objektivet.

Hur som helst så kan ditt motljusskydd skydda den främre delen av objektivet mot stötar men samtidigt gör den kameran större vilket av vissa anses vara opraktiskt.

Så man MÅSTE inte använda motljusskyd om man inte vill.

Motljusskyddet hindrar ströljus att leta sig in i objektivet.
Ströljus är det ljus som inte kommer från objektet(syns i sökaren).
Ströljus skapar reflexer inuti objektivet och sänker därmed kontrasten av bilden.

Olika objektiv är olika känsliga för ströljus.
Desto mer vidvinkligt objektivet är desto mer ströljus får du med. Anledningen är att motljusskyddet kommer att vara väldigt litet.

Detta blir ett problem för framförallt zoomoptiker.
Säg att du har ett 18-70.
Motljusskyddet är då tillverkat för 18 mm och släpper in en hel del onödigt ljus från sidan för 70mm.

I stället för motljusskydd kan du skugga linsöppningen med handen så att solen inte lyser på den.

Testa genom att ta en bild på ngt där solen lyser på frontlinsen men inte är med i bildytan. Ta sedan en till där du skuggar objektivöppningen så att inget ströljus(solen) kommer åt optiken. Jämför resultaten och se hur ditt objektiv påverkas av ströljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto