Annons

Motståndaren i en match (Sport) med i bild! Regler GDPR?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoNettan

Medlem
Hjälp!
Jag fotograferar ofta mina söner då de spelar match! Såklart syns även motståndarna på många av bilderna. Bilderna visar ”vanligt” spel och är aldrig kränkande, i min mening!
Jag fick höra att dessa inte får lov att läggas ut tex på Instagram utan dessa motståndares tillåtelse! Pga vår nya GDPR-lag!
Inte ens ryggtavlan på motståndaren får läggas ut då de menade att bara det står ett nummer, tex 12, så kan man gå in i laguppställningen och identifiera personen! Stämmer detta?
Någon som vet vad som gäller?
 

Lintso

Ny medlem
Hej, jag pysslar ofta med samma sak och grottade länge ner mig i olika samtyckesavtal och liknande med framförallt hemmalaget vilket var en extrem pain.

Ta en titt på denna tråd, eftersom i stort sett alla bilder kan anses vara konst så kommer vi undan GDPR i dom flesta fall, och samma regler gäller med barn på bild, som vuxna (dock kan det vara känsligare med barn).

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=174535

Jag kommer sluta med samtyckesavtalen får årets säsong och hävdar istället att allt är konst. Om någon gnäller, (mot förmodan) så plockar jag bort just den bilden.
 

Visom

Aktiv medlem
Det finns två undantag som gör att detta är inga problem....

1) Privat användning. GDPR hanterar enbart företag, publicerar du på ett personligt instagramkonto för din egen skull så är GDPR inte applicerbart.

2) Journalistisk användning. Vill du dokumentera matcherna för dig själv, föreningen eller någon tidning så funkar detta undantag.
 

FotoNettan

Medlem
Tack för alla svar!

Jag har fått förfrågan om att fotografera under en cup.
Bilderna är sedan tänkta för vårt lags familjer att titta på och använda!
Så om jag lämnar ut låt säga 1000 bilder från matcher tagna under cupen på vårt lags pojkar, där även motståndarna syns, till vårt lags familjer, kan jag då hävda att bilderna är konst? Och på så sätt ”komma undan” gdpr?
 

Lintso

Ny medlem
Om jag tolkar rätt så kan du luta dig mot att det är konst, medans familjerna som tar hem bilderna kan luta sig mot privatundantaget (i det fall du ger dom tillåtelse att själva publicera på sina sociala medier).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Såklart syns även motståndarna på många av bilderna. Bilderna visar ”vanligt” spel och är aldrig kränkande, i min mening!
[...]
Inte i lagens mening heller.
”Kränkande fotografering” kan bara förekomma i smyg och på platser där man kan förväntas få vara privat. I hemmet. I omklädningsrum. I Provhytt. På toaletten. Etc.

Det man möjligen kan hamna i är om någon anser att bilderna utgör förtal. Det har förekommit att folk på politiska möten hamnat i bråk och någon fotograferade/filmade. Fotografen publicerade det hela och stämdes för förtal.
Men detta händer knappast vid en ungdomsturnering.
 

FotoNettan

Medlem
En tanke som väcktes är om någon vet hur det ligger till om det i laget eller i motståndarlaget finns något barn med skyddad identitet? Detta är ju svårt att ha koll på då man fotograferar! Kan detta förändra det hela?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En tanke som väcktes är om någon vet hur det ligger till om det i laget eller i motståndarlaget finns något barn med skyddad identitet? Detta är ju svårt att ha koll på då man fotograferar! Kan detta förändra det hela?
Du FÅR fotografera även barn med skyddad identitet. De befinner sig under cupen/matchen på någon form av ”offentlig plats”.

Ett lag jag följde ett tag hade föräldrar med skyddad identitet så jag frågade de om hur jag skulle göra. I det fallet var det inga problem från föräldrarnas sida. Barnen fick synas med både namn och bild på klubbens hemsida, och utan namn i mina kanaler.

En enda gång under tio år har jag blivit ombedd att inte fotografera under en match, eller åtminstone inte sitta snett bakom lagets målvakt. Den begäran hörsammade jag. Jag flyttade till andra sidan. Mina bilder är inte så viktiga att jag vill skapa dålig stämning på plats.

Vet inte ens orsaken till begäran. Det spelar ingen roll.
Men folk med skyddad identitet riskerar att hamna på bild och publiceras i alla möjliga kanaler flera gånger varje dag. Alla har kamera med sig hela tiden nuförtiden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
PS

Varannan förälder står med mobilen i handen under en match. Några livestreamar. Andra filmar utan att streama och resten tar stillbilder.

Flera lag har egen videokamera som står på högt stativ och spelar in hela matchen.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag var väl uppohvsmakaren till tråden Sportfoto och GDPR som det hänvisades till.
Har följt ungdomsfotboll i flera år och tagit bilder men var ändå inte säker på vad som gällde.
Jag har även filmat matcherna och syftet med det har varit utbildning.
Då jag filmat (kamera på ett 5 meter högt stativ) har jag informerat motståndarnas lag och det är bara en spelare i ett lag som inte ville att jag skulle filma.
Jag filmade då inte den matchen.
Vet inte hur han stälde sig til fotografering då jag inte fotat de matcherna.

Även om det är lagligt att filma och fota brukar jag tänka mig för vad jag publicerar.
En bild där man i bakgrunden ser någon i publiken peta näsan eller liknande väljs bort. Video av matcher är jag mycket restriktiv med och delar bara med mig om jag måste. Däremot visa för laget och tala om vad de gör bra dåligt gör jag gärna
 

Lintso

Ny medlem
Jag tyckte din tråd sammanfattade bra just denna frågeställning, men såklart är det omöjligt att ge ett 100% korrekt svar innan vi får ett prejudikat att luta oss emot.

Jag har valt att tolka precis så som dom flesta diskussioner gick mot i den tråden, i slutändan är det väl ändå fotografen som måste göra sin tolkning av lagen.

Men självklart måste man vara selektiv med en del bilder när man publicerar. Eftersom det är ungdomar vi pratar om i detta scenario så kan dom ju ha en del annat för sig i bakgrunden ibland ;P
 

PMD

Aktiv medlem
Det man möjligen kan hamna i är om någon anser att bilderna utgör förtal. Det har förekommit att folk på politiska möten hamnat i bråk och någon fotograferade/filmade. Fotografen publicerade det hela och stämdes för förtal.
Men detta händer knappast vid en ungdomsturnering.
För att göra det hela glasklart: det är publiceringen som möjligen, kanske, kan vara förtal, men det räcker inte med att någon som blev fotograferad tycker det. Saken måste avgöras i en domstol.

Själva fotograferingen kan aldrig vara förtal. Att fotografera och att publicera är inte samma sak.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har valt att tolka precis så som dom flesta diskussioner gick mot i den tråden, i slutändan är det väl ändå fotografen som måste göra sin tolkning av lagen.
När det gäller själva fotograferingen är tolkningen inte svår alls. Man får fotografera överallt med tre undantag:
  1. Skyddsobjekt med avbildningsförbud får inte fotograferas
  2. Fotografering i och in mot en rättsal i en domstol
  3. Kränkande fotografering är förbjuden
Alla dessa tre är väldefinierade i lagen, så det finns inte mycket utrymme för tolkning.

Men självklart måste man vara selektiv med en del bilder när man publicerar. Eftersom det är ungdomar vi pratar om i detta scenario så kan dom ju ha en del annat för sig i bakgrunden ibland ;P
Det finns fler lagregler att förhålla sig till när det gäller publicering än när det gäller fotografering, men det mesta kan publiceras.

Om man är osäker så kan man helt enkelt låta bli att publicera, men om man tycker att det är viktigt att publicera en bild som man tror kan ge upphov till problem så bör man nog kolla upp GDPR, lagen om namn och bild i reklam, samt 5 kap. i brottsbalken (om ärekränkning, dvs förolämpning och förtal).
 

FotoNettan

Medlem
Mot detta ni beskriver så kan jag aldrig tro att en bild där jag har min egen pojke i fokus, som kör framåt, så hans ansikte är knivskarpt i bild, men där man samtidigt ser ryggtavlan på den kille i motståndarlaget han kämpar mot min pojke, skulle vara olaglig att publicera enligt GDPR. Man ser dock också numret på ryggen på motståndaren. Det var detta som startade upp hela frågeställningen. Han jag pratade med menade att bilden blir en personuppgift i och med att du kan gå in i laguppställningen och koppla ihop nummer med namn. (Denna laguppställning förs online och är öppen för hela värden att ta del av. ). Det skulle då, enligt honom, gå emot GDPR att publicera denna bild tex på facebook utan denna motståndares föräldrars samtycke?

Har läst på lite mer och förstår att allmän plats är något som också kan vara avgörande för sådant här! Då undrar jag om det är någon som vet om en ishall räknas som allmän plats?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]skulle vara olaglig att publicera enligt GDPR. Man ser dock också numret på ryggen på motståndaren. Det var detta som startade upp hela frågeställningen. Han jag pratade med menade att bilden blir en personuppgift i och med att du kan gå in i laguppställningen och koppla ihop nummer med namn [...]
Läs inlägg #4 igen!
 

PMD

Aktiv medlem
Mot detta ni beskriver så kan jag aldrig tro att en bild där jag har min egen pojke i fokus, som kör framåt, så hans ansikte är knivskarpt i bild, men där man samtidigt ser ryggtavlan på den kille i motståndarlaget han kämpar mot min pojke, skulle vara olaglig att publicera enligt GDPR. Man ser dock också numret på ryggen på motståndaren. Det var detta som startade upp hela frågeställningen. Han jag pratade med menade att bilden blir en personuppgift i och med att du kan gå in i laguppställningen och koppla ihop nummer med namn. (Denna laguppställning förs online och är öppen för hela värden att ta del av. ). Det skulle då, enligt honom, gå emot GDPR att publicera denna bild tex på facebook utan denna motståndares föräldrars samtycke?
Registret över laguppställningen, med nummer och namn, faller också under GDPR och exakt hur man kan motivera att det ska vara öppet för alla att ta del av kan jag inte säga på rak arm, men det finns 6-7 undantag i GDPR som gör att det överhuvudtaget går att föra personregister. Förmodligen lutar sig idrottsklubben mot något av de undantagen.

Du kan åberopa det konstnärliga, eller kanske det journalistiska, undantaget för att publicera den bild du beskriver. Ja, det är en personuppgift, men GDPR förbjuder alltså inte publicering av alla personuppgifter utan undantag. Det finns, som jag nämnde ovan, en hel rad undantag.

Har läst på lite mer och förstår att allmän plats är något som också kan vara avgörande för sådant här! Då undrar jag om det är någon som vet om en ishall räknas som allmän plats?
En ishall skulle kunna jämställas med allmän plats (eller offentlig plats som det för det mesta heter numera) om det kan anses vara en plats dit allmänheten äger tillträde. Om ishallen bara är öppen för klubbmedlemmar så räknas den inte som en offentlig plats.

Lagen förbjuder dock inte fotografering på något ytterligare sätt förutom de tre punkterna jag listade i inlägg #18. Det är alltså fullt tillåtet att fotografera på privat område. Fastighetsägaren, eller dennes ombud, kan dock ställa som villkor för att få vara på platsen att man inte fotograferar. Det är inget speciellt för fotografering utan fastighetsägaren får ställa (i stort sett) vilka villkor som helst, t.ex. att man måste ha på sig en gul mössa för att få vara där.

Men innan ett sådant villkor har meddelats går det bra att fotografera. När/om villkoret meddelas måste man upphöra med fotograferingen eller lämna platsen. Redan tagna bilder får ingen, varken fastighetsägaren eller polisen, radera.
 
ANNONS