Annons

MR9P-batteri till Nikonsökare mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalmann

Aktiv medlem
Har fått ta över min mors Nikon F som hon inköpt 1970. På den sitter en sökare med ljusmätare som drivs av batterier. Öppnat den och tagit ut två MR9P (från Panasonic). Det verkar som att dessa slutat göras (kvicksilverbatterier) och jag vet inte vilka jag ska välja istället. Har någon några tips?

Sedan undrar jag om det går att med hjälp av adapter använda nya Sonyobjektiv till kameran? De objektiv jag har har inget externt reglage för bländare.
I annat fall undrar jag vilka Nikonobjektiv som går att använda (helst utan adapter). Kan tänka mig att köpa något äldre manuellt men vet inte vilka beteckningar jag ska leta efter.

Tror att det går att hitta ersättningsbatterier men kan inte beteckningarna. Kanske någon annan vet.

Nikons objektiv sitter längre bort från filmen än de flesta andra märken.
Man kan sätta Nikon objektiv på en Canon med hjälp av en adapter men inte tvärtom. Då går det inte att fokusera på oändligheten.
Som tur är finns det verkligen massor av objektiv som passar till gamla Nikon.
Det du ska titta efter är "kaninöronen".
Dessa objektiv kan kopplas till mätaren i din kamera.
Lycka till!

Jag köpte den typen av batterier just till en Nikon F i slutet av 90-talet på Clas Olsson. Jag visade ett gammalt batteri och fick två nya som sedan fungerade felfritt. Jag tror samma manöver fungerar i dag med.

Tror att det går att hitta ersättningsbatterier men kan inte beteckningarna. Kanske någon annan vet.

Nikons objektiv sitter längre bort från filmen än de flesta andra märken.
Man kan sätta Nikon objektiv på en Canon med hjälp av en adapter men inte tvärtom. Då går det inte att fokusera på oändligheten.
Som tur är finns det verkligen massor av objektiv som passar till gamla Nikon.
Det du ska titta efter är "kaninöronen".
Dessa objektiv kan kopplas till mätaren i din kamera.
Lycka till!
Senare objektiv utan öron går oxo men då kan kameran bara mäta när du bländar ner manuellt. Bökigare men det går :)
Allt utom G-objektiv (som saknar bländarring) och DX-objektiv (som är för crop-kameror) borde fungera

Hur är det med att ansluta en blixt till kameran? Sitter en liten gizmo till vänster på fronten, "några ringar i varandra". Är det en slags blixtsync (som gör att de fyras av samtidigt)? Vilka blixtar är då lämpade?

Vad har de objektiv som har kaninöron för beteckning? Funderar på att vaska fram ett eller ett par till objektiv, men vill att de ska vara kompatibla med min sökare/ljusmätare (F, F-AI, AIS?)

Sedan undrar jag vad L-Fadapter/ N-Fadapter är?

Tacksam för svar :)

ANNONS
Götaplatsens Foto