Annons

MTF test vs personlig bedömning

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
... Att som photodo (om det nu stämmer) göra bedömningen som ett medelvärde mellan mitt och kant verkar inte riktigt tillförlitligt i alla lägen. Bättre då att presentera kompletta resultat så att man kan göra en bedömning utifrån sina egna behov.
Det är ju precis det som Photodo gör. Förutom betyget finns kompletta kurvor (mitt till kant) för flera frekvenser. Dessutom numeriska medelvärden för flera bländare inkl full öppning. Tyvärr är ju Photodo nedlagd och länkarna till kurvorna är fel.

Re: Re: Tidningen FOTO köper inte in några objektiv för tester!

froderberg skrev:
Så är det. Men vid ett tillfälle köpte FOTO in flera objektiv av samma sort för att testa dels hur stora skillnaderna var mellan olika ex och dels testa om de fick extra bra ex av leverantören. Resultaten var överraskande jämna.

Okay, jag förstår. God fortsättning, Magnus.

Nja.
Det finns seriösa tester.

www.popphoto.com

På webben så visar de inte så många tester men det finns även att beställa hem äldre tester.
Kanske kan vara värdefullt om man funderar på att köpa begagnat.
(Jag kom även att tänka på att om man köper av en seriös handlare så har man i regel en ångervecka om man inte är nöjd med objektivet. Om det mot förmodan skulle teckna dåligt. Lite utanför tråden kanske med ändå.)

Colorfotos omdömen tycker jag pekar på att de fristående tillverkarna gör mycket bra objektiv.
Många gluggar från Sigma och Tamron får höga värden. Kan det vara så att recensenter i allmänhet skriver ner dessa fabrikat och favoriserar de stora kameratillverkarnas objektiv utan egentligen ha någon grund för detta?

Det verkar även så att Photodos värden inte alltid stämmer med Colorfotos omdömen (i alla fall på några linser, tycker jag efter en snabb titt)

Kanske är det så att man ska ta ALLA tester och omdömen med en nypa salt...

JanOlofHärnström skrev:

Det verkar även så att Photodos värden inte alltid stämmer med Colorfotos omdömen (i alla fall på några linser, tycker jag efter en snabb titt)

Kanske är det så att man ska ta ALLA tester och omdömen med en nypa salt...
Det kan vara idé att läsa flera olika tester om man vill bilda sig en uppfattning om ett objektiv innan man köper det. Color-Fotos tester räknas till de bättre då de också tar hänsyn till faktorer som vignettering och centrering.

Man kan inte jämföra Photodos betyg med ColorFotos betyg. Det är som att jämföra äpplen med päron. Den enda jämförelsen man kan göra mellan dessa tester är Colorfotos "skärpa" och Photodos mätvärden/kurvor vid 40 lp/mm.

objernulf skrev:
Man kan inte jämföra Photodos betyg med ColorFotos betyg. Det är som att jämföra äpplen med päron.
Precis, men kanske man kan ha nytta av både äpplen och päron i bedömningen. Det trista i sammanhanget är att Photodo lagt ner sin testverksamhet så man inte får resultat från nya objektiv som kommer ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto