Colorfotos omdömen tycker jag pekar på att de fristående tillverkarna gör mycket bra objektiv.
Många gluggar från Sigma och Tamron får höga värden. Kan det vara så att recensenter i allmänhet skriver ner dessa fabrikat och favoriserar de stora kameratillverkarnas objektiv utan egentligen ha någon grund för detta?
Det verkar även så att Photodos värden inte alltid stämmer med Colorfotos omdömen (i alla fall på några linser, tycker jag efter en snabb titt)
Kanske är det så att man ska ta ALLA tester och omdömen med en nypa salt...