Annons

Multiblixt med 7D, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Multiblixt finns ju som ett alternativ i den interna blixten. Däremot finns det nästan ingen information alls när det gäller hur man använder den.

Det står "Multi Blixt lämpar sig för erfarna användare som vill ställa in Blixtenergi, Frekvens och Antal blixtar själva". Utöver det finns en varning att inte använda mer än 10 blixtar i rad.

I kameran framgår ju att man kan ställa in Energi på tex. 1/8 . .1/4 . .1/2 Frekvensen i Hz (Hertz) och sen Antalet blixtar.

Ingenstans förklaras det hur dessa tre hänger ihop och hur jag som användare ska kunna veta det. Min omedelbara reaktion är "Varför kan inte jag bara välja hur många blixtar jag vill avfyra, och kameran sköter resten?" och "Hur ska jag någonsin bli en "erfaren användare" om jag inte får några instruktioner?" Jag har laddat ner den engelska instruktionsboken med förhoppning att den var bättre skriven men tyvärr står det samma sak (fast på engelska förstås).

Finns det någon här som kan förklara det hela på ett begripligt sätt?

MVH
Jacob Boman

Bilagor

• ZMENFLASH.jpg
    ZMENFLASH.jpg
    11 KB · Visningar: 421
Multiblixt finns ju som ett alternativ i den interna blixten. Däremot finns det nästan ingen information alls när det gäller hur man använder den.

Det står "Multi Blixt lämpar sig för erfarna användare som vill ställa in Blixtenergi, Frekvens och Antal blixtar själva". Utöver det finns en varning att inte använda mer än 10 blixtar i rad.

I kameran framgår ju att man kan ställa in Energi på tex. 1/8 . .1/4 . .1/2 Frekvensen i Hz (Hertz) och sen Antalet blixtar.

Ingenstans förklaras det hur dessa tre hänger ihop och hur jag som användare ska kunna veta det. Min omedelbara reaktion är "Varför kan inte jag bara välja hur många blixtar jag vill avfyra, och kameran sköter resten?" och "Hur ska jag någonsin bli en "erfaren användare" om jag inte får några instruktioner?" Jag har laddat ner den engelska instruktionsboken med förhoppning att den var bättre skriven men tyvärr står det samma sak (fast på engelska förstås).

Finns det någon här som kan förklara det hela på ett begripligt sätt?

MVH
Jacob Boman

Om du väljer Multi-blixt kan du välja både styrka på varje blixt samt hur många gånger den ska "slå". Du gör det från den menybild du hade i ditt inlägg. Kameran "sköter resten".

Om du väljer Multi-blixt kan du välja både styrka på varje blixt samt hur många gånger den ska "slå". Du gör det från den menybild du hade i ditt inlägg. Kameran "sköter resten".

Det funkar ju inte alls! Jag valde 1/8 (hur jag nu ska veta hur mycket jag vill ha), Frekvens står på 1 Hz (går inte att inte välja något) och 3 blixtar men inte hände det något annat än 1 blixt när jag trycker av...

Dessutom har jag ju svårt att tänka mig att det skulle gå att ändra Hz om kameran skötte det...

Min fråga är om någon kan förklara allt. Ingenstans står något om hurvida slutartiden påverkar eller inte, eller alls spelar någon roll.

Jag behöver någon som kan förklara, på ett begripligt sätt, hur alla dessa inställningar hänger ihop! Jag behöver inte någon som säger "Ställ slutaren på XX, Energi på XX, Frekvens på XX så kan du ta 3 blixtar".

Jag brukar vanligtvis fotografera i AV läge...

Grejen är att du kan ta en bild, där blixten löser ut flera gånger under exponeringen.
Om någon springer förbi, helst mot en mörk bakgrund, kan du få flera avbildningar av personen i samma bild, genom att belysa vid flera tillfällen.

Du måste dock välja hur många blixtar du vill ha och med vilken frekvens. Tio blixtar med 20 Hz tar en halv sekund att avfyra, så vill du ha det måste du välja en slutartid på minst ½ sekund för att få med alla blixtarna. Åtta blixtar med 2 Hz tar fyra sekunder. Läge M är det självklara för den här typen av bilder.

Om du då ska fyra av 10 blixtar på en halv sekund måste du välja en tillräckligt svag styrka på dem, för annars hinner inte kameran ladda upp blixten mellan avfyrningarna. Kameran kommer inte att tillåta dig att välja kombinationer som den inte klarar av. Om du istället använder en 580 EX II har du mycket fler valmöjligheter, då den blixten är mycket kraftigare.

Detta är ganska väl beskrivet i manualen till just 580 EX II. Leta upp en sån och tanka ner.

Min fråga är om någon kan förklara allt. Ingenstans står något om hurvida slutartiden påverkar eller inte, eller alls spelar någon roll.

Jag behöver någon som kan förklara, på ett begripligt sätt, hur alla dessa inställningar hänger ihop! Jag behöver inte någon som säger "Ställ slutaren på XX, Energi på XX, Frekvens på XX så kan du ta 3 blixtar".

Jag brukar vanligtvis fotografera i AV läge...
Lämna det läget och förpassa det till skamvrån om du vill köra med stroboskopfunktionen :)

Om du har 1 hertz inställd måste du minst ha en slutartid på 2 sekunder för att få 2 blixtar. Och om du har 2 hertz inställda så får du fyra blixtar förstår du?

Ja nu blev det lite mer begripligt, tack. Blixtenergin väljer jag då med tex 1/8 och tiden måste räcka för antalet blixtar ska hinna avfyras. Dock förstår jag inte ännu begreppet Frekvens/Hertz. Vad är det jag väljer med den inställningen och på vilka grunder ska jag besluta om jag ska ha tex 1Hz eller 20Hz?

Jag har sett instruktionen på 580ex II men tyvärr finns där bara en tabell som jag varken begriper hur jag ska använda eller förklarar dom olika begreppen. Dessutom inbillar jag mig att den tabell som finns där inte går att applicera till blixten på 7D. Jag måste ändå förstå hur allt hänger ihop oavsett vilken blixt jag använder till Multiblixt.

Det funkar ju inte alls! Jag valde 1/8 (hur jag nu ska veta hur mycket jag vill ha), Frekvens står på 1 Hz (går inte att inte välja något) och 3 blixtar men inte hände det något annat än 1 blixt när jag trycker av...

Dessutom har jag ju svårt att tänka mig att det skulle gå att ändra Hz om kameran skötte det...

Ja, jag vet inte vad som gör att du inte kan ändra frekvensen. För mig är det inga problem att välja fritt bland samtliga inställningar för Multi-blixt.

Vad är det jag väljer med den inställningen och på vilka grunder ska jag besluta om jag ska ha tex 1Hz eller 20Hz?
Det beror ju på vad du vill avbilda. Kolla detta dokument. Sök upp stroboskopblixt, så ser du en bild tagen med den funktionen. Hade den bilden tagits med 100 Hz hade violinisten inte hunnit röra sig så långt att det varit någon mening alls. Men ska du fotografera en förbifarande bordtennisboll måste du blixtra snabbt, om du ska få med mer än en belysning av bollen, innan den passerat.

När du bara fick en blixt hade du antagligen så kort slutartid att blixten inte hann med fler, innan kameran var färdig.

Ja, jag vet inte vad som gör att du inte kan ändra frekvensen. För mig är det inga problem att välja fritt bland samtliga inställningar för Multi-blixt.

Nu missuppfattade du mig nog. Jag kan välja fritt bland inställningarna men förstår inte hur tusan jag ska veta hur många Hz jag behöver. Ställs inställningarna inte in rätt blir antingen bilden för ljus, för mörk eller så hinner inte blixarna slå klart på den tid jag använder. Jag förstår att det är olika beroende på vad jag ska fotografera men jag antar dom häftigaste bilderna blir på människor eller djur som rör sig i bilden...

Tack för dokumentet. Jag ska läsa det noggrant även om det inte kommer att ge mig exakt den information jag ber om här. Jag antar det borde finnas en bra beskriving om Multiblixt fotografering på nätet någonstans...

Jag kan välja fritt bland inställningarna men förstår inte hur tusan jag ska veta hur många Hz jag behöver.
Här får du helt enkelt tänka själv. Det kan du inte läsa dig till.
Rör sig saker snabbt måste du ha en högre frekvens för att hinna med, och tvärtom. Är motivet långt bort måste du ha högre blixtstyrka, och tvärtom. Du får helt enkelt testa och lära dig. Blixtstyrkan går dessutom att räkna på, då du vet ledtalet på blixten.

Tack för hjälpen i detta ämne, nu förstår jag det hela mycket bättre. Nu kan jag börja att testa själv..

MVH
Jacob

För skojs skull tog jag och mailade Canon support och efter mycket om och men skickades frågan till någon som kunde svara på den. Det nya i det svaret gav faktiskt en ny och viktig information nämligen att Frekvens motsvarar ANTAL BLIXTAR PER SEKUND. Det är ju så att ni indirekt har svarat så, men det blir lite mer lättbegripligt för mig nu. Hela svaret ser ut så här:

"Gällande er fråga kring blixt i Multi läge (även kallat stroboskopblixt)

Detta läge används då man vill tända flera blixtar i snabb följd.
Det kan användas för att återge flera rörelser i samma bild (form av dubbelexponeringar).
Vid multiblixt är slutaren öppen tills alla blixtar har tänts.
Multiblixt fungerar bäst med ljusa motiv mot mörk bakgrund.

Vid multiblixt kan man ställa in 3 parametrar.
* Blixtstyrkan anger hur starkt blixten ska slå.
Observera att man kan inte ange lika stark effekt då man kör multiblixt som vid annan blixtanvändning då energin behöver fördelas över fler blixtar.
På grund av lägre energieffekt kan också maxräckvidden kortas jämfört med de andra blixtlägena.
* Blixtfrekvens motsvarar antal blixtar per sekund (Hz i kameran)
* Antal blixtar är det totala antal blixtar ni vill ska utlösas

För att beräkna slutartiden behöver man använda följande formel Antal blixtar / Blixtfrekvens = slutartid.

Ex) Ni vill utlösa 10 blixtar och frekvensen ska vara 5 vilket skulle kräva en slutartid på minst 2 sekunder."

MVH
Jacob Boman

Det nya i det svaret gav faktiskt en ny och viktig information nämligen att Frekvens motsvarar ANTAL BLIXTAR PER SEKUND.
Jaha, där ser man. Det tog jag som så fullkomligt självklart att jag inte ville förolämpa dig genom att berätta det en gång till.
Det är inte lätt att utbilda via sådana här forum. Feedback blir för dåligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto