Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Multiexponering på D90

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Jaha... Vad gör man nu för fel då?

Tänkte försöka mig på att knäppa 3 bilder för att leka lite med HDR.

Ställer in kameran på multiexponering, ändrar antalet bilder till 3, ställer kameran i "motor läge" håller nere knappen och 3 bilder tas. Kanon! eller inte!!!!! Det blir bara en bild av det, fast att jag hör att den tar 3

Jag gör ju säkert fej så... är där någon vänlig själ som har lust att förklara vad jag gör fel?

Mvh

Alexander

Mulitexponering tar tre exponeringar på samma fil.
Så den gör helt rätt.

Det räcker nog att hålla ner knappen tills du hör tre exponeringar för att få det du vill. Kolla på "gaffling" också om du vill ha olika exponering på vare bild.

/Mats

Mulitexponering tar tre exponeringar på samma fil.
Så den gör helt rätt.

Det räcker nog att hålla ner knappen tills du hör tre exponeringar för att få det du vill. Kolla på "gaffling" också om du vill ha olika exponering på vare bild.

/Mats

OK,

Tack... Jag har hittat inställningar för gaffling(hur den ska ta bilderna) men... Behöver jag ställa nått på kameran efter det? för den tar väl inte bara 3 bilder, över under och normal exponerad utan att jag väljer det aktivt?

Du ställer in hur den skall gaffla, med olika exponering, olika vitbalans eller olika mycket blixt.

Du kan också ställa in hur många bilder den skall ta (2 eller 3) och hur mycket den skall förändra mellan varje bild.

Sen trycker du bara på knappen

Se manualen sid 92.

D90 går lätt att ställa in på gaffling 3 bilder med 2steg mellan varje steg, dvs bilderna i ordning blir 0 -2, +2 (normal ordning). Håll in bkt-knappen på vänster sida (front). Bakre funktionsknapp för 2 alt 3 bilder. Främre funktionsratt för exponeringskompensation mellan varje bild.

Fungerar klockrent.

Mitt förslag, gör så här:

Skjut en testbild i tex A - bländarprio, kolla vilka värden du får.
Sen slår du över till M, ställer in önskad bländare, förslagsvis samma om du hade vid A läget.
Sen justerar du bara slutartiden, så kan du få fler än 3 bilder vilket jag skulle rekommendera, kanske ta 5-9 bilder.

/Fredrik

PS. Värdet i läge A som jag syftar på är givetvis den slutartid kameran föreslår, så kan du använda den tiden i M läget till den "rätta" exponeringen. Ursäkta att jag förklarar som en idiot. DS.

ANNONS