Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Musen till Intous 3 driver mig till vansinne

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag måste få fråga er andra som sitter med en Intous 3 innan jag slänger ut eländesmusen och köper en ny:

Har ni upplevt att musen dubbelklickar i tid och otid trots att man lägger ned den allra största försiktighet och slow motion i klicket? Min mus har börjat beté sig på detta vis, värre & värre...det gör mig fullständigt galen

Jag har testat alla möjliga inställningar utan att få bukt med problemet och jag har laddat ned färska drivare, men inget hjälper.
Pennan funkar utan anmärkning, men jag gillar inte att använda pennan vid vanligt "vardagssurfande" så jag blir grymt irriterad över att musen krånglar.

Ngn som har en fiffig lösning på mitt delikata problem? Eller är det bara att slänga ut skräpet och öppna plånboken istället?

Jag har ingen lösning på ditt problem, men vill helt enkelt hålla med om att musen är en besvikelse.
Jag använder ritplattan mitt framför tangentbordet och eftersom musen bara fungerar på ritplattan så blir det väldigt obekvämt. Jag kör helt enkelt med en vanlig mus på sidan om vid de få tillfällen jag inte använder pennan.

Ja nog är musen en riktig besvikelse, helt klart. Men jag tycker det är bekvämt att ha ritplattan som musmatta eftersom jag även arbetar med pennan i den ställningen.Jag flyttar aldrig själva plattan utan knuffar bara musen lite åt sidan då jag greppar pennan istället.

Men nu har jag löst problemet för stunden: Min älskade äkta hälft sitter med en lasermus på sin sida skrivbordet och jag tiggde helt enkelt åt mig den musen istället :)
Den funkade utmärkt att köra direkt på plattan till skillnad från en optiska mus jag testade innan.

Så nu är jag skyldig min man en ny mus :D

Jag klarar öht inte av att använda musen till Intousen. Tycker det är tokjobbigt att den är okänslig för i vilken vinkel man håller den (altså att den mappas mot bordets koordinatsystem, istället för att ha ett eget koordinatsystem som följer musens rotation). Man kan altså vända musen med knapparna mot sig, och den går fortfarande åt "rätt" håll, till skillnad från en vanlig mus. Och just det funkar inte alls för mig, så jag ofta gärna håller armen i vinkel, så i så fall skulle jag få vrida plattan...ja, det funkar helt enkelt inte för mig :D

Om det är själva musen det är fel på, så skickar jag gladeligen min överblivna till dig när jag kommer hem till sverie :) (runt 20'de April)

Du är en klippa Walle, jag tar med glädje emot din mus om du vill skicka den till mig. Tusen tack, verkligen snällt av dig!

Jag skickar ett mail till dig med min adress så kan du svara med ditt kontonummer så att jag kan göra mig oskyldig för frakten åtminstone :)

har exakt samma problem med min!

kontaktade för en tid sen wacom för att höra om dom visste om problemet och om dom hade någon lösning på saken.
det svar jag fick var att:

dom tyvärr aldrig hört talas om problemet men att jag skulle pröva att koppla in plattan på en annan dator för att se om dampklickandet fortsätter, om så är fallet - hårdvaruproblem, fungerar den normalt - mjukvaruproblem..

har tyvärr inte hunnit testa då jag slitit med en massa bilder istället och då alltid använder pennan vilket det som tur är aldrig varit några problem med.

om du har möjlighet att göra ovanstående väldigt enkla test så hör gärna av dej om resultatet.

ps. den mjuka filten under musen som blir dammig ganska snabbt gjorde jag rent för ett tag sen, då upplevde jag att dubbelklickandet blev lite bättre men det kan ha varit inbillning.

Kanske problemet redan är löst, men jag testade nyss med min platta och musen funkar fint i alla program jag kan testa. Däremot blir den lite spattig i klickandet när jag ställer upp pekarhastigheten fullt men då är den å andra sidan helt oanvändbar.

Vet att det här är en gammal tråd, men eftersom jag har exakt samma problem kunde jag inte låta bli att svara. Det är verkligen otroligt irriterande att inte kunna lita på musen. T.ex. har jag flera gånger råkat stänga flera program/fönster på en gång när jag bara ville stänga ett.

Jag trodde att det var just mitt exemplar det var fel på, så jag funderade på att beställa en ny mus, men efter att ha läst era inlägg verkar det inte vara nån idé.

Ett tag körde jag med en vanlig mus på en musmatta till höger om ritplattan, men det innebar att jag måste sträcka mig då jag använde den, vilket gav ont i axeln. Det enda som funkar för mig i nuläget är att hålla på och byta plats på dem. På morgonen när jag besvarar kundmail och surfar har jag vanliga musen närmast. När det är dags för att rita eller putsa på foton flyttar jag dit ritplattan, men det är störande att behöva hålla på så.

Min bror har en Wacom Graphire-platta och har inga som helst problem med sin mus. Han fick testa min och höll med om att den verkar "sjuk".

Man kastar intousmusen och så kör man med en riktig mus i höger hand och så ritar man med vänster. Hur lätt som helst. :-D

Man kastar intousmusen och så kör man med en riktig mus i höger hand och så ritar man med vänster. Hur lätt som helst. :-D

Det finns nog diagnoser att få för sånt... :D

Vilken lyx för den som kan. Fast rita med höger och använda musen med vänster går hyfsat för mig. Kanske nåt att träna på?.

ANNONS
Götaplatsens Foto