Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Musik till filmklipp - upphovsrättsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Jag gör egen musik och har bland annat gjort en cover på Never enligt story då en tjejkompis sjunger. Även den får träffar på upphovsrätt.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag försöker göra/komponera egen musik i mån av tid. Då jag använder annans musik tar jag artister från Bandcamp då de är lätta att få tag på och det är aldrig något problem.
 

MalZon

Aktiv medlem
Egen musik har jag ingen möjlighet till.
Funderar på om alla andra som har musik i sina klipp verkligen frågat om de får använda deras musik...
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Youtubes eget musikbibliotek är nog säkrast. Sedan finns det sajter som erbjuder royaltyfri musik, det är bara att googla.
 

dJb

Aktiv medlem
Jag använder artlist. Kostar en liten slant per år, men det finns rätt mycket bra där tycker jag.

 

MalZon

Aktiv medlem
Aha tack! Har ju givetvis sett det innan, men inte lagt ihop 1+1...

Verkar inte vara så jäkla bra kvalité på ljudet när man lyssnar på klippen på sidorna, men kanske blir bättre när man väl laddar ner dem?
 

MikSwe

Aktiv medlem
YouTubes musik bibliotek kan vara kopplat just till YT. Dvs inte säkert att musiken kan användas på andra plattformar. Kolla noga det finstilta. Finns flera ställen där man kan hitta gratis musik tex Bensound.com, mobygratis.com, audionautix.com mfl.

Ett varningens finger för musik som ligger på diverse kanaler på YT som påstår sig vara royaltyfria, det är inte alltid riktigt sant.

Att något är royalty-fritt innebär inte med automatik att det är gratis. Ofta behöver man köpa soundtracket och får då en royaltyfri licens, men det beror på var och hur man tänker musiken ska användas.

En del musik är gratis att ladda ner och använda om man bara anger upphovsrättsinnehavaren (gäller tex bensound och audionautix)

Förutsätt att all musik är skyddad, det underlättar för alla parter. Se upp med företag som kan lägga anspråk på musiken du har i ditt YT -klipp. Ofta stämmer det men jag har haft två fall där någon lagt anspråk som varit felaktiga.
 

MalZon

Aktiv medlem
Märkte att de man laddar ner från Artlist.io har en röst var 30 sekund som babblar, så den går ju fetbort.

Kollat lite på YT och där finns info om vad som behövs göras, de flesta behövs ingenting.
 

dJb

Aktiv medlem
Märkte att de man laddar ner från Artlist.io har en röst var 30 sekund som babblar, så den går ju fetbort.
Nej det stämmer inte. Men det är ju en betaltjänst. Använder man musik ofta tycker jag det är en bra källa eftersom det finns rätt mycket bra. Betydligt bättre än bensound och liknande där det är mycket enkla slingor.
 

MalZon

Aktiv medlem
Nej det stämmer inte. Men det är ju en betaltjänst. Använder man musik ofta tycker jag det är en bra källa eftersom det finns rätt mycket bra. Betydligt bättre än bensound och liknande där det är mycket enkla slingor.
Ok, kanske slipper det på betalkontot?
 

Third eye

Aktiv medlem
Använder Yotubes musikbibliotek och är medlem hos Epidemic sound.
Tar även en rövare då och då och testar licensmusik på tuben och låter dom ta pengar från reklam om de har avtal, annars låses videon.
 

Third eye

Aktiv medlem
Inte nåt jag skulle rekommendera, efter tre sådana rövare så stängs kontot. Det gäller på livstid.
Ligger på 4-5 nekade🙂 Avpublicerar när jag får meddelandet och får då ha dem kvar och se dem på egna kontit. Några har fått publikt ok med hänvisning till att reklamintäkt går till upphovsrättsinnehavaren.
Som kontrast har jag även fått heads up på musik jag betalat för hos Epidemic. Det har gått att lösa ganska omgående. Automatiken har reagerat felaktigt i de fallen och hänvisar till helt annan upphovsrättsinnehavare.
 

Cygni

Aktiv medlem
Ligger på 4-5 nekade🙂 Avpublicerar när jag får meddelandet och får då ha dem kvar och se dem på egna kontit. Några har fått publikt ok med hänvisning till att reklamintäkt går till upphovsrättsinnehavaren.
Som kontrast har jag även fått heads up på musik jag betalat för hos Epidemic. Det har gått att lösa ganska omgående. Automatiken har reagerat felaktigt i de fallen och hänvisar till helt annan upphovsrättsinnehavare.
Det händer ofta. Om man använder en royalty free betald loop i den musik man själv gör så reagerar YT ofta på det.
 

Cygni

Aktiv medlem
Soundcloud är även ett bra ställe där det finns en hel del musik som går att ladda ner och använda. Oftast bara man namnger artisten och frågar om man kan använda deras musik.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Märkte att de man laddar ner från Artlist.io har en röst var 30 sekund som babblar, så den går ju fetbort.

Kollat lite på YT och där finns info om vad som behövs göras, de flesta behövs ingenting.

De flesta tjänster har preview med en vattenstämpel och de försvinner så fort du betalt.

Är mycket vanlig feedback fastän man förklarar för kunder
 
ANNONS