Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer digitala kamerorna duga för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Lite provocerande fråga kanske..

Jag är väldigt intresserad av att köpa en digitalkamera.. Så jag tittar runt lite för att hitta någon som passar...

Vill ha mina gamla EF gluggar så det får bli en Canon.. Tittar på 10D som ligger i rätt prisklass.. Men den tar bara 3 bilder/sek.. Alldeles för långsamt om man som mig skjuter mycket snowboardbilder, fotbollsbilder, cykling. Vill ha minst 8 iaf.

Ser också att man bara kan komensera +- 2 steg.. Jag brukar ligga över det för speciella effekter i ex snö.. Visst kan man göra det manuellt, men det är såå praktiskt när man kan kompensera.. Men det kanske är något man kan leva med..
Vidare kan man inte ha lägre ISO tal än iso 100 vid naturfoto (kanske går att lösa på annat sätt?).
Det finns ingen spotmätning för natur och s/v foto...

Som sagt är det den kameran som är intressant i pris, men när kommer en kamera med de funktioner jag vill ha för ett pris jag kan acceptera!? Blir det till att köpa EOS 1D när den har några år på nacken?

Hej

du kanske skulle börja med att följa med ut och prova praktiskt med någon som har en DSLR.

Tror att vissa frågor då får ett överraskande svar.

Tex om exponeringskompensation.

Ett bra tillfälla kan ju vara på de utflykter olika grupperingar på FS gör ibland, tex den närmaste jag kan komma ihåg nu är Arn resan om drygt en vecka.

Då blir liksom referensramen möjligen en annan.

Roine

roinek skrev:

Då blir liksom referensramen möjligen en annan.

Roine

Förstår inte riktigt vad du menar.. Jag är possitivt insälld till Digitala systemkameror, men en kamera på 100000 är lite mycket för mig och de billigare har inte det viktigast för mig, nämligen snabb motor..

NiklasK skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar.. Jag är possitivt insälld till Digitala systemkameror, men en kamera på 100000 är lite mycket för mig och de billigare har inte det viktigast för mig, nämligen snabb motor..

du vill ha en eos 1D. Leta efter begagnade exemplar, bör ligga kring 30-35000 nu. En grym kamera som inte gör dig besviken.
Frågan är också hur hög upplösning du behöver?

Jag vill ha en kamera med snabb, motor, snabb af osv..

Sen vill man ju ha så hög upplösning det bara går!

Men 30-35000 är lite väl saftigt!

Hej

Jag uttryckte mig nog lite luddigt. Tex exponeringskomensation +2 i snö ger nästan ingen bild alls, jag ser att det är klar skillnad på min analoga o digitala EOS.

Roine

NiklasK skrev:

Du får en ny 1D för 35000:- idag.. B&H tar visst 3600$, och med dagens dollarkurs så borde det ge ett pris hemma i Sverige på 35-36 kkr (med moms o tull)

Det är den du ska ha..

Annars får du vänta på Canons nästa modell...

NiklasK skrev:
Jag är possitivt insälld till Digitala systemkameror, men en kamera på 100000 är lite mycket för mig och de billigare har inte det viktigast för mig, nämligen snabb motor..

Vad skulle en digital kamera ha motor till?
För att dra fram en ny sensor mellan varje bild? :) hehe

roinek skrev:
Hej

Jag uttryckte mig nog lite luddigt. Tex exponeringskomensation +2 i snö ger nästan ingen bild alls, jag ser att det är klar skillnad på min analoga o digitala EOS.

Roine

det skiljer sig mellan olika eos digitalhus också =)
jag kör oftast med manuell exponering, men då jag inte gör det brukar jag ligga kring +1 2/3 för att få en fin exponering med 1D i snö.

Jeppe skrev:
Du får en ny 1D för 35000:- idag.. B&H tar visst 3600$, och med dagens dollarkurs så borde det ge ett pris hemma i Sverige på 35-36 kkr (med moms o tull)

Det är den du ska ha..

Annars får du vänta på Canons nästa modell...

Ok, med andra ord så borde den gå att få beg. för samma pris som en ny 10D!? Det är ju intressant!

Så det är skillnad på hur mycket man kompenserar med digitalt och analogt? Jag kör ofta med +2 i snö med min eos1 n RS!

NiklasK skrev:
Ok, med andra ord så borde den gå att få beg. för samma pris som en ny 10D!? Det är ju intressant!

Så det är skillnad på hur mycket man kompenserar med digitalt och analogt? Jag kör ofta med +2 i snö med min eos1 n RS!

njaaaaa.. blir nog svårt att hitta en beg 1D för 19000:-
Du får nog räkna med kring 30 iaf.

+2 fungerar bra med 1D.

Du vill alltså ha en ferrari men vill inte/kan inte betala det den kostar? Då finns det ju bara 2 alternativ = spara dina pengar och/eller vänta. :)

Kanonkanån skrev:
Du vill alltså ha en ferrari men vill inte/kan inte betala det den kostar? Då finns det ju bara 2 alternativ = spara dina pengar och/eller vänta. :)

Det är ungefär på det viset..
Man kan också göra liknelsen att jag redan har en ferrari men vill ha modellen som inte drar soppa för att det skall bli mer ekonomiskt att köra..

Jag vill nämligen ha en kamera som kan göra precis samma sak som den kamera jag har nu bara att jag vill ha resultatet digitalt!

Jo, exakt... Men om du läser precis i slutet av min fråga så skriver jag:

"Som sagt är det den kameran som är intressant i pris, men när kommer en kamera med de funktioner jag vill ha för ett pris jag kan acceptera!? Blir det till att köpa EOS 1D när den har några år på nacken?"

mao så undrar jag över när ni tror att dessa funktioner kommer finnas på en kamera som normala människor har råd att betala för..

det är ju bara spekulationer vad man än svarar.

Hursomhelst om du vill ha ett hus liknande 1V så lär det säkert kosta som en 1V plus kostnaden för censorn osv = det drar iväg.

Jag skulle vilja säga att det lär nog inte komma en budgetvariant av en etta.. De tillverkas liksom inte i budgetversioner ;)

Bara att slanta upp..

CCDn/CMOSen är den del som kommer att påverka priset mest.. Just nu kostar en utbytesCMOS till 1Ds 45000:- och det är Canon Sveriges inpris när de köper från Japan..

Ok, då är det likabra att köra analogt några år till!
en 1D är inte värt priset då det tar många år för mig att göra av med så mycket film att det skulle vara ekonomiskt försvarbart..

Men det måste väl komma "budgetvarianter" som 10D som kan ta 8 bilder per sekund?
Eller iaf som en EOS 5 (kommer inte ihåg hur snabb den är).. EOS 5 kan man väl säga är en canon budgetmodell?! Den är ju inte lika bra som ettorna men många funktioner är samma och det är inte jättestor skillnad i beg. priset

ANNONS
Götaplatsens Foto