Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer en uppdaterad S1 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pson

Medlem
God kväll!

När tror ni att vi får se en uppdaterad version av Canon PowerShot S1 IS? Jag har verkligen fastnat för den kameran OM det inte vore för den låga upplösningen på 3,2 megapixlar.

Har i dagsläget en PowerShot A60 och jag vill byta upp mig ordentligt vad gäller upplösning, film och zoom. Känns ganska traåkigt att betala över 4000:- extra för en extra megapixel. (förutom resten då)

Skulle kännas surt om man köper sig en S1 IS till jul, så kommer det en S2 med 5 megapixlar i Januari :(

Finns det några indikationer som tyder på en uppföljare?

Tack på förhand!

Mvh. Pierre

Februari

Det kommer en stor fotomässa i februari som heter PMA (eller något sånt). Canons modeller brukar ha en livslängd på ett år och S1 annonserades på PMA 2004. Så de flesta gissningar (på dpreview etc) gällande S2/S3 lutar åt PMA 2005.

Häng inte upp dig för mycket på megapixlar. Tack vare att S1 bara har tre mp lyckas den få till mycket bra bildkvalitet med tanke på sensorstorleken . S1 har klart bättre bildkvalitet än exempelvis Pentax Optio 750z (7mp).

Okej, så pass länge som till Februari. Då kan man ju fråga sig vad en sådan goding kommer gå på...

Jag får spara vidare, för 4200:- räcker väl inte långt =)

Mvh. Pierre

Från två till tre megapixel är ju iofs en 50% ökning av antalet pixlar...

Sen tror jag inte efterföljaren kommer att bli särskilt mycket dyrare än vad S1 kostar idag, S1 sjunker i pris (eller läggs ner) och en S2 tar över aningen dyrare, kanske med en ytterligare modell uppåt? Och PMA är nog ett bra tips att den presenteras.

Kan nämna att jag betalade kring 3500 för min A70 för 1,5 år sedan. Idag får du så gott som en A95 för de pengarna... (med 5 Mpixel istället för tre, bättre LCD m.fl. förbättringar)

/Johan

jonwam skrev:
Från två till tre megapixel är ju iofs en 50% ökning av antalet pixlar...
- Sant, det är en stor ökning faktiskt. Men finns det 4-5 Megapixlar idag så är dessa mer aktuella. 3 Megapixlar var ju faktiskt aktuellt för 1,5 år sedan, som du nämnde.

Sen tror jag inte efterföljaren kommer att bli särskilt mycket dyrare än vad S1 kostar idag, S1 sjunker i pris (eller läggs ner) och en S2 tar över aningen dyrare, kanske med en ytterligare modell uppåt? Och PMA är nog ett bra tips att den presenteras.

- Låter bra, då kanske slantarna kan räcka ändå om det blir som du tror.

Kan nämna att jag betalade kring 3500 för min A70 för 1,5 år sedan. Idag får du så gott som en A95 för de pengarna... (med 5 Mpixel istället för tre, bättre LCD m.fl. förbättringar)

- Ja, det har blivit billigare på sista tiden känns det som. Kanske talar det för att priset inte kommer hamna mycket högre än S1 IS ligger på idag.

Tack på förhand!

Mvh. Pierre

Läste på Dpreview tror jag där någon skrev om en S3 IS som skulle kosta 1298:- EURO - låter ju inget bra. :(

Mvh. Pierre

ANNONS
Götaplatsens Foto