Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
Jaha! I-landsproblem kommer härmed att förklaras...

Nu kör jag k10d och är supernöjd. Gillar hela Pentax tänk... Börjar bli lite varm i kläderna och känner för att uppgradera... Och har börjat snegla på D300!

Ge mig argument för att inte byta "läger"!

Skulle vilja ha småbildsformat i nästa kamera. Har någon hört något rykte kring det från Pentax sida? Vet om att inte D300 har det men den verkar ju bara så bra så att säga...

Förra året var ju likadant som jag hoppas det blir nu. Först kom canon 400d sen Nikon D80 och sen Pentax K10D och jag valde Rätt känns det som. Så är det någon som kan se in i framtiden ;-)

Vet mycket väl att detta är banalt och att man skall vara glad över det man har och ditt och datt men men...
 
Vi diskuterar detta redan i tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=85303

Kortfattad så är svaret:
24 januari 2008 håller Pentax presskonferenser där nya produkter visas upp - nya kameror och nya objektiv.

Pentax efterföljare eller uppgradering av K10D betatestas nu över världen för finjustering av firmware.

Rykten säger följande:
* 14Mp CMOS APS-C, utvecklad av Pentax - troligen tillverkad av Samsung
* 14 bit färgdjup (eventuellt 16 bit)
* 3" LCD
* Live-view
* 6 - 8 bps
* Nyutvecklad färgmatris som ger utökat dynamiskt omfång och lägre brus på höga ISO
* Förbättrat skakreduceringssystem
* Samma chassi och dimensioner som K10D, så dagens tillbehör - inklusive batterigreppet - passar
* Vädertätningen bibehålls
* Prisnivå väntas motsvara Sony A700, alltså något under Nikon D300

Hälsar
R
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det där med småbildsformat(24X36mm) på sensorn kommer antagligen inte på Pentax, eftersom Pentax har tagit fram nya objektiv för APS och skrotat det mesta för småbild.
Eftersom Pentax troligen har sin 645 kamera ute nästa år så täcker den upp större format. 645-formatet är på ca 42X56mm men på den kommande? digitala kameran blir det nog en sensor på drygt 24X36mm, eftersom dom har annonserat ett normal-objektiv till den på 55mm.
Pentax har sen möjligheten att ta fram 645-kameror senare med större sensor eftersom dagens objektiv klarar det. Det nuvarande namnet på objektivet ovan är DFA55/2,8 vilket antyder att den kan klara "fullsensor" i 6X4,5 formatet.
Om den eventuella 645-kameran har en sensor som bara är aningen större än 24X36 och inte använder skakreducering så skulle faktiskt Pentax kunna använda en fattning/adapter som också tar nuvarande och äldre objektiv för småbild, FA, F, A osv, tror jag.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bofoto2 skrev:
Om den eventuella 645-kameran har en sensor som bara är aningen större än 24X36 och inte använder skakreducering så skulle faktiskt Pentax kunna använda en fattning/adapter som också tar nuvarande och äldre objektiv för småbild, FA, F, A osv, tror jag.
Den kommande 645-kameran skall ju vara kompatibel med befintliga 645-objektiv. De har ett avstånd mellan bajonett och sensor på över 70 mm. Småbildspentaxar har dryga 45 mm. Så det funkar inte.
 

quarc

Aktiv medlem
jimh skrev:
Den kommande 645-kameran skall ju vara kompatibel med befintliga 645-objektiv. De har ett avstånd mellan bajonett och sensor på över 70 mm. Småbildspentaxar har dryga 45 mm. Så det funkar inte.
Såvida inte SR gör att de även kan flytta sensorn FRAMÅT om man använder småbildsobjektiv....fast det är klart hur gör man med spegeln....
 

k jonas i persson

Aktiv medlem
Jag tycker det här med småbildsformat är alldeles för hypat. Om jag förstått det hela rätt vinner man ca 1 isosteg i brusreducering när man går upp från APS-C till 24x36, givet att sensorteknologin är identisk. Det gör att jag tycker fördelarna överväger för APS-C, med kompaktare objektiv men ändå tillräckligt hög bildkvalitet. Givetvis kan man troligen klämma ur lite mer upplösning ur ett 24x36-format.

Betänk i denna diskussion att när hasselblad gjorde nya kameror för digitalt krympte sensorn jämfört med äldre filmformat. De jämförelser jag har sett mellan analogt och digitalt antyder att man får ut mer ur en digtal sensor av en given storlek än motsvarande film.

För pentax del verkar det mer logiskt att låta mellanformat leva upp till kraven från de kunder som vill ha verkligt hög upplösning. För egen del har jag inget som helst intresse av ff-småbildsformat - leta upp bilder på nätet tagna av canons 24x36-kameror och jämför med de som kommer från digitala mellanformatare av klass så förstår ni vad jag menar.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
jimh skrev:
Den kommande 645-kameran skall ju vara kompatibel med befintliga 645-objektiv. De har ett avstånd mellan bajonett och sensor på över 70 mm. Småbildspentaxar har dryga 45 mm. Så det funkar inte.
Jo visst, men med en fattning längre in för småbild eller en adapter som överför elektriska kontakter?
Spegeln behöver bara vara lite större än småbildsspegeln, så där ska det nog funka.
På ett äldre objektiv blir det problem med bländarringen som man nog inte kommer åt...
 

alf109

Aktiv medlem
En fullformats sensor har 2,6 gånger så stor yta som tex Canon 40d (1,6 crop). Dessutom finns det gränser för vad optiken klarar av i upplösning oavsett om man kan putta in hur många pixlar som helst på en liten yta. Så man skall nog inte underskatta sensorstorleken. Dessutom fås ljuskänsligare pixlar om dom kan göras större vilket ger ett högre dynamiskt omfång, som jag misstänker inte bara syns i brus utan också vid fina tonövergångar och liknande. Alla vi som fotat/fotar med film vet vilken betydelse för tonskalan ett stort negativ har, misstänker att samma fenomen även existerar för sensorer på något sätt.
 
Richard Day, som har provat en tidig prototyp av den nya kameran med 14Mp CMOS APS-C, hävdar att redan denna tidiga prototyp har lägre brusnivåer och utökat dynamiskt omfång jämfört med dagens K10D med 10Mp CCD APS-C.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=25980022

Notera att den prototyp han provsköt hade en mycket tidig version av kamerans mjukvara. Pentax arbetar nu för fullt med att finjustera mjukvaran så att brusnivåer, dynamiskt omfång och ISO-räckvidd blir enormt konkurrenskraftigt. Dock tycker jag att denna nya sensor lovar mycket då den redan är bättre än K10D trots en väldigt "rå" mjukvara.

Hälsar
R
 

Danlo

Avslutat medlemskap
alf109 skrev:
Alla vi som fotat/fotar med film vet vilken betydelse för tonskalan ett stort negativ har, misstänker att samma fenomen även existerar för sensorer på något sätt.
Japp, men jag misstänker inte, jag VET. :)

Bara att jämföra bilder från en aps-c kamera med bilder från en FF-kamera och voila, som natt o dag ;)
 
Dagens K10D kommer förresten få en uppdatering efter att den nya kameran har släppts. Pentax har inte haft resurser att göra klart den nya mjukvaruversionen till K10D, de har satsat tillgängligt humankapital på fintrimningen av mjukvaran för den nya kameran. Så efter att den kameran har släppts så frigörs en del humankapital för arbete på en uppdaterad mjukvara till K10D. Det sägs att man kommer att försöka implementera det från den nya kameran som går att implementera mjukvarumässigt. Då de skiljer sig åt så mycket tekniskt (olika sensorer och bildprocessorer bl a) så är det givetvis mycket som inte går att implementera, men man kommer göra sitt bästa så att även dagens K10D användare får ta del av en del av det som utvecklarna kom på under arbetet med den nya kameran.

Jag har i dagsläget ingen som helst information om vad detta skulle kunna vara för något, men en ren gissning och spekulation är fler möjligheter till bildjusteringar i kameran, fler inställningar för JPEG-läget och ännu mer utökade möjligheter till personlig programmering av gränsnittet. Kanske det även kan bli tal om 14 eller 16 bitars färgdjup i K10D. Vi får se. (prototyperna av K10D hade 16 bitars färgdjup).

Hälsar
R
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Enligt Pentax i Sverige ska även ett nytt 400/5.6 var på väg också. Har dock inte hittat något på nätet om det. Någon annan som hör något ang det?
 
Det finns rykten om ett DA Star 400 ja, men det är inte officiellt förannonserat av Pentax än. Officiell information om nya objektiv väntas senare i januari.

Hälsar
R
 
Det är förresten inte bara K10D som ersätts/uppgraderas - utan det kommer även en ersättning/uppgradering för dagens K100D Super.

Den här kameran får samma 10Mp sensor som i K10D, i ett K100D hus som är modifierat för att mer likna K10D. Det är som en mix mellan K10D och K100D helt enkelt. (dock kvarstår gränsnittet med bara en matningsratt, så den får inte det flexibla P-läget från K10D).

Skakreduceringssystemet och dammbortagningssystemet är ytterligare förbättrade.

Den har förutsättningar för bästa bildkvaliteten i sin klass tack vare nyframtagen teknik (sensorn är Sonys standard 10Mp, men det finns annat som är nytt).

K100D's ersättare får några för klassen unika funktioner vilket troligen kommer göra den till ett väldigt hett alternativ.

Åh, en sak om K10D's ersättare: seriebildstagning. Pentax har gjort en oväntad lösning där - som jag tycker är en vettig kompromiss mellan pris och prestanda. Definitivt konkurrenskraftig mot konkurrenterna från Canon etc.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:

quarc

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Det är förresten inte bara K10D som ersätts/uppgraderas - utan det kommer även en ersättning/uppgradering för dagens K100D Super.

Den här kameran får samma 10Mp sensor som i K10D, i ett K100D hus som är modifierat för att mer likna K10D. Det är som en mix mellan K10D och K100D helt enkelt. (dock kvarstår gränsnittet med bara en matningsratt, så den får inte det flexibla P-läget från K10D).

Hälsar
R
Sista chansen att köpa upp sig på den sista generationen av den fina 6MP sensorn alltså....fast interfacet är för annorlunda mot K10... Jag får nog nöja mig med en K20 i alla fall , jag kan ju alltid låna tillbaka min gamla DS från syrran om jag skulle behöva.
 
quarc skrev:
Jag får nog nöja mig med en K20 i alla fall , jag kan ju alltid låna tillbaka min gamla DS från syrran om jag skulle behöva.
*ist DS är fortfarande en fantastisk kamera som jag använder ofta. Så liten, så nätt och så rätt! Jag kommer ej uppgradera till någon av de nya kamerorna, inte den närmaste tiden iaf. För den som gör det så tror jag det finns goda chanser att bli nöjd med mycket. Tror definitivt att de utökade inställningar för bilden blir uppskattat av många.

För den som väntar en större sökare så kan jag säga - det blir motsvarande som K10D har nu. De flesta knappar och reglage blir samma, men får utökad funktionalitet. Så man kommer känna igen sig. :) Nästan samma exteriör, väldigt förändrad interiör. (kostar för mycket att ge kameran en helt ny design).

Ett väldigt kompetent alternativ till främst EOS 40D och Sony A700. Nikon D300 vinner säkert vänner på sin större sökare (100%), men den ligger ju betydligt högre i pris också. Bildkvalitetsmässigt så har K10D's efterföljare potentialen till att bli bäst i APS-C klassen, om de lyckas med kamerans mjukvara som de fortfarande finjusterar.

Hälsar
R
 

quarc

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
*ist DS är fortfarande en fantastisk kamera som jag använder ofta. Så liten, så nätt och så rätt! Jag kommer ej uppgradera till någon av de nya kamerorna, inte den närmaste tiden iaf. För den som gör det så tror jag det finns goda chanser att bli nöjd med mycket. Tror definitivt att de utökade inställningar för bilden blir uppskattat av många.

För den som väntar en större sökare så kan jag säga - det blir motsvarande som K10D har nu. De flesta knappar och reglage blir samma, men får utökad funktionalitet. Så man kommer känna igen sig. :) Nästan samma exteriör, väldigt förändrad interiör. (kostar för mycket att ge kameran en helt ny design).

Ett väldigt kompetent alternativ till främst EOS 40D och Sony A700. Nikon D300 vinner säkert vänner på sin större sökare (100%), men den ligger ju betydligt högre i pris också. Bildkvalitetsmässigt så har K10D's efterföljare potentialen till att bli bäst i APS-C klassen, om de lyckas med kamerans mjukvara som de fortfarande finjusterar.

Hälsar
R
Jag håller helt med att DS är en väldigt fin kamera, men samtidigt kan man ju inte ha hur många kameror som helst (eller hur :) så jag gav bort den när jag köpte K10D. Jag har lånat tillbaka den några gånger för bröllopsfoto bl.a., på DS kan man ju faktiskt använda högre ISO:) Men iom att kamerorna är så pass annorlunda är den ett dåligt andrahus, så jag har väntat på K20 för detta, även om jag snarare hade hoppats på lägre brus och högre dynamik än på högre upplösning.

Kombinationen MZ5 och MZ50 jag hade tidigare var för olika och det var lite jobbigt när man fotade med två hus så jag vill inte ha det så igen. På mer traditionella kameror som mina 6X6 och 6X7 så är ju gränssnittet väldigt likt även om kamerorna är av olika märke till och med. Jag antar att vi om 50 år har en ganska enhetlig design av digitalkameror också, när alla ändå har samma funktioner och de bästa lösningarna sorterats fram.

p.s. Om någon behöver ett MZ5n eller MZ50 hus så ligger mina bara och samlar damm och kan avyttras för en billig penning om de kommer till ett bra hem :) d.s.
 
quarc skrev:
Men iom att kamerorna är så pass annorlunda är den ett dåligt andrahus, så jag har väntat på K20 för detta, även om jag snarare hade hoppats på lägre brus och högre dynamik än på högre upplösning.
Efterföljaren till K10D får lägre brus, högre dynamik - och högre upplösning. :)

En sensor har en viss brusnivå på signalen.

Problemet nu är när man förstärker signalen (skruvar upp ISO), för då förstärker man samtidigt bruset. Andra tillverkares lösning för CMOS går ut på - enkelt uttryckt - att sänka bruset i signalen, men det är fortfarande så att bruset förstärks när man förstärker signalen.

Pentax har hittat ett annat sätt att ge högre ISO på än det som andra tillverkare använder. Istället för att sänka bruset på den förstärkta signalen så hindrar Pentax lösning att bruset förstärks. Man har botat orsaken till problemet istället för att bota sjukdomen efter att den redan har uppstått. :)

Pentax 14Mp CMOS APS-C har därför lägre brus på högt ISO än Sonys 10Mp i K10D.

Utökad dynamiskt omfång - ja, Pentax har en lösning som ökar det dynamiska omfånget. Jag begriper inte hur det är gjort, för jag är inte tillräckligt tekniskt bevandrad för det, men det blir en av nyckelfördelarna som Pentax kommer använda i sin marknadsföring av den nya modellen.

Hälsar
R
 

quarc

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Efterföljaren till K10D får lägre brus, högre dynamik - och högre upplösning. :)

En sensor har en viss brusnivå på signalen.

Problemet nu är när man förstärker signalen (skruvar upp ISO), för då förstärker man samtidigt bruset. Andra tillverkares lösning för CMOS går ut på - enkelt uttryckt - att sänka bruset i signalen, men det är fortfarande så att bruset förstärks när man förstärker signalen.

Pentax har hittat ett annat sätt att ge högre ISO på än det som andra tillverkare använder. Istället för att sänka bruset på den förstärkta signalen så hindrar Pentax lösning att bruset förstärks. Man har botat orsaken till problemet istället för att bota sjukdomen efter att den redan har uppstått. :)

Pentax 14Mp CMOS APS-C har därför lägre brus på högt ISO än Sonys 10Mp i K10D.

Utökad dynamiskt omfång - ja, Pentax har en lösning som ökar det dynamiska omfånget. Jag begriper inte hur det är gjort, för jag är inte tillräckligt tekniskt bevandrad för det, men det blir en av nyckelfördelarna som Pentax kommer använda i sin marknadsföring av den nya modellen.

Hälsar
R
Det är ju möjligt att man lyckats sänka bruset utan att skada bilden på ett synligt sätt, men egentligen finns det bara två sätt att minska bruset på riktigt. Större pixlar, eller så måste man kyla sensorn rejält (lär dra för mycket ström, men skulle kanske kunna funka i studio). Allt annat måsta vara olika slags smart signalbehandling, Men så länge det fungerar och det inte förstör bilden så det märks, så visst det är ju jättebra.....fast då hade det ju blivit ÄNNU bättre om de nöjt sig med 10MP :)

Problemet är väl att man nu dödat kompaktmarknaden, alla kameror har en trillion pixlar, är små som en tändsticksask och kostar gratis. Nu är ju satsningen på att få alla att köpa DSLR så vi lär väl leva med ett pixelrace samt en massa frågor om hur mycket kameran kan zooma ett tag :) Det är inte så att jag är emot mer upplösning, jag skulle gärna ha både 30 och 50MP, men inte på en så liten sensor. Vad är det för mening med att ha en massa pixlar om varje pixel levererar dålig data?

Men vore ju iofs jättekul om Pentax lyckats öka upplösning och minskat bruset, då lär man ju stärka sin position ytterligare.
 
Senast ändrad:
ANNONS