Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoZ

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

elbe skrev:
13 bilder per sekund under speciella omständigheter alltså.
15 bilder per sekund i betaexemplarens firmware och enligt den lista över tekniska specifikationer som jag har. Enligt en sen läcka från Tyskland så är detta uppjusterat i produktionsmodellen nu till 20 bilder per sekund. Mp antalet är 1,6Mp vilket också stämmer med uppgiften i den lista som jag har. Inget "crop-läge", det är fortfarande APS-C storlek på bilden.
 

FotoZ

Aktiv medlem
bengt luthman skrev:
varför tiff? fördelen är väl att i princip alla program kan öppna en tiff-fil. men annars ser jag inte de enorma fördelarna. menmen...
När man öppnar en RAW-fil på kortet i kameran så kan man välja att spara den som JPEG eller TIFF i kamerans inbyggda råformatsomvandlare. Detta är för situationer där man har bilder i råformat på kortet som man behöver ha i annat format, och man ej har tillgång till en dator med lämplig programvara.

Det går alltså inte att välja TIFF när man tar bilder, men man kan välja att spara om redan tagna RAW-bilder som TIFF.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Redan K10D har inbyggd råformatsomvandlare...
Men den sparar bara i JPEG och har färre justering av bildparametrar jämfört med ersättningsmodellen.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

FotoZ skrev:
15 bilder per sekund i betaexemplarens firmware och enligt den lista över tekniska specifikationer som jag har. Enligt en sen läcka från Tyskland så är detta uppjusterat i produktionsmodellen nu till 20 bilder per sekund. Mp antalet är 1,6Mp vilket också stämmer med uppgiften i den lista som jag har. Inget "crop-läge", det är fortfarande APS-C storlek på bilden.
Jag var inte så långt ifrån med min upskattning på 14,5 bps á 3 Mpix :)

20 bps á 1,6 Mpx i knappt 6s (115 bilder). Slutaren och spegeln hinner knappast med men det skulle vara kul om skärmsökaren fungerar under tiden och att AF hänger med!?.. Annars kan det nog vara svårt att följa något rörligt föremål...

/Leif

PS. Alltid roligt med nya modeller! DS
 
ANNONS