Annons

närbildslins och fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Läste i en bok att det ska gå att hitta trådlösa fjärrutlösare till min nikon d80 för 200 kr.. stämmer det?

är även intresserad av att köpa en närbildslins (fuskmakro). 67 mm.

jag kan inte mkt om just dessa två saker. har nån lust att komma med lite tips, råd, förklaringar om hur det funkar och vart jag kan handla sånt här till bra pris? är det en stor fördel att ha många valmöjligheter i knappsatsn på fjärrutlösaren? för min del känns de som jag kan ställa in min kamera, låsa fokus på kameran. sen om de e nåt jag behöver på fjärren isf så kunna använda bulb utöver att bara klicka som vore värt att ha.

jag såg på en sida att det fanns olika närbildslinser med +2 och +3 t.ex, vad betyder det?

Tack på förhand.

tack för svaren. har sett den där fjärrutlösaren du länkar till Mattias. Men jag får ingen info på sidan om den fungerar att hålla in för bulb t.ex, eller om den går att låsa i bottenläget.

nyfiken på folk med erfarenhet av fjärrutlösare. bara om man haft en, o de lär ju rätt många haft här, så märker man hur tekniken funkar, är säkert inte så svårt. så behöver jag nån med finesser? nån speciell som rekommenderas?

Länken om infon om försättslinser.. jag förstod ungefär 10 % av det där. i svenska, man kommer närmare motivet med objektivet om försättslinsen sitter på? mitt 18-135 har 45 cm som minimumgräns t.ex
och dom olika +1,+2 och +3 då? vad innebär det, förklarat så en nybörjare förstår?

Formeln m = D * f / 1000 ger avbildningsskalan.

Om du använder 135mm läget och ett +3 filter får du m = 3 * 135 / 1000 = ~0,4 i avbildningsskala.
Sedan får du multiplicera med crop-faktorn för D80 (1,5?).
Jag har för mig att man dividerar med dioptritalet för att få den nya närgränsen, alltså:
Närgränsen blir 45cm/3 = 15cm. På detta avstånd har du fokus om du ställer in fokusen på oändlighet. Du får alltså ett fast fokusavstånd.

Jag har fjärrkontrollen men en annan kamera och på min kan jag inte använda bulb utan bara trycka av.
Står det inget i D80-manualen om fjärrkontroll-funktioner?

Lycka till,
Mattias

tack för svaret. nu förstod jag lite mer.

jo visst finns det info om fjärrkontroll i boken, men sen finns det även en uppsjö av mindre kända tillverkade som gör fjärrutlösare. hörde nånstans att en nikon fjärrutlösare orginal kostar uppemot 5 gånger så mkt som den där fjärren du nämnde t.ex.

ska ta och kika på pricerunner, där kan va lite svårt att få seriösa åsikter och recensioner dock.

ANNONS
Götaplatsens Foto