Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

närbildslins

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
hejsan

har en nikon D40X och vill "leka" lite med den då jag absolut inte kan med fotorgrafering men försöker lära mig. :eek:)
Närbildslinser finner jag men ex. HOYA närbildslins...passar det gängorna på min nikon D40X och vad står betäckningen
+1...+2...+3 för.
Vill någon svara på detta så ber jag denne att skriva UTAN termer som ex. bländare...etc...sådant fattar jag inte ännu ;o) så att ett barn skulle förstå..så fattar även jag..

+1,+2,+3 står för förstorningsgraden, som jag fattat det. Det linsen egentligen gör är att flytta fram närgränsen på ditt objektiv, så du kommer MYCKET närmare motivet. Väldigt roligt och andvändbart. Jag har själv et Hoya +3, 52mm.

Du skriver att du har en Nikon D40x, så jag antar att har kitobjektivet till den. Då behöver du en lins med gänga 52mm, då ditt objektiv har den gängan. Kolla upp exant vilken diameter det är innan du handlar linsen. Lätt att se på exempelvis cyberphoto.se. Klicka på "tillbehör", efter du valt det objektiv som är ditt.

ANNONS
Götaplatsens Foto