Annons

Grupper och kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcora

Aktiv medlem
Några tankar om grupper och kommentarer.

En del av dessa tankar har jag skrivit till Fotosidan om. Vad beträffar ett annat sätt att bedöma, svarade dom att idén inte var dum .
Ibland behövs det någon form av förnyelse för att hålla intresset uppe för olika saker och jag undrar om det inte kan behövas för Fotosidan när det gäller bedömning och sättet att få in sina bilder i olika grupper m m.
Nedanstående är skrivet till Fotosidan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tycker att det är svårt att veta vilka grupper m m som man kan lägga sina bilder i.
I många grupper måste man ha – ett brinnande intresse – och bli medlem för att lägga in bilder. Men om man har en eller kanske två bilder, som man tycker passar bra in i en grupp, men inte har något brinnande intresse och inte vill bli medlem, ja, då får man ha kvar sin eventuellt intressanta bild hos sig själv. Skulle man inte kunna släppa lite på dessa regler, så att man t ex kan lägga in några få bilder, kanske 3 eller 5, utan att vara medlem. Vill man lägga in fler bilder, så måste man bli medlem.

Kanske också ett annat sätt att få sina bilder bedömda. I dag handlar det mest om att kommentera, en del kommentarer innehåller en del fakta, men många gör det inte – och så detta tackande för kommentarerna!! Många bilder får inga kommentarer och fotografen får aldrig veta om det är en bra bild eller en mindre bra bild. Kanske ett enklare system för bedömning? Ett system där fler bilder förhoppningsvis kan bli bedömda, där man också på ett enkelt sätt kan tala om att man inte tycker att bilden är så bra. Ett system där fotografen också kan ställa frågor om sin bild och andra på ett enkelt sätt kan svara på dessa frågor. Man ska också kunna fråga en fotograf om hur denne har gjort för att få bilden på just detta sätt. Varför detta? Jo, jag trodde att Fotosidan bl a skulle vara till för att medlemmarna skulle lära av varandra, men jag har inte sett att t ex någon frågar om hur någon har gjort för att få bilden så eller så, eller att någon har talat om hur han eller hon har gjort för att få bilden på just detta sätt. Ja, kanske några medlemmar har gjort detta!
En helt annan sak – det finns många oerhört vackra bilder på Fotosidan, men jag saknar bilder som man kan le lite åt, bilder med lite humor, bilder som kanske inte är perfekta men ändå ger något till fotograferingens värld. Kanske en grupp för sådana bilder? Här är ett exempel från mig. http://obj.fotosidan.se/obj/photo/ca/caecc1fab3fe63625a4358c8dafc841f.jpg

Exempel på en bedömning

Knappast godkänd Godkänd Bra Bättre än bra Toppen
1 2 3 4 5
Bilden som helhet .............................................................................................................................
Intressant ............................................................................................................. o s v
Komposition
Rolig idé
Färg
Ljus
m m

Frågor, svar, kommentarer_________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________

Alla kriterier behöver inte fyllas i. Man kan fylla i med vilket tecken man vill X, * , # eller vad man kan hitta på. Man kan också bara ställa en fråga, eller ge ett svar eller en kommentar.

Ja, detta var några tankar från mig
Marita Cornell
den 23 maj 2013
 
Mitt exempel på bedömning blev lite konstigt här, men jag hoppas att ni förstår hur jag menar.
 
Mitt exempel på bedömning blev lite konstigt här, men jag hoppas att ni förstår hur jag menar.

Nu har jag gjort ett nytt exempel som förhoppningsvis, ser bättre ut.
Det ska vara vertikala skiljelinjer också!

Inte Godkänd Bra Bättre Toppen
så bra än bra
----------------------------------------------------------------
Bilden som helhet --------------------------------------------------------------------
Intressant ........................................................................................................
Bra idé .............................................................................................................
Ljus ..................................................................................................................
Skärpa .............................................................................................................
m m

Frågor, svar, kommentarer ........................................................................
..........................................................................................................................
..........................................................................................................................

För att samla ihop och få en överblick över bedömningarna.
 
Fel

Nu skriver jag en fråga angående mitt eget inlägg.
Jag har försökt att göra en tabell som exempel på Bedömning. Tyvärr har jag misslyckats med detta 2 gånger. Nu undrar jag, hur gör jag för att ta bort dessa misstag och hur gör man för att få in en tabell i Forum. Jag har gjort en tabell som en bild, kopierat och klistrat in och en har jag skrivit direkt i Forum och båda blev alltså fel när jag la in dom.
 
Nu skriver jag en fråga angående mitt eget inlägg.
Jag har försökt att göra en tabell som exempel på Bedömning. Tyvärr har jag misslyckats med detta 2 gånger. Nu undrar jag, hur gör jag för att ta bort dessa misstag och hur gör man för att få in en tabell i Forum. Jag har gjort en tabell som en bild, kopierat och klistrat in och en har jag skrivit direkt i Forum och båda blev alltså fel när jag la in dom.

Gör en skärmdump och lägg in det som en bild i stället :)
 
Skärmdump

afe-tack!
Nu har jag gjort en skärmdump och biofogat den som en fil hit till Forum. Sedan står det - hantera bifogade filer - och här blir det stopp!.
Någonstans har jag gjort fel, men var? Det är kanske dags att ge upp nu?
 

Bilagor

  • Namnlös  p.jpg
    Namnlös p.jpg
    37.3 KB · Visningar: 117
Skärmdump igen

Ja, så det kan bli! Nu är helt plötsligt skärmdumpen med?? Dock lite dålig text, varför vet jag inte.
Men nu kan jag tydligen göra skärmdumpar i alla fall. eller ......................
 
ANNONS