Annons

Nästa Nikon (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)

jphotog

Aktiv medlem
Rykten om att Nikon ska släppa nya Z8 den 25 aug har florerat ett tag. Det är idag så tidpunkten var bevisligen fel.

Så, låt oss gissa hur framtiden ser ut. Vi får se vem som har rätt!

Jag tror att Nikons nästa kamera blir Z6iii. Den nuvarande versionen ligger lite för långt efter Canon och Sony och det krävs en rejäl uppgradering. Jag tror det blir 33Mp, 12-15fps, 4k/120 (översamplad till 4k/30) i september eller oktober. Osäker på om de utvecklat en sensor med tillräckligt snabb avläsning för att avlägsna slutaren. Min gissning är att kameran får mekanisk slutare.

Z5ii kommer att få samma sensor (jag tror Nikon vill ha max 4 sensorer i nästa generation) fast det dröjer nog ett år.

Z8 ersätter Z7ii till våren 2023. 80Mp, 10fps, 8k/30, mekanisk slutare borttagen. Fokus på landskap, makro och porträtt. Lite finesser som pixel shift, fokusstackning osv.

Z50ii, Z fc ii och Z30ii fasas in gradvis med början våren 2023 med en 24Mp DX-sensorer och högre fps och video specs. Jag tror Z50ii blir först och kommer att konkurrera med Canon R7.

4 sensorer = 24Mp DX, 33Mp FX, 45Mp FX, 80Mp FX
 

pdahlen

Aktiv medlem
Enligt roumers så skulle Z8 vara först ut i september senast oktober 2022. Ingen Z6iii i år. Först skulle Z8 få en 60Mpix sensor men nu lutar det mest åt att det blir ganska Z9 lik med samma sensor, en Z9 utan vertikalgrepp, det hade ju varit riktigt intressant.

En annan kamera som blir intressant är Z70 med DX sensor, jag hoppas att denna kunde bli en värdig D500 ersättare
 

jphotog

Aktiv medlem
Enligt roumers så skulle Z8 vara först ut i september senast oktober 2022. Ingen Z6iii i år. Först skulle Z8 få en 60Mpix sensor men nu lutar det mest åt att det blir ganska Z9 lik med samma sensor, en Z9 utan vertikalgrepp, det hade ju varit riktigt intressant.

En annan kamera som blir intressant är Z70 med DX sensor, jag hoppas att denna kunde bli en värdig D500 ersättare
Jag har svårt att se logiken i att Z8 skulle vara en Z9 utan grepp av två andledningar:

1. Nikon lyckas inte tillverka tillräckligt många Z9 för att komma ikapp beställningarna och enligt kännare är det komponentbrist som är huvudorsaken. Om det inte är greppet som sinkar dem, så verkar en Z9 utan grepp bara förvärra problemet.

2. Z9 drar mycket kräm och har redan relativt kort batteritid. Det verkar osannlikt att komma med en modell som drar lika mycket ström men använder ett betydligt mindre batteri.

Om det kommer en Z8 tror jag att den kommer att bli en kamera inriktad på landskap, porträtt och produkt, men med viss snabbhet och videoförmåga. En schweizerkniv a la D850.

Jag har hört många som önskar sig en Z70, men jag har aldrig sett ett trovärdigt rykte som talar om Z70. Jag tror Z50ii kommer att mäta sig med Canon R7 och mer än så behövs inte.

Z6iii är helt klart den kamera Nikon är i störst behov av för att konkurrera med Sony och Canon. DX-kamerorna är ok, Z7ii fortfarande en av de bästa och Z9 behöver inga övriga kommentarer.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Rykten om att Nikon ska släppa nya Z8 den 25 aug har florerat ett tag. Det är idag så tidpunkten var bevisligen fel.

Så, låt oss gissa hur framtiden ser ut. Vi får se vem som har rätt!

Z8 ersätter Z7ii till våren 2023. 80Mp, 10fps, 8k/30, mekanisk slutare borttagen. Fokus på landskap, makro och porträtt. Lite finesser som pixel shift, fokusstackning osv.
För mig personligen är det änkelt Om inte Z8 eller D900 har minst 55 Mpix så uppgraderar jag till en begagnad D850. Under tiden använder jag D700 och D800E. En viktig sak är att de behöver ta fram en FTZ adapter med Screw Drive. Under de närmaste åren uppdaterar jag min optik med två Zommar oh ett långt tele. Är inte intresserad av S-optik utan jag har vad jag har.
 

jphotog

Aktiv medlem
För mig personligen är det änkelt Om inte Z8 eller D900 har minst 55 Mpix så uppgraderar jag till en begagnad D850. Under tiden använder jag D700 och D800E. En viktig sak är att de behöver ta fram en FTZ adapter med Screw Drive. Under de närmaste åren uppdaterar jag min optik med två Zommar oh ett långt tele. Är inte intresserad av S-optik utan jag har vad jag har.
Det sägs att Nikon hade en D880 på gång för att följa upp D850, men de planerna verkar skrotade. En begagnad D850 låter som en bra ide.

Jag tvivlar också på en FTZ med screw-drive. Om Nikon tyckt det var en bra ide sa hade den nog redan kommit.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det sägs att Nikon hade en D880 på gång för att följa upp D850, men de planerna verkar skrotade. En begagnad D850 låter som en bra ide.

Jag tvivlar också på en FTZ med screw-drive. Om Nikon tyckt det var en bra ide sa hade den nog redan kommit.
Svårt att veta vad som är sant, men många gånger så stämmer rykten

Står lite längre ner om FTZ III

 

Sundance

Aktiv medlem
Hoppas hoppas på Z70 eller Z500 med IBIS och mer än 24 Mp. Fattar inte att dom har sån enorm fattning och inte har IBIS på någon aps-c.

Tror att Z8 kommer snart och att dess AF matchar Z9, allt annat vore idiotiskt.

Hoppas även på en 70-300 även om jag vill byta till aps-c.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag tror på en aps-c kamera med 30 någonting megapixlar som konkurerar med Canon.
Den måste vara relativt rapp så att det går att fota fågel med den.
Hur kameran ser ut blir intressant att se. Ska den vara liten eller större? Det hade kunnat bli Z versionen av D500 fast mer högupplöst. Så det kanske blir Z9 bäbisen.

Z6iii måste få komma i liknande format däremot är jag osäker på Z7iii.
Kommer det en Z8 så behövs inte Z7iii om dom ska ha 45 megapixlar.
Men vad är då en Z8?

Vi behöver en lite större kamera än Z6/7 ii om den ska klara av värmen i kameran för högupplöst video.
Vad ska den ha för batteri? Blir det något nytt eller samma standard?
Om man fäster batterigrepp kommer man nå högre framerate?
Vad blir det för upplösning? Jag tror inte på 60 megapixlar, men man vet aldrig.
Den ska inte konkurera med Z9 så snabbheten 120 bilder i sekunden är nog att glömma.
Ska det vara en sensor utan slutare? Det vore intressant men jag är osäker, konkurans på Z9.

Z6iii och Z7/Z8 måste få lika bra autofokus som Z9.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag tror på en aps-c kamera med 30 någonting megapixlar som konkurerar med Canon.
Den måste vara relativt rapp så att det går att fota fågel med den.
Hur kameran ser ut blir intressant att se. Ska den vara liten eller större? Det hade kunnat bli Z versionen av D500 fast mer högupplöst. Så det kanske blir Z9 bäbisen.

Z6iii måste få komma i liknande format däremot är jag osäker på Z7iii.
Kommer det en Z8 så behövs inte Z7iii om dom ska ha 45 megapixlar.
Men vad är då en Z8?

Vi behöver en lite större kamera än Z6/7 ii om den ska klara av värmen i kameran för högupplöst video.
Vad ska den ha för batteri? Blir det något nytt eller samma standard?
Om man fäster batterigrepp kommer man nå högre framerate?
Vad blir det för upplösning? Jag tror inte på 60 megapixlar, men man vet aldrig.
Den ska inte konkurera med Z9 så snabbheten 120 bilder i sekunden är nog att glömma.
Ska det vara en sensor utan slutare? Det vore intressant men jag är osäker, konkurans på Z9.

Z6iii och Z7/Z8 måste få lika bra autofokus som Z9.
Jag tror inte på aps-c med 30Mp. Anledningen är att Nikon verkar ha som strategi att hålla nere antalet sensorer de använder för olika modeller. Jag tror att alla aps-c kameror kommer att ha 24Mp. Z30ii, Z50ii, Z fc ii.

Jag tror Z6iii är Nikons viktigaste kamera när det kommer till vinst. Det är en kamera som måste lyckas och det lägsta kravet är att vara lite bättre än Canon R6 och Sony A7iv. Jag tror specifikationen kommer ligger nära konkurrenterna.

Z7iii/Z8 tror jag kommer vara en kamera med massor med pixlar som riktar sig till landskap, porträtt osv. Jag tror den kommer att ha bra fps och konkurrenskraftig video. Schweizerkniv = D850.

Z6iii och Z7/Z8 måste få lika bra autofokus som Z9.
Givetvis!
 

Snuddas

Aktiv medlem
Det skulle vara bra för den breda "fotografiska allmänheten" om Nikon uppgraderar Z50 till Z50II med IBIS och en klart förbättrad AF (särskilt följande AF). Då bli huset mer användbart för redan existerande z-optik, som allmänt saknar stabilisering. Fler pixlar i APSC är knappast nödvändigt men däremot plats för kraftigare batteri och dubbla kort.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag tror att det kommer en Zf snart, alltså samma FM2 (FM3a) formfaktor som Zfc men med FF sensor. Den kommer i svart utförande för att matcha de nya helsvarta voigtlander objektiven. Nikon och Cosina har ett samarbete.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag tror inte på aps-c med 30Mp. Anledningen är att Nikon verkar ha som strategi att hålla nere antalet sensorer de använder för olika modeller. Jag tror att alla aps-c kameror kommer att ha 24Mp. Z30ii, Z50ii, Z fc ii.
Nuvarande aps c har 20 megapixlar. 24 vore ju lite bättre ändå.

Men om inte nikon fixar en aps-c med högre megapixlar så kommer jag sälja z50 och köpa en canon r7 för att köra macro med.
Jag croppar mycket.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Det sägs att Nikon hade en D880 på gång för att följa upp D850, men de planerna verkar skrotade. En begagnad D850 låter som en bra ide.

Jag tvivlar också på en FTZ med screw-drive. Om Nikon tyckt det var en bra ide sa hade den nog redan kommit.
Finns utrymme för D900 enligt en före detta Nikon utvcklare
 

jphotog

Aktiv medlem
Nuvarande aps c har 20 megapixlar. 24 vore ju lite bättre ändå.

Men om inte nikon fixar en aps-c med högre megapixlar så kommer jag sälja z50 och köpa en canon r7 för att köra macro med.
Jag croppar mycket.
Det skulle kunna bli en större sensor.

Nikons DX-sensorer för Z tillverkas av Tower Semiconductor och alla andra kommer från Sony. Min gissning är att Tower kommer med en ny sensor och att Nikon steg för steg börjar använda den i DX-husen.

Det kan bli vad som helst, 24, 28 eller 33Mp? Jag gissar på 24 men jag har ingen jättestark åsikt om det.
 

Brix

Aktiv medlem
Ett kamerahus med Z9's specifikationer och prestanda i Z6/Z7's formfaktor är vad jag verkligen hoppas på iaf. Älskar min Z7, men den har ju absolut några brister som blivit fixade på Z9.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag vill också se en z7iii med bra af i samma storlek som z7ii men de måste förbättra knapp uppsägningen och meny systemet.

Som på z9 då man har bank a-b-c-d för förinställningar eller den dedikerade af knappen eller att kunna välja exakt vad som händer om jag trycker in fn knappen så det går smidigare att hoppa mellan fokusmetoder utan att gräva i menyer.
 

lonian

Aktiv medlem
Matt Irwin på Youtube spekulerar att nästa kamera blir z6iii med 33 megapixels och 7k video. Låter inte helt omöjligt. Det skulle nog släcka mångas törst om den fick ha z9 autofokus och 20 bilder raw i sekunden, samt att den inte skulle ta sig upp i z9 nivån.
 

jphotog

Aktiv medlem
Matt Irwin på Youtube spekulerar att nästa kamera blir z6iii med 33 megapixels och 7k video. Låter inte helt omöjligt. Det skulle nog släcka mångas törst om den fick ha z9 autofokus och 20 bilder raw i sekunden, samt att den inte skulle ta sig upp i z9 nivån.
Verkar troligt!
 

jphotog

Aktiv medlem
Nikon D500 har en sensor som är mycket lik D850, fast mindre. Det sparar nog en hel del kostnader både i tillverkning och utveckling.

Säg att Nikon upprepar det tricket. Då skulle en Z8 kunna få en sensor som är t.ex. 81Mp och DX-sensorn till Z50ii skulle då bli 36Mp.

Förhållandet mellan FX och DX är ungefär en faktor 2,25 (1,5 i kvadrat).
 
ANNONS