Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nätadapter till Camedia

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Jag har en Olympus Camedia C-4000, som jag tycker slukar batterier.

Tänker köpa till en nätadapter (Olympus 6.5v).

Men den är ganska dyr, och jag undrar om man kan köpa en annan "vilken-som-helst" adapter istället för denna, en på 6.5v, skulle det gå? skulle något gå sönder?

Tack på förhand.

Det skulle väl gå utmärk fast det är några saker du bör tänka på..

1. Att kontakten är av standard utförande, och att det är rätt milimeter 2,1 elelr 2.5 är väl vanligast.

2. Att det verkligen bara är en nät adapter, och ingen laddare av batterierna i kameran.

3. Att polerna i kontakten är vända åt rätt håll ex att minus är i mitten

4. Att adapter verkligen klarar det strömstyrka din kamera kräver, kolla värdet brukar anges i både på adapter och din kamera brukar anges i mA

5. En 12 v adapter som är ostabiliserad lämnar kanske i från sig 18 v om den inte har någon belastning så man måste belastade med rätt A för att den ska ge 12v

Kolla på clasohlson de brukar ha multi adaptrar som gan ge lite olika spänningar. Fast just 6.5 volt vet jag inte i så fall blir det väl att fixa en med spänningsregulator då.

Ptja, kollade mailen och fick se att en medlem här på sidan hade uppmärksammat denna tråden - och hade en oöppnad liggandes :)

Fick köpa den för en hundring :)

okej men 500 spänn är väl ganska dyrt. du skulle lätt kunna fixa något eget för 100-200 kronor om det bara är något standardkontakt. Fast en 100 var ju bra

hur många A tar kameran då?
(det står ej i manualen (olympus 5050)

på clas ohlsson finns det ju en för 119kr
6v 1,3A borde kanske räcka (6.18W)

ANNONS
Götaplatsens Foto