Annons

Någon i Göteborgstrakten som har 1.4x och 2x extender som jag kan få prova?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken säger är jag sugen på att köpa en extender. Antingen 1.4x eller 2x beroende på hur mycket skärpeförluster man får.

Någon i Gbg-området som har antingen det ena eller bägge och kan låna ut dem i 5 minuter så att jag kan dra ett par testbilder?

Märke spelar ingen större roll. Canon, Kenko eller Sigma.

Om du bara är ute efter att se dessa skillnader borde det finnas massor med testresultat på nätet. Annars kan du ju alltid ställa frågan lite bredare, och be någon som har prylarna, att ta två bilder och skicka dem till dig.

Lycka till!

PN

Jo, det finns säkert tester, men jag har inte sett någon test med EF70-200/4L. I testerna är det alltid 2.8:an som används. Har dessutom inte sett nån test där 1.4x jämförs med 2x. Länka gärna om ni vet några såna tester.

100% utsnitt EF 70-200/4L + EF 1.4x @ 1/500 f5.6

Bilagor

• utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    44.4 KB · Visningar: 407
Och såhär skarpt blir det vid 1/400 f8 med 70-200/4L + EF 1.4x. USM 100% 0,4

Bilagor

• utsnitt-2.jpg
    utsnitt-2.jpg
    45.9 KB · Visningar: 398
...som är en 100% crop från den här bilden (som jag är jäkligt nöjd med.. Den är snorskarp i 20x30 print, kan räkna "lufthålen" i skinnstället)

Bilagor

• hoj.jpg
    hoj.jpg
    44.9 KB · Visningar: 387
Märket spelar visst roll.. För optimal kvalité så är det EF 1.4x som gäller. Inga 2x håller måttet på full öppning, utan kräver två stegs nedbländning. På ett EF 70-200/4L så skulle detta innebära en blänadre på f11-16, vilket känns rätt trist..

Japp, då går 2x bort helt klart. Motorcykelbilden var ju grym! Helt klart riktigt snygg.

1.4x verkar ju ge bra skärpa nedbländat nåt steg. Får nog bli en sån.

Borde inte bli allt för illa med Kenkos Pro 300 1.4x. Har hört att den ska vara bra.

OK, nu börjar det likna något :)

Jan, jag kontaktar dig för en eventuellt provskjutning. Har du nån mailadress jag kan nå dig på?

Jag kommer att vara där på lördagen.. Kommer att ha en svart FS-kepa och en svart fotoväst, som det står Canon på.. (vad annars ;))

Har inte fått bilderna ännu. Börjar bli lite orolig... Proffskopia har alltid skickat med vändande post förut. Skickade in dem i måndags. Har de inte kommit i morgon tänkte jag sätta mig och kallsvettas lite :)

ANNONS
Götaplatsens Foto