Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon i Uppsala med 350D el. 400 5.6L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Tjenare!
Undrar om någon av er är i Uppsala och har en 350D eller ett 400 f/5.6L och skulle vilja hjälpa till o felsöka lite?

Jag har just denna combo och jag är inte riktigt nöjd med autofokusen med denna combo.. skulle vilja testa köra med mitt tamron 1.4x TC också.
Jag får nu hem en ny TC imorgon men jag misstänker att det är min 350D som spökar lite.
Så är det någon som har lust att testa så vore det grymt skysst =)
Om ni inte har 350D men ett 400 5.6L så går ju det också bra.. för att utesluta objektivet =)

mvh Bassel

Nu är det ju inte så konstigt om du inte är nöjd med autofokusen. EF 400/5.6L är snabbt, för att vara ett 400mm. Men eftersom det är f/5.6 och gränsen för tillförlitlig AF går vid just f/5.6 för EOS 350D, samt att en konverter alltid gör att AF'en går långsammare. Så tror jag nog att du får ta det för vad det är.

Autofocusen kommer troligen inte att fungera alls med en 400/f5.6 tillsammans med en 1.4 konverter.

Konvertern stjäl ett bländarsteg och då blir den största bländaröppningen 8 med 400/5.6 + konverter.

350D's autofocus fungerar bara med objektiv som har 5.6 eller större bländar öppning, för att du skall få ovanstående kombination att fungera måste du använda Canons proffskameror, dom klarar bländare 8.

Men då kan du troligen bara fota under dom ljusaste timmarna på dygnet i allafall eftersom du kommer behöva väldigt snabba tider för att handhålla prylarna, kör manuellt istället.

kent.

Hejsan!
Nja.. ni har rätt men ändå fel.
Just denna kombo är rätt känd för att fungera kanon, och mina problem löste sig idag när jag fick min nya TC. Autofokusen är hur snabb som helst och nu låser sig AF på målen direkt medans den tidigare jagade lite innan.

Däremot så misstänker jag att mitt objektiv eller hus har problem med autofokusen, detta utan TC (jag var nog lite otydlig). Därför vore det intressant mest för sakens skull att testa linsen på ett annat hus eller ett annat objektiv på mitt hus.

Borde igentligen lämna in båda till Canon för justering men jag vet inte om jag kan leva med att kameran är inne hos dom i veckor nu när mitt nyfödda barn är i första veckan och massor med foton tas varje dag =)

ANNONS