Annons

Någon med EF28/2.8 som kan ta en testbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag undrar om någon av er har ett EF28/2.8 och en DSLR och kan ta en testbild åt mig?

Jag skulle gärna vilja se en bild, tagen utomhus. Gärna ut över en parkeringsplats eller liknande.

Gärna en bild på f4.0 och en på f8.0. Ni får gärna maila dem till mig på [email protected]
Ta gärna jpg så att inte min mailbox får hicka :)

Tack på förhand.

www.photosig.com har man möjligheten att söka på bilder tagna med ett speciellt objektiv genom att välja kategorin "lens" (Photos->Browse by lens). Finns bilder både med analoga och digitala kamerahus.

OBS! Samma objektiv förekommer flera gånger i listan under snarlika namn. Alternativet med flest bilder har (just nu) 230 bilder.

OK, jag tänkte mig en bild i full upplösning.

Grejen är att jag funderar på om mitt ex är lite knepigt.

Vid samma utsnitt och med samma bländare med olika objektiv 28/2.8 resp 17-40/4L får jag olika skärpedjup.

Med 17-40:an på 28mm vid bländare 4 har jag skärpa på marken från objektet 10 m bort ända fram till bildens nedre gräns. Med 28:an vid bländare 4 har jag kraftig oskärpa vid bildens nedre kant och en bit upp.

Tänkte se om någon kunde ta en bild så att jag får se hur skärpan förändras för er andra.

Ska lägga upp exempelbilder när jag kommer hem.

Förresten, riktigt fin bild Thomas!!

Martin F skrev:
OK, jag tänkte mig en bild i full upplösning.

Grejen är att jag funderar på om mitt ex är lite knepigt.

Vid samma utsnitt och med samma bländare med olika objektiv 28/2.8 resp 17-40/4L får jag olika skärpedjup.
Det låter konstigt. Det skall vara lika. Kanske bländarstegen inte är likadant kalibrerade då...

Jag tycker egentligen att det är konstigare att 17-40:an gav skärpa nästan från ett par meter ifrån mig till 20 meter bort vid bländare 4 och 28mm.

28:an var nästan skarpare än 17-40:an i mitten av bilden.

Visst kan objektiven ha olika prestanda i kantskärpa.Vissa objektiv får man blända ner lite extra för att få skärpa ända ut till hörnen.

Något som är viktigt när du gör denna jämförelse är att du fokuserar på exakt samma ställe. Kontrolera även att AF fungerar som det ska på båda objektiven.

Ja, det är sant. Detta var ett mycket snabbt och väldigt slarvigt genomfört test. På diabilderna jag tog syns skillnaden inte alls så tydligt. Det som märks där är att 17-40/4L vinjetterar ganska kraftigt. Det hade jag inte väntat mig.

Vad tycker ni annars om objektivet ni som har det?
Om man jämför med EF-S 18-55, hur är skärpan och färgerna?

ANNONS
Götaplatsens Foto